سی‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان در ایستگاه پایانی

مراسم اختتامیه سی‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان عصر روز جمعه ششم خردادماه در سالن امین واقع در بلوار انتظار برگزار شد.

مراسم اختتامیه سی‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان عصر روز جمعه ششم خردادماه در سالن امین واقع در بلوار انتظار برگزار شد.

مراسم اختتامیه سی‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان با حضور آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین، حجت الاسلام و المسلمین رستمی رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و مسئولان وزارت علوم و وزارت بهداشت و مسئولان آموزش عالی کشور و برگزیدگان این دوره از جشنواره برگزار شد.

دانشگاه قم برای اولین بار میزبان مرحله ملی جشنواره قرآن و عترت دانشجویان کل کشور شد؛ سی‌وششمین دوره از مسابقات ملی قرآن و عترت دانشگاهیان در ۹ بخش، شامل بخش‌های معارفی، آوایی، ادبی، هنری، پژوهشی، فناوری و نوآفرینی‌های قرآنی و در ۴۰ رشته به‌صورت کاملاً حضوری و با حضور بیش از ۸۰ نفر داور ملی و بین‌المللی در این دانشگاه برگزار شد.

روز دوشنبه دوم خرداد ماه پذیرش و اسکان متسابقان آغاز شده و از روز سه‌شنبه سوم خرداد ماه مسابقات در بخش حفظ ۵ و ۱۰ جزء و در روز چهارشنبه چهارم خرداد ماه مسابقات در بخش حفظ ۲۰ جزء و کل قرآن کریم و روز پنج‌شنبه پنجم خردادماه نیز مسابقات بخش معارفی شامل ۱۱ رشته و هم‌چنین مسابقات قرائت ترتیل و تحقیق، اذان، دعاخوانی و تواشیح با حضور متسابقان برگزار شد.

یادآور می‌شود، زیارت حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران و تور قم‌گردی برای متسابقان جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان توسط عوامل اجرایی دانشگاه قم انجام شد.

حجت‌‍‌الاسلام والمسلمین عسکر دیرباز، رئیس دانشگاه قم و رئیس سی‌وششمین جشنواره قرآن و عترت در این مراسم اظهار کرد: وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و معاونت فرهنگی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سایر دانشگاه‌ها توفیق پیدا کردند که جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان سراسر کشور را برگزار کنند که این مهم قدمی در راه ترویج قرآن است.

وی با اشاره به اینکه قرآنیان قصورهای میزبانی دانشگاه قم را ببخشند، ادامه داد: قرآن تجلی پروردگار و کامل‌ترین گنجینه در اختیار بشر است و بدون تحریف و کم و کاستی در خدمت قرآن هستیم؛ هربار با خواندن قرآن با خداوند تجدید عهد می کنیم؛ امام صادق(ع) قرآن را به دست راست می‌گرفتند گویا می‌خواستند که یادآور شوند من به عهدم پایبند هستم.

رئیس دانشگاه قم گفت: احکام قرآن ثابت هستند و با توجه به شرایط تغییر نمی‌کند و همیشه شاداب و سرزنده است و اگر جوان با قرآن مأنوس شود قرآن هم با پوست و گوشت او آمیخته می‌شود و رفتار و نگاه آنان قرآنی می‌شود.

دیرباز یادآور شد: تلاوت‌ها، قرائت‌ها و حفظ‌ قرآن که بارها رهبر معظم انقلاب فرمودند مقدمه عمل است؛ مانند یک نسخه کامل است و هر چه آن را تحلیل کرد باید از این تغذیه روحی بهره برد و به آن عمل کرد تا به نتیجه نهایی و رستگاری برسیم.

آیت‌الله حسینی بوشهری اظهار کرد:

سعادت انسان در گرو قانون مترقی و مجریان صالح

همچنین آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در این مراسم اظهار کرد: حسن تقارن و انتخاب سی‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشجویان در روز شهادت پیشوای مذهب شیعه امام صادق(ع) اقدام ارزنده‌ای است، چرا که امروز سالگرد هجمه طاغوتیان به فیضیه و ضرب و شتم طلاب نیز است؛ روزی که با حضور مرجع تقلید آیت‌الله العظمی گلپایگانی و در مراسم شهادت امام صادق(ع) به فیضیه حمله و طلاب را به خاک و خون کشیدند.

