یک نماینده پیشین مجلس مطرح کرد:

تغییر کابینه امری معمول است نه نشانه ضعف

یوسفیان ملا تغییر در کابینه را ضروری و به نفع دولت می‌داند. او تاکید می‌کند که رئیسی نیاز به وزرایی دارد که پا به پای او حرکت کرده و تعطیلی نشناسند.

یوسفیان ملا تغییر در کابینه را ضروری و به نفع دولت می‌داند. او تاکید می‌کند که رئیسی نیاز به وزرایی دارد که پا به پای او حرکت کرده و تعطیلی نشناسند.

مشکلات اقتصادی موجود و فشاری که بر دوش مردم است از یک سو و عزم و اراده مسئولان در دولت و مجلس برای خروج از وضعیت فعلی هم از سوی دیگر سبب شده که برخی از ضرورت تغییر بگویند. مشخصا حرف از تغییر و ترمیم کابینه است که حالا انگار با توجه به استفعای وزیر کار کلید خورده است. برخی معتقدند که وزیر صمت یا وزیر جهادکشاورزی دو گزینه بعدی برای تغییر هستند اما هیچ خبر رسمی در این باره وجود ندارد.

آنچه در این مرحله مورد توجه قرار گرفته اهمیت و لزوم برخی تغییرات است. این تغییرات خواسته اکثریت سیاسیون حتی در جریان همسو با دولت است. مثلا عزت‌الله یوسفیان‌ملا فعال سیاسی اصولگرا اصرار دارد که بهتر است شخص رئیس جمهور قبل از آنکه مجلس ورود کند، در این راستا اقدام کند. او در گفت وگو با «فردا» گفت: « «بیش از همه صاحب کابینه که در راس کار است در جریان امور است و ضعف‌ها را می‌داند. قطعا نمی‌توان انتظار داشت که وزیری داوطلب رفتن شود، مجلس هم از دور می‌شنود و کمتر از خود دولت در جریان امور است لذا بهتر است آقای رییسی که بیش از همه در جریان است، خودش در این زمینه تصمیمات لازم را بگیرد.»

وی تغییر در کابینه را یک پوست‌اندازی معمول در همه دولت‌ها می‌داند و می‌گوید: «در همه دولت‌های قبل هم اگر رصد کرده باشیم، تغییراتی ایجاد شده و بعد از یک سال نخست، برخی وزرا نمره‌ای گرفته‌اند که نشان می‌داد کارایی لازم را نداشته‌اند و باید جای خود را به دیگران بدهند. این البته ضعف دولت نیست و یک امر طبیعی است. این یک پوست‌اندازی است که در دولت‌های قبل هم بوده است. البته در برخی دولت‌ها مثل دولت آقای‌هاشمی این امر با تاخیر رخ داده و ضرر و زیانی هم برای مردم داشته است اما در برخی دولت‌ها مثل دولت فعلی به سرعت رخ می‌دهد.»

یوسفیان‌ملا با تاکید بر ضرورت ایجاد تغییر در کابینه سیزدهم گفت: «اکنون و بعد از گذشت یک سال از فعالیت دولت سیزدهم همه به این نتیجه رسیده‌اند که لازم است تغییراتی ایجاد شود، وقتی که آقای رییسی اولین تغییر را در وزارت کار کلید زد، یعنی خودش هم به این تصمیم رسیده است. اینکه چه کسی باید برود و چه کسی بماند را نیز رییس‌جمهور بهتر از هر کسی می‌داند چون شبانه‌روز با این افراد کار می‌کند.»

وی ادامه داد: «امیدواریم که زودتر این اقدامات را انجام می‌دهند و این به نفع خودشان هم خواهد بود. کابینه باید پا به پای رییس‌جمهوری که تعطیلی نمی‌شناسد و مدام در سفر و بررسی است، بدود و همین رویکرد و رویه را داشته باشد.»

این نماینده پیشین مجلس در پاسخ به اینکه بیشترین نیاز به تغییر در کدام بخش‌های کابینه رییسی احساس می‌شود، می‌گوید: «بخش اقتصادی دولت نیاز به تغییر بیشتری دارد. این بخش واقعا نیاز به حرکت بیشتری دارد چراکه اهداف دولت در این بخش محقق نشده است. بخش‌هایی که صد درصد کار اقتصادی می‌کنند یا آنهایی که بخشی از کار آنها اقتصادی است، نتوانسته‌اند به خوبی عمل کنند. عدم تحقق وعده‌های رییسی در این حوزه نشان می‌دهد که رییس‌جمهور همراهان مناسبی ندارد چون او که نمی‌تواند به تنهایی همه وزارتخانه‌ها را تصدی کند لذا آنچه که مسلم است، بخش اقتصادی دولت ضعیف است و نیاز به تغییراتی دارد.»