معاون وزیر علوم در قم:

بی توجهی به میراث سنت دانشگاه را زمین‌گیر می‌کند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: رشد علم در ایران صورت نخواهد گرفت و دانشگاه به موقعیت ممتاز خود نخواهد رسید مگر اینکه در گفت وگو با سنت راه خودش را پیدا کند؛ بی توجهی به میراث سنتی دانشگاه را زمین‌گیر می‌کند و در اینصورت به نسبت بی معنایی با جامعه خواهد رسید اگر راهش را در نسبت با سنت پیدا نکند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: رشد علم در ایران صورت نخواهد گرفت و دانشگاه به موقعیت ممتاز خود نخواهد رسید مگر اینکه در گفت وگو با سنت راه خودش را پیدا کند؛ بی توجهی به میراث سنتی دانشگاه را زمین‌گیر می‌کند و در اینصورت به نسبت بی معنایی با جامعه خواهد رسید اگر راهش را در نسبت با سنت پیدا نکند.

به گزارش ایسنا، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در آیین اختتامیه سی‌وششمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان که در مجتمع امین قم برگزار شد، ضمن تشکر از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره و خانواده‌های متسابقان، اظهار کرد: اگر تلاش‌های مادران و پدران نبود این شکوفایی و درخشش‌ها رخ نمی‌داد و باید به آموزش قرآن از همان کودکی توجه کرد.
وی ادامه داد:  تبار شناسی و ریشه‌شناسی در بنیان‌های مدرنیته و نسبت آن با تجدد در غرب نشان می‌دهد که آن چه را به عنوان مدرنیته می‌شناسیم در نسبت با سنت معنا پیدا کرده است؛ مدرنسیم در قامت ایدئولوژی نسبتی با سنت داشته است و در طول تاریخ تکوین این نسبت را مکررا تصریح کند و باکی ندارد که در تار و پود سنت بپیچد سپس در قرون وسطا رنگ و لعابی پیدا کرده که فاصله گرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم افزود: اتفاق غریبی که افتاد این بود که میهمان ناخوانده بر سر سفره و فرهنگ تمدن ایرانی وارد ایران شد بدون اینکه پیامدهای آن مورد بررسی قرار بگیرد؛ اندیشه ایرانی اسلامی با مدرنیته مورد کاوش قرار نگرفت و این قسمت دردناک ماجرا بود که کمترین حد توجه به میراث سنتی صورت گرفت.
وی گفت: در غرب برخی آغاز اندیشه ورزی خودشان را بر مبنای خوانش متون مقدس قرار می دهند اما در ایران کم توجهی جدی به سنت وجود دارد حتی به معنای جامعه شناختی چه برسد به معنای دینی آن.

کلانتری گفت: احادیث روایات و قرآن در دانشگاه جای خودش را باز نکرده، اگر چه رشته‌هایی تعیین شده اما باید فراتر برود، در حوزه علوم اجتماعی، رفتاری، سیاسی در کم ترین حد ممکن جای دارد و این همان آفت بزرگ است؛ رشد علم در ایران صورت نخواهد گرفت و دانشگاه به موقعیت ممتاز خود نخواهد رسید مگر اینکه در گفت وگو با سنت راه خودش را پیدا کند؛ این مسیر حتی در غرب هم صورت گرفته است. این بی توجهی به میراث سنتی دانشگاه را زمین‌گیر می کند و حتی دانشگاه در اینصورت  به نسبت بی معنایی با جامعه خواهد رسید اگر راهش را در نسبت با سنت پیدا نکند.

وی بیان کرد: دانشگاه در صورتی که با سنت ارتباط پیدا کند به جایی خواهد رسید و محور این سنت قرآن و عترت و آموزه‌های آن است و اگر مبنا قرار بگیرد می‌تواند تجلی‌بخش و امید بخش تمدن نوین اسلامی باشد؛ تمدن نوین اسلامی بدون نقش دانشگاه و دانشگاه بدون محوریت یافتن قرآن و عترت ناممکن است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه اختتامیه این جشنواره باید آغاز کار باشد، عنوان کرد: پیشنهاد بنده این است که کل آثار هنری مرتبط با قرآن، دانشگاه با دانشگاه میهمان شوند و فضای قرآن را در جای جای کشور تسری ببخشند.

کلانتری با اشاره به اینکه شبکه فعالان قرآنی دانشگاهیان راه‌اندازی می‌شود، یادآور شد: تقویت و تعمیق و تکثیر برنامه‌های قرآنی و اهل بیتی که نیاز به هماهنگی بخش‌های مختلف کشور دارد تا مدل جامعی از فعالیت‌های قرآنی ارائه شده و به جشنواره‌های سالانه اکتفا نشود؛ قالب‌های جدید و فراگیری پوشش مخاطبین مورد توجه باشد اگر چه فراگیرترین جشنواره در مجموعه آموزش عالی است.