روسازی و ریل‌گذاری فاز نخست مترو قم به اتمام رسیده است

حرکت مترو در پیچ‌وخم تأمین واگن

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در خصوص تأمین ناوگان موردنیاز فاز نخست مترو قم گفت: جهت تست سرد و گرم نیاز به تنها یک رام قطار بوده که در حال مذاکره برای تأمین آن هستیم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در خصوص تأمین ناوگان موردنیاز فاز نخست مترو قم گفت: جهت تست سرد و گرم نیاز به تنها یک رام قطار بوده که در حال مذاکره برای تأمین آن هستیم.

به گزارش واحد خبر سازمان قطار شهری قم، منصور درویشی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه و عدم تأمین ناوگان به‌عنوان اصلی‌ترین دلایل تأخیر در تست سرد و گرم پروژه مترو؛ به پیشرفت‌های مناسب اخیر در پیشبرد فاز نخست خط یک مترو قم اشاره کرد و اظهار داشت: با پیش‌بینی‌های انجام‌شده در خصوص تأمین منابع مالی به‌موقع، تجهیزات و ناوگان موردنیاز امیدواریم شاهد انجام تست گرم در ماه‌های آینده باشیم.

وی مصوبات سفر اخیر ریاست محترم جمهوری به شهر مقدس قم برای پروژه مترو را موردتوجه قرارداد و افزود: سال گذشته تخصیص بودجه طرح قطار شهری قم به‌صورت ۱۰۰ در صد به‌علاوه کمک نقدی بیش از ۱۰۰ میلیارد ریالی برای مترو قم انجام‌گرفته و سقف اوراق مشارکت سال ۱۴۰۰ مترو نیز به ۶۰۰۰ میلیارد ریال افزایش پیداکرده است که در سال جاری هزینه خواهد شد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری قم در خصوص تأمین ناوگان موردنیاز عنوان کرد: جهت تست سرد و گرم نیاز به تنها یک رام قطار بوده که در حال مذاکره برای تأمین آن هستیم و هم‌چنین برای مسافرگیری فاز نخست خط یک مترو، حداقل نیاز به ۳ رام قطار بوده که هم‌اکنون مذاکره جهت خرید یا استقراض در دستور کار قرار دارد.

وی با ارائه گزارش تکمیل پست برق ۲۰/۶۳ کیلوولت نواب و آمادگی ۱۰۰ درصدی خدمت‌رسانی آن در پروژه مترو ابراز کرد: تمهیدات لازم در خصوص تأمین تجهیزات موردنیاز و برگزاری مناقصات آن‌ها ازجمله پله‌برقی و آسانسور و نیز ماشین‌آلات تخصصی ریلی و تکمیل سیستم‌های تهویه، مخابرات، اعلام حریق و … در حال انجام است.

درویشی با اشاره به پیشرفت عمرانی مسیر و ایستگاه‌های فاز اول پروژه مترو گفت: فاز نخست خط یک مترو، مسیری به طول ۶ کیلومتر با ۶ ایستگاه از قلعه کامکار تا میدان شهید مطهری را شامل می‌شود که عملیات روسازی و ریل‌گذاری آن به اتمام رسیده و نصب اغلب تجهیزات مربوطه در ایستگاه‌های مسافرگیری فاز اول شامل ایستگاه میدان مطهری و کشاورز انجام‌شده است و با توجه به عملیات عمرانی ایستگاه‌ها با پیشرفت میانگین حدود بیش از ۹۰ درصدی، این فاز آماده انجام بهره‌برداری اولیه است.