تشکیل فراکسیون صوری معلولان!

درخواست معلولان از مجلس یازدهم همچنان بدون پاسخ

با آنکه در ظاهر می گویند فراکسیون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تشکیل شده اما هیچ گاه جلسه ای تشکیل نشده و یا حتی نامه ای به فعالان حوزه معلولان ارسال نشده تا در جریان تشکیل این فراکسیون قرار بگیرند. باید پرسید آیا این فراکسیون تشکیل شده است؟ تشکیل فراکسیون معلولان در مجلس خواسته […]

با آنکه در ظاهر می گویند فراکسیون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تشکیل شده اما هیچ گاه جلسه ای تشکیل نشده و یا حتی نامه ای به فعالان حوزه معلولان ارسال نشده تا در جریان تشکیل این فراکسیون قرار بگیرند. باید پرسید آیا این فراکسیون تشکیل شده است؟

تشکیل فراکسیون معلولان در مجلس خواسته اصلی و مهم افراد دارای معلولیت است که علی رغم نامه‌نگاری‌ها و تأکید رسانه‌ها این خواسته همچنان از سوی نمایندگان مجلس بی پاسخ مانده است. همین دلیلی شده تا برخی از معلولان با راه اندازی پویشی خواستار اجرای قانون حمایت از معلولان از سوی مجلس شوند، خواسته ای کاملاً به حق و لازم الاجرا از سوی مجلس است. اما به رغم وعده‌های برخی از نمایندگان مجلس، جای جلسات این فراکسیون در ساختمان نمایندگان مردمی بسیار خالی است.

به دنبال ثبت این پویش، خبرگزاری فارس به منظور پیگیری مطالبات مردمی، در آن برهه از زمان با برگزاری یک میزگرد( اینجا) دو مسأله تشکیل فراکسیون معلولان در مجلس و واکسیناسیون معلولان در مواجهه با کرونا را پیگیری کرد و در زمینه واکسیناسیون موفق شد اما همچنان پس از گذشت ماه‌ها از راه اندازی این پویش مردمی، تشکیل فراکسیون حمایت از معلولان را تا حصول نتیجه پیگیری خواهدکرد.

درخواست معلولان از مجلس یازدهم همچنان بدون پاسخ

پس از گذشت ۵ ماه از آخرین جلسه خبرنگار فارس با نمایندگان انجمن‌های معلولان و مدیران موسسات مردم نهاد، باز هم نمایندگان مجلس خواسته جامعه معلولان برای تشکیل فراکسیون حمایت از افراد دارای معلولیت را اجابت نکردند و این بار این برخی فعالان حوزه معلولان در نامه ای به محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس یازدهم خواستار توجه به این خواسته خود شدند.

«شهرام مبصر»، مدیر عامل موسسه فعال در حوزه معلولان در این باره انتشار این نامه گفت: تاکنون فقط درصد کمی از مفاد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان اجرا شده است. این در حالی است که اجرای این قانون برای رفع مشکلات معلولان بسیار مؤثر است اما بیش از ۹۰ درصد این قانون اجرایی نشده است و تشکیل فراکسیون معلولان علاوه بر رسیدگی به مشکلات معلولان می‌تواند به اجرای قانون جامع سرعت بیشتری بدهد.

در این نامه خطاب به آقای قالیباف نوشته شده است: «احتراماً چنانچه استحضار دارید در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی به منظور پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت فراکسیون معلولان تشکیل شده است. اکنون با عنایت به اهتمام جنابعالی در رسیدگی به این امور و نظر به تصویب قانون جامعه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به شماره ۵۷۲۶/۳۱ مورخ ۹۷/۲/۱ مجلس شورای اسلامی و با توجه به پیوستن کشور عزیزمان به کنوانسیون بین المللی حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، لذا اینجانبان امضاء کنندگان ذیل به نمایندگی از خانواده بزرگ معلولان و بزرگترین اقلیت جامعه، تقاضا داریم به منظور پیگیری و نظارت بر روند اجرای قانون مذکور نسبت به تشکیل “فراکسیون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت” در مجلس شورای اسلامی، دستورات مقتضی را صادر فرمایید تا با استفاده از ابزار نظارتی مجلس شورای اسلامی، در راستای احقاق حقوق شهروندی و برقراری عدالت اجتماعی، دولت (اعم از سازمان‌ها، ارگان‌ها و نهادهای مجری) را در رابطه با تحقق مفاد قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را همراهی کنیم. پیشاپیش از بذل توجه و حمایت شما صمیمانه سپاسگزاریم.»

تشکیل فراکسیون صوری معلولان!

اما محمدعلی محسنی بندپی در آذرماه سال گذشته از تشکیل و انتخاب اعضای هیات رئیسه فراکسیون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در مجلس خبر داد و گفت: سیدمهدی فرشادان نماینده مرم سنندج، دیواندره و کامیاران به عنوان رئیس، اینجانب نایب رئیس، هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه به عنوان دبیر اول و جلال محمودزاده نماینده مردم مهاباد به عنوان دبیر دوم و همچنین شهریار حیدری  نماینده مردم قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب به عنوان رئیس این فراکسیون انتخاب شدند.

