مدیر حوزه‌های علمیه عنوان کرد:

سابقه درخشان حوزه‌های علمیه شیعه در تولید مکاتب مهم عقلی

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم به نقل از حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه هامبورگ با اشاره به جایگاه اخلاق و تهذیب نفس در حوزه‌های علمیه گفت: سنت‌های نانوشته اخلاقی در حوزه بسیار بیشتر از سنت‌های نوشته شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم به نقل از حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی در جمع طلاب و اساتید حوزه علمیه هامبورگ با اشاره به جایگاه اخلاق و تهذیب نفس در حوزه‌های علمیه گفت: سنت‌های نانوشته اخلاقی در حوزه بسیار بیشتر از سنت‌های نوشته شده است.

وی افزود: به تعبیر مرحوم آیت الله اراکی به نقل از آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری باید دربان و نگهبان قلب خود باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: هیچ‌کاری به تراز و جایگاه معرفت آموزی در حوزه نمی‌رسد. حوزه همیشه در فراز و فرود و سختی‌ها بوده است، اما گوهری در حوزه وجود دارد که در هیچ جای عالم نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید قدر نعمت حضور در حوزه را دانست افزود: شرط اول این کار مبارزه با شیطان و داشتن همت برای پیشرفت معنوی است.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه حوزه از امتیازات فراوانی برخوردار است خاطرنشان کرد: البته از منظر نقد و بررسی ضعف‌ها هم می‌توان سخن گفت، ولی مجموعه‌ای از امتیازات در تاریخ بیش از هزار سال حوزه وجود دارد که هر انسانی در برابر آن حتما تعظیم می‌کند.

وی افزود: حوزه یک پدیده زنده، تاریخی، متصل و ناگسسته است و انقطاعی در تاریخ آن نداریم. حوزه در طول تاریخ در مکان‌های مختلفی بوده، قرن‌ها در نجف بوده است و امروز عمده آن در قم است. یک زمانی بغداد بسیار قوی بوده و یک زمانی ری یا حله.

آیت الله اعرافی با اشاره به دیگر ویژگی‌های حوزه علمیه ادامه داد: حوزه همیشه (علیرغم همه قبض و بسط‌ها) محل علم، تولید فکر و اندیشه است. در ادواری از تاریخ، حوزه و مدارس دینی ما سرپرست همه علوم و دانش‌ها بوده‌اند. ابن‌سینا‌ها هم در حوزه تعریف می‌شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: برای پیشرفت‌های علمی غرب احترام قائل هستیم، اما درون‌مایه کتاب جواهرالکلام می‌تواند با همه نظام‌های حقوقی هماوردی کند. مکاسب شیخ انصاری هم همینطور است.

وی با اشاره به قوت علمی اصول فقه شیعه گفت: اصول ما با هرمنوتیک و مباحثی که واقعا غرب روی آن کار کرده است برابری می‌کند. دو سه جلد کتاب اصول حاشیه کفایه مرحوم اصفهانی میتواند در فلسفه‌های تحلیلی خودنمایی کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خاطر نشان کرد: من نمیگویم همه فلسفه مشاء یا فلسفه اشراق و حتی حکمت متعالیه با عظمتی که دارد درست است؛ اما نکته مهم این است که حوزه علمیه شیعه، حوزه عقل است و سازنده مکاتب مهم عقلی بوده است.

آیت الله اعرافی افزود: در غربی که در گذشته فلسفه یونان را تولید کرد و در حال حاضر کانت‌ها و دکارت‌ها را پرورانده است باید امثال آیت‌الله جوادی‌آملی‌ها را داشته باشیم که بومی خود غرب باشد و اندیشه عقلی اسلامی را در اینجا نمایندگی کند، اما متاسفانه فعلا نداریم.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین مفتح رئیس حوزه علمیه و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ هم گفت: این حوزه علمیه که فعالیتش بر پایه تقوی و معنویت به پیش می‌رود، ان‌شاءالله درخت پرثمری خواهد بود که میوه‌های علم و معنویت را در سراسر منطقه اروپا منتشر خواهد کرد.