معاون سازمان قطار شهری:

وظیفه تأمین قطار مترو قم بر عهده دولت است

معاون بهره‌برداری سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه خط یک متروی قم هم‌اکنون آماده تست گرم است؛ گفت: در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش متروی قم، بحث تأمین قطار است که این موضوع در حیطه وظایف دولت است.

معاون بهره‌برداری سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه خط یک متروی قم هم‌اکنون آماده تست گرم است؛ گفت: در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش متروی قم، بحث تأمین قطار است که این موضوع در حیطه وظایف دولت است.

سیدامید خداشناس پیرامون زمان بهره‌برداری و راه‌اندازی اولین خط متروی قم اظهار داشت: در این خصوص نمی‌توان وعده قطعی داد، چراکه مردم توقع دارند هنگامی‌که برای افتتاح و بهره‌برداری از یک پروژه زمان تعیین می‌شود، این وعده در موعد مقرر خود تحقق یابد.

وی احداث عملیات ساختمانی خط‌ها، ایستگاه‌ها و تأمین تجهیزات آن را ازجمله وظایف اصلی سازمان قطاری شهری قم عنوان کرد و دراین‌باره گفت: شش کیلومتر مسیر خط یک کامل ریل‌گذاری شده، ریل سوم و کابل‌کشی‌ها نیز کشیده شده است و برق مترو نیز آماده وصل شدن است.

معاون بهره‌برداری سازمان قطار شهری قم با بیان اینکه خط یک متروی قم هم‌اکنون آماده تست گرم است، تصریح کرد: در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش متروی قم، بحث تأمین قطار است که این موضوع در حیطه وظایف ما نبوده و دولت موظف است قطار شهری را تأمین کند.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی بهره‌برداری از خط یک متروی قم یادآور شد: در شرایط تحریمی که در سال‌های اخیر شدت گرفته و تورمی که بارها در یک سال اتفاق می‌افتد، با تدبیرهای اتخاذشده موفق شدیم اقلام مورد نیاز متروی قم را تأمین و نصب کنیم.

خداشناس افزود: امیدواریم دولت نیز هرچه سریع‌تر قطار پروژه متروی قم را تأمین کند تا ما بتوانیم با راه‌اندازی خط متروی قم، یک گام دیگر به عملیاتی شدن کل پروژه نزدیک شویم، چراکه پس تست نیز حداقل یک بازه زمانی چهار-پنج ماهه طول می‌کشد تا نواقص خطوط برطرف شود.

معاون بهره‌برداری سازمان قطار شهری قم همچنین در تشریح عوامل عدم تأمین قطار شهری توسط دولت گفت: دلیل اصلی عدم تأمین قطار، بحث تحریم‌ها و در مرحله بعد قیمت و بحث بودجه است.

وی با بیان اینکه حجم بالایی از قطارهایی متروی کشور از چین تأمین می‌شوند، اضافه کرد: قطارهای اروپایی برای ما گران‌تر خواهد بود و البته بحث تحریم‌ها نیز مانع خرید قطار مترو از کشورهای اروپایی است، چراکه اگر بخواهیم از کشورهای اروپایی قطار تأمین کنیم این امر به‌صورت مستقیم میسر نخواهد بود و باید از کشورهای واسطه صورت گیرد که قطعاً گران‌تر خواهد بود.

خداشناس همچنین در خصوص آخرین وضعیت تست گرم متروی قم و وعده‌های داده‌شده دراین‌باره گفت: رایزنی‌ها برای تأمین قطار از متروی تهران در حال انجام است و اگرچه خط یک مترو آماده تست است ولی بااین‌حال تلاش عوامل و کارشناسان مترو بر این است تا با تکمیل بهتر این خط، مشکلات هنگام تست را به حداقل ممکن برسانند.