در این‌باره فاطمه قاسم پور نماینده مردم تهران در مجلس در گفت‌وگویی با رسانه‌ها، با بیان اینکه مجلس تا امروز فراکسیون ویژه معلولین نداشت، مدعی شد: متناسب با هفته معلولان فراکسیون ویژه معلولین تشکیل شد و جای امیدواری است که زین پس یک فراکسیون ویژه معلولین پیگیر نیازها و خواسته های این قشر از جامعه همیشه در بین نمایندگان هستند تا مسائل معلولان به بهترین شکل حل شود.

اما برخی نمایندگان مجلس به رغم  مشخص نبود ساز و کار فراکسیون حمایت از معلولان، تلاش برای احقاق حقوق معلولان را همچنان در دستور کار دارند، اخیراً رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد‌ در نامه ای به وزیرصنعت، معدن، تجارت نوشت: بهینه‌سازی خودروهای موجود اتوماتیک و سایر ادوات و تجهیزات مناسب‌سازی خودروها مطابق استانداردها و نوع معلولیت‌های افراد با لحاظ بهای تمام شده مناسب وضعیت اقتصادی افراد دارای معلولیت صورت بگیرد.

زهره الهیان،رئیس فراکسیون سازمان‌های مردم‌نهاد‌ در نامه ای به وزیر صنعت، معدن، تجارت با تأکید بر ضرورت توجه به مشکلات معلولان، نوشت: «چنان که مستحضرید افراد دارای معلولیت در استفاده از وسایل نقلیه شخصی براساس شرایط جسمانیشان و طبق قوانین موضوعه کشوری مجبور به بهره‌گیری از خودروهای اتوماتیک می‌باشند و نیز با توجه به نوع معلولیتی که هر فرد دارد باید مناسب‌سازی بهینه‌ای در این خودروها انجام گیرد که متأسفانه در این سال‌ها هزینه خرید خودرو و مناسب‌سازی آن افزایش بی‌رویه‌ای یافته است.»

الهیان در ادامه این نامه تأکید کرد: «با اذعان به «ماده 8 آئین‌نامه اجرایی ماده(2) قانون حمایت از حقوق معلولان» مصوب اسفند 1396: «وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط، تمهیدات لازم را به عمل آورد تا از طریق شرکت‌های خودروساز داخلی یا شرکت‌های کاربری‌ساز (مناسب‌سازی خودرو) یا واردات، خودروهای مورد نیاز افراد دارای معلولیت، تأمین و خدمات پس از فروش آن نیز در سراسر کشور ارائه شود» و موارد پیش گفته لازم است به دو مقوله با اهمیت توجه شود و در اجرای این موارد تلاش گردد:

1- بهینه‌سازی خودروهای موجود اتوماتیک و سایر ادوات و تجهیزات مناسب‌سازی خودروها مطابق استانداردها و نوع معلولیت‌های افراد با لحاظ بهای تمام شده مناسب وضعیت اقتصادی افراد دارای معلولیت؛

2- فروش خودروهای اتوماتیک مناسب  این افراد بدون تشریفات کنونی؛ قرعه‌کشی و نوبت تحویل طولانی‌مدت و ایجاد شرایط و تسهیلات مالی مناسب جهت خرید آسان برای این افراد.»

فراکسیون حمایت از معلولان فعال نیست!

اظهارات نمایندگان مجلس مبنی بر تشکیل فراکسیون حمایت از معلولان در حالی است که اخیراً کامران عاروان، مدیر عامل جامعه معلولان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه فارس با تأکید بر لزوم حمایت از افراد دارای معلولیت، عنوان کرد: در دوره‌های پیشین مجلس، فراکسیون دفاع از حقوق معلولان تشکیل و تصویب شد و جزء فراکسیون‌های فعال مجلس به شمار می‌آمد و به معلولان کمک می‌کرد.

مدیر عامل جامعه معلولان ایران با اشاره به آخرین جزییات فعالیت فراکسیون حمایت از معلولان، خاطرنشان کرد: عملاً خبری از فراکسیون حمایت از جامعه معلولان در دست نیست، تنها سال گذشته خبری منتشر شد که فراکسیون را تشکیل دادند اما هیچ گاه به صورت رسمی اعلام نشد و نمی‌دانیم آیا تشکیل شده یا نه!

وی اضافه کرد: از طرفی دیگر هیچ فعالیتی از این فراکسیون ندیده ایم و احساس می‌کنیم چنین  اتفاقی نیفتاده است، لازم است فردی موجه و دلسوز حوزه معلولان انتخاب شود تا بتوانیم مشکلات معلولان را بررسی و حل کنیم.

با مروری بر اظهارات نمایندگان مجلس و افراد دغدغه‌مند جامعه معلولان، باید پرسید آیا فراکسیون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به طور واقعی تشکیل شده یا خیر؟ اگر پاسخ از سوی نمایندگان مثبت باشد باید بگوییم چرا پس از گذشت ماه‌ها از تشکیل این فراکسیون حتی یک جلسه با حضور فعالان این حوزه تشکیل نشده و یا هیچ کدام از آنها از اقدامات فراکسیون اطلاعی ندارند، به طور قطع باید جزئیات دقیق تری از تشکیل و یا عدم تشکیل این فراکسیون به مردم و به ویژه جامعه معلولان ارائه شود./  فارس