وی با اشاره به اینکه اهتمام مسئولین دانشگاه و دانشجویان به مقوله قرآن و عترت اتفاق مبارکی است که در این حرکت بزرگ قرآنی با رنگ و نگاه عترت شرکت کردند، ادامه داد: «إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَیْنِ کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی ما إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بهما لَنْ تَضلُّوا أبَداً و إنّهما لَنْ یَفْتَرِقا حَتى یَرِدا عَلَیَّ الحَوْضَاین» از جمله روایاتی که علمای شیعه و اهل سنت بر آن اتفاق نظر دارند، این روایت قرآن و عترت را با همدیگر جمع کرد؛ کسی که در میان امت 23 سال پیامبری کرده و در روزهای آخر پیام روشن و ماندگار برای امت به یادگار گذاشت که شاخه‌ای از آن قرآن و شاخه دیگرش عترت است.

عضو مجلس خبرگان افزود:  عده‌ای از فلاسفه می‌گویند که قانون مترقی برای جامعه وجود داشته باشد تضمین کننده سعادت انسان است و عده‌ای هم معتقدند کارگزاران صالح و مجریان صالح اگر حضور داشته باشند تضمین کننده سعادت جامعه است؛ تردیدی نداریم که سخن هر دو دسته صحیح است و هیچ کدام به تنهایی تامین کننده سعادت نیست؛ پیامبر به عنوان ایده سوم تأمین کننده سعادت را معرفی کرد که همان کتاب الله یعنی قانون مترقی و عترتی یعنی مجریان صالح هستند؛ نکته جالب این است که گاهی ممکن است قانون مترقی در جامعه باشد اما جامعه هدف نخواهد از این قانون و مجریان صالح بهره ببرد، آیا این جامعه روی سعادت را خواهد دید که بنده در پاسخ می‌گویم هرگز. مگر اینکه جامعه خودش را در اختیار این دو مهم قرار دهد که در این صورت راه گمراهی را در پیش نخواهد گرفت.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد:  گاهی هم ممکن است که قانون مترقی باشد اما مجریان صالح نباشند که این‌چنین قانون بر زمین می‌ماند؛ گاهی قانون مترقی وجود نداشته باشد که در این صورت مجریان مبنای عمل ندارند و سعادت جامعه تامین نمی‌شود، مگر اینکه هم‌افزایی بین مجریان و قانون‌گذاران وجود داشته باشد؛  اگر در جامعه‌ای کارگزار صالح از صحنه جامعه کنار زده شود نیز جامعه از میراث پیامبر(ص) بهره نمی‌برند و  این جامعه روی سعادت را نمی‌بیند.

وی گفت: به عنوان مجریان صالح خودتان را در محضر قرآن و عترت قرار دهید، این جشنواره بر این اساس قرآن و عترت را بیان کرده است؛ تلاوت قرآن و حتی به ظاهر تدبر در قرآن منهای الهام گرفتن از تعالیم عترت تدبر نیست؛ یا بگویند ما تنها به روایات مراجعه می‌کنیم و به قرآن کاری نداریم مانند اخباریون که همراه سعادت و عمل به وصیت پیامبر(ص) نیست.

آیت الله حسینی بوشهری بیان کرد: در عصمت پیامبر(ص) تردیدی نیست و کلام ایشان برای ما حجت است؛ ثقل اکبر و ثقل اصغر تعبیر عجیبی است که پیامبر(ص) گویا خبرغیبی اعلام می‌کند که وقتی قرآن و عترت در کنار هم قرار گرفتند در صحت قرآن تردید نداریم و منظور عترت است یعنی عترت در کنار قرآن مصون از خطا است و در نتیجه تا قیامت این دو در کنار هم هستند؛  بهترین مفسر قرآن که اشراف به تمام آیات دارد عترت است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: از عمده فهم قرآن بر نمی‌آییم  اگر افرادی آن را برای شما تبیین نکنند، به تعبیر روایات این افراد باید بطن قرآن را یافته باشند و این مهم طبق حدیث «الإمامُ یَهدی إلَى القُرآنِ والقُرآنُ یَهدی إلَى الإمامِ» تنها از عترت برمی‌آید.

حسینی بوشهری بیان کرد: تدبر در قرآن و تفسیر قرآن در این مسابقه همراه با نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه وجود دارد؛ هم زمان توجه به قرآن و روایات معنایش این است که بر دستی قرآن و در دست دیگر آثار عترت است چون در محضر خود عترت نیستیم.