آغاز عملیات اجرایی مرمت مجموعه بازار تاریخی قم

مدیرکل میراث: شهرداری به تعهدات خود کامل عمل کرده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم از آغاز عملیات اجرایی مرمت مجموعه بازار تاریخی قم از محل اعتبارات ملی و استانی خبر داد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم از آغاز عملیات اجرایی مرمت مجموعه بازار تاریخی قم از محل اعتبارات ملی و استانی خبر داد.

به گزارش شهرنیوز، علیرضا ارجمندی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری شهرداری قم و اداره کل میراث‌فرهنگی در سامان‌دهی اماکن تاریخی قم با محوریت بازار کهنه اظهار کرد: طبق تعهدات میراث‌فرهنگی در این تفاهم‌نامه، عملیات مرمت مجموعه بازار تاریخی قم شامل بازار کهنه، نو و تیمچه با هزینه حدود ۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی آغاز شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم افزود: اقدام‌های مرمتی در این پروژه شامل استحکام‌بخشی پایه‌ها، سبک‌سازی، عایق‌کاری و مرمت بام، اندود کاهگل و کف‌پوش بام، مرمت پوشش استحفاظی تیمچه بزرگ، ساخت و مرمت درهای چوبی سنتی، نصب درب‌های تیمچه است.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری با اصلاح زیرساخت‌ها و کف‌سازی بازار کهنه به تعهدات خود عمل کرده است، گفت: مشارکت و همراهی کسبه، دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی در احیای بازار سنتی قم مورد تأکید است.

ارجمندی با بیان اینکه بافت تاریخی ظرفیت‌های بسیار بالایی در زمینه گردشگری و صنایع‌دستی دارد، ادامه داد: بازار کهنه قم برای سامان‌دهی و تبدیل‌شدن به بازارچه دائمی صنایع‌دستی نیازمند تسهیلات و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی است.

بازار نو و کهنه به شماره ۱۹۳۷ و تیمچه بزرگ با شماره ۱۹۰۲ اواخر سال ۱۳۷۶ به ثبت ملی میراث فرهنگی رسیده است.