در گفتگو با یک پیشکسوت فوتبال قم مطرح شد؛

الزامات انتخاب بهترین‌های ورزشی استان

پیشکسوت فوتبال با اشاره به لزوم اطلاع رسانی جامع و کامل به جامعه به ویژه جامعه ورزشی برای انتخاب بهترین‌های ورزشی استان، گفت: ممکن است فردی در یک رشته در جهان حرف اول را بزند و همه او را بشناسند؛ اما تیم  دیگری ممکن است در استان در پایین‌ترین سطح و کمترین امکانات بهترین نتیجه را کسب کرده باشد اما کسی از آن اطلاع نداشته باشد.

پیشکسوت فوتبال با اشاره به لزوم اطلاع رسانی جامع و کامل به جامعه به ویژه جامعه ورزشی برای انتخاب بهترین‌های ورزشی استان، گفت: ممکن است فردی در یک رشته در جهان حرف اول را بزند و همه او را بشناسند؛ اما تیم  دیگری ممکن است در استان در پایین‌ترین سطح و کمترین امکانات بهترین نتیجه را کسب کرده باشد اما کسی از آن اطلاع نداشته باشد.

مهدی رضایی نژاد، پیشکسوت فوتبال، در گفتگو با ایسنا، با اشاره به نقش مهم برگزاری مراسم های انتخاب بهترین ورزشکاران استانی، عنوان کرد: یکی از عواملی انگیزشی که می‌تواند ورزشکاران، مربیان و جامعه ورزشی را ترقیب کند و به آن‌ها انگیزه بدهد برگزاری این نوع مراسم‌ها است.

وی ادامه داد: برگزاری این نوع مراسم‌ها در همه استان‌ها و حتی سراسر دنیا مرسوم است و برای رشته های مختلف برگزار می‌شود و اسکار، جشنواره فیلم فجر و… از این گروه برنامه‌ها هستند.

وی اظهار کرد: در گذشته مجلات نیز این کار را انجام می‌دادند و حتی تلویزیون هم بهترین‌های قرن را مشخص کرد؛ اما این کار در قم بسیار کم و کمرنگ صورت گرفته است.

رئیس کانون مربیان فوتبال قم با اشاره به لزوم اطلاع رسانی جامع و کامل به جامعه به ویژه جامعه ورزشی تصریح کرد: ممکن است فردی در یک رشته در جهان حرف اول را بزند و همه او را بشناسند؛ اما تیم  دیگری ممکن است در استان در پایین‌ترین سطح و کمترین امکانات بهترین نتیجه را کسب کرده باشد اما کسی از آن اطلاع نداشته باشد.

وی ادامه داد: مثلا تیمی از دسته سه به دسته دو می‌آید که موفقیتی بزرگ محسوب می‌شود که این باید به درستی برای افراد توجیه شود که این تیم با این شرایط این موفقیت را کسب کرده است و یا فلان ورزشکار از منطقه محروم موفق به حضور در المپیک شده است.

مربی سابق صبای قم افزود: بسیاری از افراد توجیه نیستند اما از آن‌ها انتظار داریم که فرمی را پر و افرادی را معرفی کنند در حالی که قبل از آن باید ورزشکاران و موفقیت‌های کسب شده را معرفی کنند.

وی بیان کرد: می‌توان در این زمینه کمیته‌ای با حضور کارشناسان رشته‌های مختلف تشکیل داد و آن‌ها افرادی را معین کنند و بقیه از میان لیست ارائه شده، انتخاب کنند.

رضایی نژاد با بیان اینکه تا زمانی که ارتباط قوی بین ارگان‌ها شکل نگیرد نمی‌توان به اعتلا رسید، گفت: در حال حاضر اکثر ارگان‌ها با هم دچار کشمکش هستند؛ مثلا ارگانی اعلام می‌کند این زمین کشاورزی است و نمی‌توان تغییر کاربری به ورزشی داد بعد از آن محیط زیست اجازه نمی‌دهد و…

وی با اشاره به نقش مهم استاندار در این زمینه عنوان کرد: استاندار به عنوان کسی که در راس هرم استان است باید بین ارگان ارتباط برقرار کند و بعد از آن انتظار همکاری و نقش آفرینی در این زمینه را داشته باشیم؛ اما در حال حاضر ارگان‌ها همکاری با هم ندارند که بخواهند حمایت کنند.

