گزارش خبری «گویه»:

ضرورت انسجام رسانه ای در قم برای عبور از چالش ها

دیدار مدیران رسانه ها در قم با مدیر حوزه های علمیه کشور از رویدادهای مهم استانی است که می تواند دارای کارکردی های فرهنگی و اجتماعی متعددی برای شهر و استان قم باشد.

دیدار مدیران رسانه ها در قم با مدیر حوزه های علمیه کشور از رویدادهای مهم استانی است که می تواند دارای کارکردی های فرهنگی و اجتماعی متعددی برای شهر و استان قم باشد.

به گزارش روزنامه «گویه»، عصر روز یکشنبه هفته جاری آیت اله اعرافی مدیر حوزه های علمیه کشور مدیران رسانه های استان قم را به حضور پذیرفت و در جلسه ای صمیمانه مسائل متنوعی درباره امور حوزه علمیه قم و مناسبات رسانه و جامعه و نیز انتظارات و مطالبات مطرح گردید.

در این دیدار رمضانی مدیران و مسئولان رسانه های مکتوب، مجازی، دیداری و شنیداری به راحتی دیدگاه ها و انتقادات و پیشنهادات خود را درباره مسائل استان در میان گذاشتند و برای تحول و رشد شهر قم نقطه نظراتی را عنوان کردند.
آیت اله اعرافی نیز با تقدیر از همه اهالی رسانه که در بخش‌های مختلف مکتوب، مجازی و سایر عرصه‌ها فعالیت دارند، گفت: امیدواریم همه ما بتوانیم به بهترین قله‌های معرفتی در واپسین روزهای ماه رمضان نائل شویم.

وی در سخنان خود به موضوع حوزه، روحانیت و عملکرد مرکز مدیریت حوزه اشاره کرد و ابراز داشت:‌ بارها عرض کردم که حوزه به همان میزان که مطالبه‌گر است، به همان میزان وقتی مساله و آسیبی وجود دارد، باید پاسخگو و مسئولیت پذیر هم باشد.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: آنچه مدیریت حوزه در سالهای اخیر بر اساس تجارب برآمده از تاریخ یکصد ساله قم و نهادهای گوناگونی که در این زمینه شکل گرفته است که خود بنده نیز در تاسیس و ارتقا و مدیریت آنها نقش داشته‌ام، بر اساس تجارب و بازتاب‌های آن در جامعه و مطالعه بازتاب‌ها و نگاه مراجع و امام راحل و رهبریِ معظم، حوزه یک برنامه کلان راهبردی را آغاز کرد.
وی افزود: متاسفانه این برنامه ریزی در سخت ترین دوران مالی و امکانات شکل گرفت. اولین بار است که حوزه بر اساس مطالعات پایه و مطالبات بزرگان، از اسناد راهبردی، چشم اندازه و سندهای معطوف به دو دهه برخوردار است.

آیت اله اعرافی بیان کرد: بر اساس این مطالعات پایه و اسناد بالادستی اولین برنامه ۵ ساله حوزه تدوین شد و از سال قبل تا کنون این برنامه ۵ ساله به برنامه های استانی رسیده است و امروزه مدارس و مراکز حوزوی با آن مرتبط هستند.

وی گفت: در برنامه ۵ ساله، ۴۰ مضمون، ۳۶۰ هدف و ۱۰۰۰ شاخص برنامه ای پیش بینی شده است و بعضا برش‌هایی نیز ایجاد شده است. رویکرد این برنامه، حوزه دانش بنیان، حوزه اخلاق و تربیت مدار، حوزه اجتماعی مردمی، حوزه پاسخگو، حوزه بین المللی و حوزه انقلابی بود که به عنوان راهبردهای اصلی حوزه در نظر گرفته شده است.

مدیر حوزه های علمیه، تصریح کرد: شناخت کارویژه ها و رسالت های حوزه در ارتباط با خود، جامعه و بین الملل، آمایش(کارکردهای حوزه)، درختواره رشته ها(تدوین۵۰۰ رشته و گرایش) که با تمام توان دنبال می شود، هدفمندی مزایای حوزه، فقه معاصر، متون بدیل در حوزه، برنامه جدید سطح یک و برنامه های سطوح عالی، هدایت علمی، ۵۰ توافق با نهادها، طرح های توسعه روحیه انقلابی و بصیرت افزایی، نقش آفرینی در سندهای کلان کشور ازجمله الگوی ایرانی اسلامی کشور، شکل گیری ۲۰ ستاد راهبردی از جمله هوش مصنوعی، شهر سازی و معماری اسلامی، کلان روندهای فضای مجازی، نخبگان، هنر، شعر و ادب، گروه های جهادی، مکاتبات بین المللی از سوی مدیریت حوزه و ارسال صدها نامه به مقامات کلیسا و مقامات بین المللی از جمله خدمات جدید حوزه است.

گزارش مدیر حوزه علمیه قم و حوزه های علمیه ایران اسلامی نویدبخش تحول و اراده جدی و گام های بلند برای خدمت رسانی به نیازهای معنوی و فکری و فرهنگی مردم و نظام اسلامی داشت علاوه بر آنکه نشست صمیمانه این مقام عالی در اداره حوزه علمیه قم با رسانه ها اقدام ارزنده ای بود که فرصت رشد و تبادل میان بزرگترین مرکز فکر دینی ایران و استان و نیز روزنامه ها و خبرگزاری ها و رسانه های انتقال دهنده پیام در قم را فراهم آورد.

مدیر حوزه علمیه قم با اذعان و تأیید برخی انتقادات مدیران رسانه ها اظهار داشت: قطعا انقلاب اسلامی به کنشگری دقیق و مهم و سریع حوزوی بسیار نیازمند است. هیچ هفته‌ای از من بدون ارتباط با کف جامعه و دانشگاه و… سپری نمی‌شود و با فرض کارهای بسیار بزرگی که انجام شده است، فاصله بسیاری با نیاز و اقتضائات امروز جامعه داریم. این دیدگاه را می توان زمینه ساز استمرار و تکامل فعالیت های حوزه و رسانه ها و مناسبات میان این دو بخش دانست.

در این جلسه، رئیس صداوسیمای استان در صحبت های خود تصریح نمود مردم وضعیت فرهنگی و اجتماعی قم را محصول تلاش های حوزه ارزیابی می کنند و مدیر مسئول روزنامه گویه تأکید کرد باید به حجم شبهات فراوانی که شبانه روزی توسط رسانه های غربی بر ضد مردم تولید و انتشار می یابد توجه کرد.

واقعیت آن است که استان قم با وجود ظرفیت ها و استعدادهای خوب در حوزه رسانه بخاطر برخی عوامل سیاسی و اقتصادی و فرهنگی از انسجام لازم برای جریان سازی های بزرگ در سطح استانی و ملی برخوردار نیست و تشکیل چنین جلساتی با مقامات و مدیران قم عملا به بسیج توانمندی های رسانه ای در جهت رشد و تعالی همه جانبه شهر و استان منتهی نمی شود.