فقدان معماری و شهرسازی با هویت ایرانی- اسلامی در کشور

آغاز انجام پژوهش‌های معماری در شورای شهر قم

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم بر لزوم برنامه‌ریزی‌های لازم برای جبران فقدان معماری و شهرسازی با هویت ایرانی- اسلامی تأکید کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم بر لزوم برنامه‌ریزی‌های لازم برای جبران فقدان معماری و شهرسازی با هویت ایرانی- اسلامی تأکید کرد.

روح‌الله امراللهی در گفتگو با شهرنیوز، با اشاره به پدیده نوظهور ایجاد نماهای بیگانه در معماری و شهرسازی شهرهای کشور اظهار داشت: اتفاقاتی که در معماری و شهرسازی شهرهای ایران طی دهه‌های گذشته رخ‌داده مجموع آن خوشایند نبوده است و از همین رو مردم و مسئولان دغدغه آینده شهرها را در بعد هویتی معماری و شهرسازی دارند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم افزود: کارشناسان و دست‌اندرکاران حوزه معماری و شهرسازی برای اینکه هویت شهرها در آینده چه می‌شوند، نگرانند و دارای دغدغه هستند.

به گفته وی، در ایران سابقه تاریخی و تمدنی چند هزار ساله داریم که این سبقه تاریخی با ظهور اسلام ترکیب‌شده و شکل تکامل‌یافته آن را می‌توان در حوزه معماری و شهرسازی طی سالیان گذشته مشاهده کرد.

امراللهی با بیان اینکه طی چند دهه گذشته مسکن به کالای سرمایه‌ای و بورسی تبدیل‌شده است گفت: این موضوع سبب شده تا هویت و معنا و ساختار معماری بناهای مسکونی به سمت و سویی رفته که امروز نتیجه آن را می‌بینیم؛ معماری‌هایی که بعضاً با فرهنگ‌های معماری بیگانه التقاط یافته و معماری نامطلوبی را در شهرها و شهرسازی ما پدیده آورده است.

وی با تأکید بر اینکه نهادهای مختلفی در حوزه معماری و شهرسازی فعالیت دارند اما این نهادها کار تحقیقاتی مطلوبی انجام نداده‌اند، ادامه داد: اگر کاری هم شده در حوزه نظری باقی‌مانده و عملیاتی نشده است، پژوهش‌های بنیادی خوب است اما باید به انضمام پژوهش‌های عملیاتی بوده تا در جامعه به کار گرفته شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه جریان ساخت‌وساز کشور به‌ویژه در حوزه مسکن فاقد الگو یا دارای الگوهای التقاطی است که می‌تواند به ابتذال هم بینجامد خاطرنشان کرد: شورای اسلامی شهر قم در نظر دارد در مرکز پژوهش‌های خود، شاخه معماری و شهرسازی را فعال کند و در این زمینه نیز از نهادهای مشترک در حوزه پژوهش نیز استفاده می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه فقدان معماری و شهرسازی با هویت ایرانی- اسلامی به‌وضوح احساس می‌شود اضافه کرد: باید به‌طوری جدی در این زمینه کار پژوهشی صورت بگیرد که در نظر داریم شهر قم در این زمینه پیشقدم شده و با بهره‌گیری از ظرفیت حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور در این زمینه پژوهش‌ها را پیگیری کنیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه این فعالیت‌ها باید منجر به عمل و نتیجه شود تصریح کرد: امروزه در نماها تابلوهایی ایجاد می‌شود که این تابلوها به‌عنوان نمای ساختمان‌ها ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده در سطح جامعه می‌ماند و ترویج فرهنگی می‌کند که در ادامه برای نسل‌های آینده بحران هویت ایجاد می‌کند.

وی اظهار داشت: لازم بوده در گام نخست روی الگوهای با هویت، زیبا و جذاب کار شود، این موضوع باید به دست‌اندرکاران ساخت‌وساز ارائه شود تا آینده کشور در حوزه نمای شهرسازی آینده مطلوبی داشته باشیم.