رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر پاسخ داد:

مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی کنونی قم کدام است؟

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر: در قم آسیب‌های اجتماعی از جمله پدیده‌های سگ گردانی، اعتیاد، تن‌نماها، طلاق، بی‌حجابی، ترویج فرهنگ گردشگری غیر مذهبی، تنزل جایگاه مادر، عمارت های غیرمجاز، کلینک های حیوانات خانگی، دور دورهای خیابانی و اموری از این دست داریم که از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی کنونی قم است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر: در قم آسیب‌های اجتماعی از جمله پدیده‌های سگ گردانی، اعتیاد، تن‌نماها، طلاق، بی‌حجابی، ترویج فرهنگ گردشگری غیر مذهبی، تنزل جایگاه مادر، عمارت های غیرمجاز، کلینک های حیوانات خانگی، دور دورهای خیابانی و اموری از این دست داریم که از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی کنونی قم است.

به گزارش شهرنیوز، مصطفی ملایی در جلسه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم که با موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برگزار شد، اظهار داشت: در قم آسیب‌های اجتماعی از جمله پدیده‌های سگ گردانی، اعتیاد، تن‌نماها، طلاق، بی‌حجابی، ترویج فرهنگ گردشگری غیر مذهبی، تنزل جایگاه مادر، عمارت های غیرمجاز، کلینک های حیوانات خانگی، دور دورهای خیابانی و اموری از این دست داریم که از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی کنونی قم است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم ابراز کرد: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی موجود در قم محدود و در حد پدیده بوده و تبدیل به رویه نشده است، اما لازم است برای کاهش این قبیل آسیب‌های محدود نیز برنامه‌ریزی و اقدامات لازم صورت بگیرد.

وی تقویت هویت انقلابی-اسلامی را یکی از اولویت‌های شورای اسلامی شهر قم دانست و گفت: در کنار ترویج تقویت هویت انقلابی-اسلامی، مساله تحکیم خانواده نیز بعنوان یک اصل اساسی باید توسط نهادهای فرهنگی و آموزشی جدی گرفته شود.

ملایی با اشاره به ظرفیت گردشگری و زائرپذیری قم، خاطرنشان کرد: با عنایت به نقش مردم شریف قم در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به‌ویژه لشکر همیشه سرافراز ۱۷ علی ابن ابیطالب (ع)، گردشگری ایثار و شهادت در کنار گردشگری زیارت در قم باید جدی گرفته شود.

وی استقبال مردم از خانه موزه شهیدان زین الدین را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: به همین منظور خانه موزه شهید دکتر فخری زاده، شهید محمد رضا شفیعی، خانه موزه هیئات و مراجع نیز در دستور کار شهرداری قم قرار گرفته است.

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به راه‌اندازی رشته روایت گری در دانشگاه علمی کاربردی شهرداری قم که سند افتخاری برای مدیریت شهری قم است، اضافه کرد: انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به زبان هنر و سایر صنایع هنری دارای اثرگذاری بسیار بیشتری نسبت به سایر شیوه‌های رایج است.

اقدامات پررنگ مدیریت شهری قم در ترویج فرهنگ جهاد و شهادت

همچنین مدیر شبکه ملی وارثون نیز در این جلسه اظهار داشت: برای نقش‌آفرینی مردم در فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی باید سازوکارهای لازم شکل و طراحی شود.

حجت‌الاسلام شفیعیان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون یکی از مشکلات فعالیت‌های مردمی در حوزه فرهنگ و به خصوص حوزه ایثار و شهادت، فقدان سازوکارهای لازم جهت اقدام و عمل توسط مردم است.

وی با بیان اینکه شورای اسلامی شهر و شهرداری با تمام توان خود در مسیر فرهنگ ایثار و شهادت گام برمی‌دارند، گفت: مأموریت شهرداری قم در درجه اول حفظ هویت و فرهنگ جهاد و شهادت در کالبد فیزیکی شهر است.

شفیعیان با تاکید بر اهمیت شبکه‌سازی و همگرایی در فعالیت‌های مربوط به حوزه ایثار و شهادت، یادآور شد: شبکه ملی وارثون آمادگی ایجاد بستر لازم جهت شبکه‌سازی در فعالیت‌های مذهبی در بین نهادها و مؤسسات را داراست.

لزوم استفاده از معابر شهری برای ویترین کتاب‌فروشی‌ها

مدیر موسسه انتشارات شهید کاظمی نیز در این جلسه با بیان اینکه امروز کمترین حمایت مالی از ناشران و به خصوص انتشارات بخش دفاع مقدس می‌شود، اظهار داشت: با این روند تا سی سال آینده نه اثری از رزمندگان دفاع مقدس و نه والدین شهدا خواهد بود که لازم است امروز نسبت به ثبت خاطرات شفاهی و کتبی این افراد اقدام شود.

حمید کاظمی خاطرنشان کرد: جریان‌های تکفیری از سال ۲۰۱۰ تا سال گذشته ۸۶۰ عنوان کتاب با تیراژ بیش از ۵۰ هزار جلد منتشر کرده‌اند که اصلاً قابل مقایسه با کتاب‌های چاپ‌شده در ایران طی سالهای اخیر نبوده است؛ کتاب‌های منتشرشده توسط این جریان‌ها تمام ویژگی‌های یک کتاب استاندارد را دارد.

مدیر موسسه انتشارات شهید کاظمی عنوان کرد: یکی از مشکلات انتشارات مذهبی این بوده که این مؤسسات هیچ تجهیزات و زیرساختی جهت انجام مصاحبه، ثبت خاطرات و مستندسازی خاطرات شهدا و والدین شهدا را ندارند.

وی تأمین کاغذ را یکی دیگر از مشکلات اساسی انتشارات مذهبی دانست و تصریح کرد: برای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی قم لازم است تا ویترین کتاب‌فروشی‌ها در معابر شهری در معرض دید شهروندان قرار بگیرد، در حالی که هم‌اکنون ویترین معابر شهری را تبلیغات کالاهای دیگر به خود اختصاص داده است.

مردمی شدن مهم‌ترین رکن تاثیرگذاری فعالیت‌های فرهنگی است

مسئول موسسه مطاف عشق نیز در این جلسه اظهار داشت: مردمی کردن فعالیت‌های حوزه ایثار و شهادت حلقه مفقوده اثرگذاری اقدامات فرهنگی در جامعه است.

کاظمی با بیان اینکه مردمی کردن اقدامات فرهنگی با مجری‌گری سازمان‌های مردم‌نهاد در اقدامات فرهنگی متفاوت است، تصریح کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد باید مسئول بسیج کردن و سوق دادن مردم برای اقدامات فرهنگی باشند و این مؤسسات به پیمانکار فعالیت‌های فرهنگی تبدیل نگردد.

مسئول موسسه مطاف عشق با تاکید دوباره بر اهمیت مردمی کردن فعالیت فرهنگی و نوآوری اجتماعی، ابراز کرد: برای موفقیت در فعالیت‌های فرهنگی باید به دنبال راهکارهای علمی بود و پایان‌نامه‌های دانشگاهی را بر همین اساس تدوین کرد تا زیرساخت و تئوری‌های اولیه جهت نوآوری اجتماعی فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه در نوآوری اجتماعی همان‌گونه که مساله مورد نظر عموم مردم و اجتماع است، ابزار کار نیز باید اصل اجتماع باشد، گفت: برای تاثیرگذاری و جریان سازی فعالیت‌های فرهنگی از تبدیل مؤسسات به ابزار و سازمان جلوگیری به عمل آید.