رئیس کانون مربیان فوتبال قم با بیان اینکه استخدام قهرمانان از دیگر کارهایی است که ارگان‌ها می‌توانند انجام دهند، افزود: به جای اعطای جوایز، ارگان‌ها می‌توانند مثلا اولویت استخدام را با ورزشکارانی که ۱۰ سال سابقه قهرمانی دارند، بگذارند.

وی ادامه داد: اگر جلسه ای برگزار شود که خروجی خوبی نداشته باشد باعث می‌شود سال های بعد کسی استقبال نکند بنابراین باید کیفیت و کمیت کار در نظر گرفته شود.

پیشکسوت فوتبال بیان کرد: در بسیار از برنامه ها پیشکسوتان نادیده گرفته می شوند؛ مثلا برنامه‌های متعددی برگزار می شود که حتی پیشکسوتان اطلاع پیدا نمی‌ کند همچنین ورزشکاران از لحاظ مادی تامین نیستند به همین خاطر انتظار دارند فقط به حکم و تابلو فرش بسنده نشود و هدیه‌ای مانند سکه نیز داده شود که این امر نیازمند جذب اسپانسر است.

وی با اشاره به حضور ضعیف اسپانسری در قم گفت: برای مثال وقتی در اصفهان جشنی برگزار می‌شود اطراف سالن، بیرون سالن و… پر از تبلیغات اسپانسر است اما ما در این امر ضعیف عمل می کنیم به همین دلیل کیفیت کار در حوزه جوایز و حمایت از ورشکاران پایین می‌آید.

تاکنون نقش حمایتی مسئولین در قم هیچ جلوه‌ای نداشته است

همچنین رضا ملکی؛ پیشکسوت دیگر فوتبال استان قم در خصوص برگزاری مراسم انتخاب برترین‌های ورزشی استان قم، با اشاره به اینکه در زندگی افراد اعم از ورزشکار و غیر ورزشکار رسیدن به مراحل بالاتر یک اصل است، اظهار کرد: ورزشکاران نیز تمام تلاش خود را در راستای قهرمانی و کسب مقام به کار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه استان قم همیشه در مسیر قهرمانی در سطح کشور افتخارآفرین بوده است، عنوان کرد: این موضوع می‌تواند یک روحیه مضاعف برای ورزشکاران باشد.

این پیشکسوت فوتبال استان قم با اشاره به اینکه متاسفانه تاکنون در قم نتوانسته‌ایم ارزش‌های قهرمانان ملی خود را پاس بداریم، مطرح کرد: برگزاری این مراسم می‌تواند یک انگیزه مضاعف برای ورزشکاران باشد و بدانند که توسط مسئولین، خبرنگاران و مردم دیده می‌شوند.

وی با بیان اینکه نگاه ارزشی هرشخصی که برای انتخاب ورزشکار ورود پیدا می‌کند، ابتدا به اخلاقیات است، خاطرنشان کرد: در کنار سلامت و قوت، مسیر پهلوانی نخستین امتیازی است که یک ورزشکار می‌تواند داشته باشد.

ملکی با اشاره به اینکه متاسفانه در استان قم هیچ نگاه حمایتی از ورزشکاران نبوده است، تصریح کرد: در تمام استان‌ها شهرداری به عنوان بهترین ارگانی است که می‌تواند از قهرمانان خود دفاع کند، ولی متاسفانه در قم هیچ حرکتی در این راستا صورت نگرفته است.

وی در پایان با بیان اینکه تاکنون نقش حمایتی مسئولین در قم هیچ جلوه‌ای نداشته است، یادآور شد: ورزشکاران اگر بدانند این مراسم و اتفاق هرسال تکرار خواهد شد، به غیر از مسائل مادی، از نظر روحی نیز برای ورزشکاران تاثیرگذار است.