در گفت‌وگو یی مطرح شد:

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها گلوگاه فساد است و باید جمع شود

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان گفت: دولت سیزدهم شعارش مبارزه با فساد بوده و امیدواریم در این زمینه ورود پیدا کرده و یکبار برای همیشه بحث تخلفات در شهرداری‌ها را ببندد، چراکه هم جلوی رانت‌ها گرفته می‌شود و هم شاهد این نوع حوادث دیگر نخواهیم بود.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان گفت: دولت سیزدهم شعارش مبارزه با فساد بوده و امیدواریم در این زمینه ورود پیدا کرده و یکبار برای همیشه بحث تخلفات در شهرداری‌ها را ببندد، چراکه هم جلوی رانت‌ها گرفته می‌شود و هم شاهد این نوع حوادث دیگر نخواهیم بود.

سید علی خانمحمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در پاسخ به این سوال که با توجه به حادثه ریزش ساختمان متروپل و تخلفاتی که از سوی شهرداری آبادان درعدم جلوگیری از ساخت این سازه با وجود تخلفات بسیار صورت گرفته آیا این امکان از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر وجود دارد که به این نوع تخلفات دستگاه‌ها ورود کرده و با افراد متخلف برخورد کند، گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر در زمینه‌های بسیاری از جمله تخلفاتی که از سوی دستگاه‌ها و نهادها صورت می‌گیرد، نیز ورود کرده است.

وی ادامه داد: گزارشاتی که مردم و تشکل‌های مردمی از تخلفاتی که در دستگاه‌های اداری صورت می‌گیرد به ما ارائه کرده‌اند و ستاد نیز در این زمینه‌ها ورود کرده است. به طور مثال در حوزه مناطق آزاد، گمرکات و… گزارش‌هایی از سوی مردم و تشکل‌های مردمی به ما ارائه شده است.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: حتی در حوزه شهرداری‌ها نیز در استان‌های مختلف تخلفاتی گزارش شده است و ستاد نیز ورود پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام خانمحمدی درباره تخلفات شهرداری‌ها گفت: در حوزه شهرداری‌ها یکی از مواردی که بسیار آسیب‌زا است، همین کمیسیون ماده ۱۰۰ است. این کمیسیون ماده ۱۰۰ که در مجموعه‌های شهرداری‌ها تشکیل شده است پر از آسیب و فساد است، چراکه اجازه هر نوع ساخت وسازی را می‌دهند و سپس در پایان متخلف با جریمه و پرداخت هزینه تخلف اشتباهات خود را جبران می‌کند.

وی با بیان اینکه باید با همه متخلفانی که با وجود تخلفات اعلامی، پروانه ساخت ساختمان متروپل را تایید کرده‌اند، برخورد شود، ادامه داد: یکی از گلوگاه‌های فساد همین کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری است و ما هم خواستار این هستیم که این تشکیلات جمع شود. نباید اینگونه باشد که خلافی ساختمان‌ها با پرداخت هزینه و رشوه دادن و دم این و آن را دیدن تمام شود.

سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر خاطرنشان کرد: این موضوع هم باید در شورای شهر آبادان و هم در شهرداری پیگیری شود و مشخص شود که این افراد چگونه برای این ساختمان‌های بزرگ مجوز می‌گیرند و این همه تخلفات نادیده گرفته می‌شود، بعضا از این موارد نیز وجود دارد و ساختمان‌های بزرگ مجوز گرفته‌اند و بعد در حوادث مختلف و یا زلزله‌های کوچک حتی آسیب‌هایی به آن‌ها وارد می‌شود.

حجت‌الاسلام خانمحمدی تاکید کرد: موضوع کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری و تخلفاتی که در آن صورت می‌گیرد هم یکی از مواردی است که ما هم حتما آن را دنبال خواهیم کرد، چراکه این کمیسیون یکی از گلوگاه‌های فساد است که هزینه‌های بسیاری در آنجا جابجا می‌شود. در واقع بخشی از تامین درآمد شهرداری‌ها از این کمیسیون است و هم اینکه بخشی از تامین درآمد مفسدین اقتصادی نیز از همین طریق است. یعنی افرادی که با واسطه‌گری و لابی‌گری و ارتباط با اعضای شورای شهر و شهرداری‌ها تایید یک ساختمان را که دارای تخلفات بسیاری نیز است می‌گیرند و بعد متاسفانه شاهد این بحران‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: دولت سیزدهم شعارش مبارزه با فساد بوده و وزارت کشور نیز متولی این امر است.امیدواریم دولت سیزدهم در این زمینه ورود پیدا کرده و یکبار برای همیشه این بحث تخلفات در شهرداری‌ها را ببندد، چراکه هم جلوی این رانت‌ها گرفته می‌شود و از طرفی دیگر شاهد این نوع حوادث هم نخواهیم بود./ایلنا