بهره برداری از مترو قم همچنان نامعلوم؛

قول هایی که کاش هیچ وقت داده نشود؟!

مترو قم، پروژه‌ای که حدود ۱۱ سال از مراحل احداث آن می‌گذرد و در چند سال اخیر چندین بار اخبار مربوط به تست گرم و راه‌اندازی آن به گوش رسید ولی خبری از عملی شدن این اخبار نبود.

مترو قم، پروژه‌ای که حدود ۱۱ سال از مراحل احداث آن می‌گذرد و در چند سال اخیر چندین بار اخبار مربوط به تست گرم و راه‌اندازی آن به گوش رسید ولی خبری از عملی شدن این اخبار نبود.

عملیات ساخت مترو قم در دو خط A و B از سال ۹۰ آغاز شده و به صورت کاملا آهسته و غیر پیوسته درحال پیشرفت است. البته از حق نگذریم در تمام امور این پروژه هم حرکت آهسته نبوده است و در مواردی چون قول به افتتاح در شهریورماه هرسال و سپس تیترزنی “افتتاح پروژه مترو قم تا پایان اسفندماه سال جاری” عملکر سریع و تغییر حالت‌های آنی را شاهد بوده‌ایم.

قرارگاه خاتم الانبیاء با شرکت در مناقصه در سال ۱۳۸۹ توانست با مبلغ ۸۶۰ میلیارد تومان به عنوان پیمانکار این پروژه مهم شهر قم انتخاب شود و علی‌رغم گذشت ۱۱ ساله از این انتخاب، هنوز شاهد افتتاح واقعی این پروژه نیستیم اگرچه در اخبار شهرداری اعلام می‌شود پیشرفت‌هایی وجود داشته ولی به قطع این حرکت و پیشرفت به صورت کاملا آهسته بوده است.

آخرین خبری که در پورتال خبری شهرداری قم در راستای پروژه مترو قم برگزار شد به شرح زیر است:

«دومین جلسه هیئت‌مدیره سازمان قطار شهری قم در سال ۱۴۰۱ با حضور دکتر معتمدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم، دکتر سقائیان نژاد شهردار قم، سایر اعضاء هیئت‌مدیره و مدیران شرکت بهرو به‌عنوان مشاور کارفرما در پروژه متروی قم، در سالن جلسات سازمان قطار شهری برگزار گردید.

در این جلسه مدیرعامل شرکت بهرو گزارش روند اجرای پروژه مترو و همچنین روش‌های تأمین منابع مالی فاز۱و۲ را ارائه نمود و در خصوص برنامه زمان‌بندی اجرای فاز ۲ مترو تا مسجد مقدس جمکران نیز با مشارکت سایر اعضاء موارد لازم جمع‌بندی شد.

در خصوص مقدمات انجام تست گرم فاز نخست خط ۱ مترو قم، مشخص شدن سریع‌تر وضعیت پروژه منوریل قم و … در این جلسه تصمیماتی گرفته شد.»

در این خبر هیچ توضیحات بیش‌تری در خصوص پیشرفت پروژه، موانع موجود برای افتتاحیه، زمان دقیق افتتاحیه، مراحل کار و … ارائه نشده است که نشان می‌دهد این مجموعه حتی در تنها موردی که حرکت فعال و سریع داشته است نیز همان حرکت آهسته را در پیش گرفته است.

اگر تمام اتفاقاتی که در این راستا رقم می‌خورد در یک اتاق شیشه‌ای باشد قطعا مردم هم نسبت به این موضوع با دید بازتری اظهارنظر خواهند کرد ولی متاسفانه نه تنها این اتفاقات شفاف نیست بلکه شاهد هیچ‌گونه عذرخواهی از شهروندان بدلیل این همه تغییر تاریخ و گذشت بیش از ۱۰ سال از این پروژه نبوده‌ایم.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم می گوید برخی تجهیزات مترو وارداتی بوده و امروز بخش عمده در تولید داخل به‌روزرسانی و با حفظ کیفیت جایگزین شده ولی همچنان هزینه‌ها برای این پروژه بسیار بالاست.

او گفت: ریل‌های مترو پارسال خریداری شد و طرح با هزینه‌های هنگفتی پیش می‌رود، برای فاز نخست ۶ کیلومتر مسیر عملیاتی می‌شود تا شاهد بهره‌برداری قطار شهری در قم باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم  گفت:  برای تست گرم متروی قم نیازمند دو رام قطار هستیم ، راه اندازی کامل متروی قم با تست گرم صورت نمی‌گیرد؛ بلکه این پروژه برای تکمیل نیازمند ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.

بهره برداری از مترو قم نامعلوم

ابراهیم معتمدی گفت: در سفر رییس جمهور به قم ۱۵۶ طرح در حوزه‌های مختلف به تصویب رسیده که در طی دو سال می‌بایست اجرایی شود،  ۸۸ درصد مصوبات زیرساختی بوده و ۱۲ درصد نیز سایر مصوبات است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم گفت: برای راه اندازی خط یک متروی قم نمی‌توان زمان مشخصی اعلام کرد؛ چرا که منابع و امکانات برای راه اندازی در اختیار استان نیست.

به هر جهت مشخص است که بخشی از مشکلات در اختیار مسئولان قم نیست ولی بهتر است که مسئولان همگام با شرایط پیش بروند و بدون اینکه قولی به مردم بدهند همه چیز را موکول به اصلاح امور کنند و وقتی تمام مشکلات برطرف شد، خبرهای خوش را به مردم بدهند تا مطالبه افزایی بی دلیل صورت نگیرد.

شرایط تحریمی و مسایل اقتصادی به شکلی است که قطعا مدیران قم هم نمی توانند در همه امور حرف اول و آخر را بزنند و قطعا آنها مقصر اصلی این مساله نیستند زیرا مساله تهیه واگن ها اصلا چیزی نیست که به راحتی بتوان آن را حل کرد.