«گویه» بررسی کرد:

آیا قم موفق به فرهنگ سازی برای امر به معروف می شود؟

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم با اعلام اینکه اجرای فریضه مهم امر به معروف باید در دستگاه‌ها به صورت جدی‌تر دنبال شود، گفته است: امر به معروف مسئولان در قم دنبال می‌شود و اگر مسئولی تخلف کند مورد مطالبه‌گری قرار می گیرد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم با اعلام اینکه اجرای فریضه مهم امر به معروف باید در دستگاه‌ها به صورت جدی‌تر دنبال شود، گفته است: امر به معروف مسئولان در قم دنبال می‌شود و اگر مسئولی تخلف کند مورد مطالبه‌گری قرار می گیرد.

به گزارش روزنامه «گویه»؛ حجت الاسلام گرجی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در دیدار با امام جمعه قم که ریاست این ستاد را بر عهده دارد با اشاره به برگزاری همایش دبیران استان‌های ستاد امر به معروف در مشهد گفت: در این همایش ارزیابی سال‌های گذشته ستاد امر به معروف استان ها انجام شد و استان های کردستان، فارس، آذربایجان شرقی، مازندران و خراسان رضوی به ترتیب اول تا پنجم شدند. این اظهارات نشان می دهد قم حتی در ارزیابی های داخلی بخش های مرتبط با امر به معروف هم جایگاه ویژه ای ندارد.

دبیر ستاد استانی امر به معروف قم در توضیح این مسئله گفته است: استان‌هایی که حمایت استانداری، سپاه، شهرداری، فرهنگ و ارشاد و سایر نهادها را داشتند بهتر کار کرده اند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم با بیان اینکه اولین جایی که باید عفاف و حجاب شروع شود نهادهای دولتی هستند، گفت: از این رو قرارگاهی با نام ۲۱ تیر در تهران تشکیل شده و در ابتدا تمام ادارات دولتی خود اظهاری می شوند و سپس بازرسی از ادارات صورت می گیرد و اگر تخلفی بود تذکر داده می شود و در مرحله بعد اگر باز هم آن تخلف دیده شد به وزارتخانه مربوطه گزارش داده می شود.

وی با بیان اینکه آیت اله رئیسی به هیأت دولت دستور دادند که عفاف و حجاب در اولویت دستگاه های دولتی قرار گیرد، گفت: تا کنون در ۲۰ استان این قرارگاه تشکیل شده و در استان قم هم این قرارگاه با رویکرد تعامل حداکثری با نهادهای دولتی و نیروهای جهادی و مردمی به زودی تشکیل می شود.

گرجی از طرحی به نام «ناظر» در سراسر کشور خبر داده و در این رابطه می گوید: این طرح به این صورت است که معتمدین هر شهر در گوشی تلفن همراه خود یک نرم افزار را نصب می کنند و این افراد در هرجای کشور که ببینند خانمی در ماشین کشف حجاب کرده است شماره ماشین را ثبت می کنند و بلافاصله یک پیامک تذکر از طرف نیروی انتظامی به موبایل مالک ماشین فرستاده می شود و اگر این گزارش تکرار شد از مالک تعهد گرفته می شود و در مرتبه سوم ماشین توقیف می شود.

وی تأکید کرده است گروه هایی که از ستاد امر به معروف و نهی از منکر مجوز فعالیت گرفته اند باید فعال باشند و در بزنگاه ها و بحران های اجتماعی وارد عمل شوند و ما در استان طرح امر به معروف مسئولان را هم اجرا می کنیم و اگر مسئولی تخلف داشته باشد مورد مطالبه گری قرار می گیرد.
اما در همین زمینه امام جمعه قم با بیان اینکه در امر به معروف و نهی از منکر باید به صورت هیأتی کار کرد و تنگ نظری را کنار گذاشت، گفته است: در هیأت همه برای رضای خدا و به صورت خودجوش جمع می‌شوند و هیچ کسی حقوق و جایگاه خاصی ندارد و کسی به دنبال این نیست که جای دیگری را بگیرد.
آیت اله سیدمحمد سعیدی در نشست ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قم اظهار داشته است: باید به فریضه امر به معروف و نهی از منکر نگاه قرآنی و اهل بیتی داشته باشیم و هرچه این نگاه تقویت شود راه های هدایت به روی ما بازتر خواهد شد.
آقای سعیدی خواستار آن شده تا در امر به معروف و نهی از منکر از هر کسی که آمادگی همکاری دارد استفاده و سیاسی بازی را کنار گذاشته شود، او افزوده است: خوب است که طی یک همایش بی پیرایه و تشریفات یک فراخوان عمومی داده شود و هر کسی مایل به همکاری در زمینه امر به معروف و نهی از منکر است را جمع کنیم تا از همه ظرفیت ها بتوان استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در امر به معروف و نهی از منکر باید تنگ نظری ها را کنار گذاشت و از نظرات همه افراد فعال در این زمینه استفاده کرد، افزود: امر به معروف و نهی از منکر همه ابعاد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، علمی و …. را در بر می گیرد بنابراین باید ابتدا کارها اولویت بندی شود.

امام جمعه قم با تأکید بر اینکه اولویت شهر قم ظاهر شهر است، افزود: وقتی اولویت امر به معروف و نهی از منکر مشخص شد باید با مشورت با فعالان این عرصه مراحل و گام های اجرایی مشخص شود و مرحله به مرحله اهداف را پیگیری کنیم.
تلاش ها برای احیای امر به معروف و نهی از منکر در قم در حالی توسعه می یابد که برای تحقق فراگیر آن ایده ها و ابتکارات متنوعی توسط چهره ها و فعالان بخش های مرتبط مطرح می گردد و اگر بیانات امام جمعه محترم قم و رئیس ستاد امر به معروف استان را محور بدانیم، ضروری است تا سیاستگذاری ها حول آن منظم تر شود و در اولویت بندی ها جایگاه مسائل شفاف گردد.
در حالی که برخی شروع امر به معروف و نهی از منکر را از مقامات و مدیران استان ضروری می دانند، گروهی دیگر از صاحبظران و دلسوزان ظاهر شهر قم را در درجه نخست اهمیت می دانند که البته پرداختن به این اولویت ها تضادی با هم ندارد و چه بسا پیگیری همزمان آنها بتواند جامعیت و زیبایی و اثربخشی را به اجرای امر به معروف و نهی از منکر برگرداند. همانطور که آیت اله سعیدی پیشنهاد کرده اند با فراخوان از مردم و سپردن احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر به آنها در یک فراخوان و راهبری فعالان این حوزه می توان گام های خوبی در بهبود شرایط فرهنگی قم برداشت.
مردم باید احساس کنند میزان و ضریب حساسیت ها نسبت به منکرات و انحرافات در تمامی سطوح متوازن و معقول است و تلاش دغدغه مندان احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر تنها از سر دلسوزی است