داور جهانی کاراته:

روند موفقیت‌آمیز کاراته قم نیازمند حمایت مسوولان است

داور جهانی کاراته قم گفت: کاراته به عنوان رشته اول ورزشی استان قم طی سالهای گذشته روند روبه رشد را دنبال کرده اما ادامه این موفقیت‌ها بخاطر چالش‌های موجود نیازمند حمایت و توجه مسوولان است.

داور جهانی کاراته قم گفت: کاراته به عنوان رشته اول ورزشی استان قم طی سالهای گذشته روند روبه رشد را دنبال کرده اما ادامه این موفقیت‌ها بخاطر چالش‌های موجود نیازمند حمایت و توجه مسوولان است.

ابوالقاسم پایدار در گفتگو با ایرنا، با اشاره به وضعیت داوری و برگزاری رقابت های ورزشی در رشته کاراته در استان قم، بیان کرد: طی سال گذشته چند نوبت مسابقه کاراته وان در قم برگزار شد که حاصل آن دعوت چندین کاراته کای مستعد به اردوهای تیم ملی بود.

داور جهانی کاراته قم اضافه کرد: برای بازگشت به دوران طلایی کاراته قم به خصوص بعد از رکود دوران کرونا لازم است تا حمایت های لازم جهت برگزاری لیگ های استانی و حمایت از ورزشکاران در دستور کار مسوولان باشد و برنامه های منظم و حمایت‌های ویژه از قهرمانان، مربیان و باشگاه‌ داران انجام دهد تا از رهگذر این حمایت ها زمینه رشد این رشته ورزشی در قم مهیاتر شود.

وی ظرفیت و سابقه درخشان قم در رشته کاراته را مورد توجه قرار داد و افزود: باید با حمایت های لازم از ورزشکاران این رشته زمینه لازم جهت کسب سهمیه‌های ورود به اردوهای تیم‌ ملی اعزامی به مسابقات آسیایی و بازی‌ های کشورهای اسلامی که طی سالجاری برگزار خواهد شد فراهم شود.

پایدار وضعیت داوری کاراته در قم را مورد اشاره قرار داد و گفت: سال گذشته در چندین مرتبه داوران استان به رقابت های آسیایی و جهانی اعزام شدند.

وی مشکلات اساسی داوری کاراته در قم را مورد توجه قرار داد و افزود: سال گذشته برخی از داوران کاراته قم به دلیل مشکلات شغلی و یا مشکلات بالا بودن هزینه ها نتوانستند به کلینیک های داوری آسیایی و جهانی اعزام شوند که این موضوع ممکن است به عدم تمدید درجات داوران بین المللی قم منجز شود.

زمینه حضور داوران زن قمی در سطح آسیا فراهم شود

داور جهانی کاراته قم اظهار داشت: وضعیت داوری کاراته استان وضعیت معقولی است اما نباید به این شرایط راضی باشیم، لازم است که ما در بخش بانوان یک یا دو داور آسیایی داشته‌ باشیم، زنان با مهارت در داوری کاراته در قم وجود دارند لازم است برای ارتقاء درجه داوری آسیایی شان مورد حمایت قرار بگیرند و به تبع آن نیز به هر میزان که داوری ما رشد بیشتری داشته باشند و داوران به‌روزتر می شوند که این موضوع در تجربیاتی که در داوری هست بسیار کمک می کند.

پایدار با تمجید از عملکرد هیات کاراته قم طی ۱۰ ماه گذشته در برگزاری کلاس های ارتقای داوری، مربیگری و برگزاری مسابقات مختلف، یاداور شد:  کاراته ورزش اول استان قم است و مربیان، ورزشکاران و داوران قمی در سالهای گذشته ثابت کردند که می توانند نام ایران و قم را در سطح جهان پرآوازه کنند.

به باور وی، با افزایش هزینه‌ها، هیات کاراته به تنهایی قادر به تامین هزینه‌های حمایت از ورزشکاران، مربیان و داوران نخواهد بود و لازم است تا حامیان مالی دعوت بشوند و شرکت هایی که بضاعت حمایتی در این‌ راستا را دارند، کمک کنند چرا که همدلی و تعامل و هم‌ گرایی جمعی می‌تواند کمک‌های بالایی در مسیر ارتقای این رشته ورزشی در قم داشته باشد.

سرمربی تیم‌ ملی کاراته پلیس جمهوری اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۵ دوره اردو را در خدمت تیم‌ ملی کاراته پلیس بوده ام و با برگزاری ۴ اردوی دیگر، در پایان تیرماه به نوزدهمین دوره المپیک پلیس های آتش نشان جهان که مقرر است در روتردام هلند از ۳۱ تیر ماه تا ۹ مرداد ماه در ۵۳ رشته ورزشی برگزار شود اعزام خواهیم شد.

داور جهانی کاراته استان قم ادامه داد: در ۵ دوره‌ برگزار شده این اردوها، ۲ دوره میزبانی فرماندهی انتظامی استان قم و با همکاری هیات کاراته استان، ۳ دوره دیگر به میزبانی شهر قدس استان تهران، هیات کاراته استان همدان و هیات کاراته خراسان شمالی برگزار  شده است که روز به‌ روز هم روند اعضای تیم رو به آمادگی است و رضایت نسبی دیده می شود.

وی با اشاره به برگزاری مجمع سالیانه هیات کاراته استان قم اظهار داشت: کلیه هیات‌ های ورزشی موظف‌ اند بر اساس اساسنامه و هر گونه دستورالعمل و آیین‌ نامه‌ هایی که ارسال‌ شده نسبت‌ به برگزاری مجمع سالیانه و تشریفات مربوطه اعم از معرفی نفرات مجمع، گرفتن تأییدیه دعوت، اطلاع‌ رسانی زمان جلسه و مواردی از این قبیل اقدام کنند، برگزاری این مجمع بعد از ۱۰ ماه از آغاز کار هیات اقدام ارزشمندی بود.

پایدار، گفت: بسیاری از هیات های ورزشی در سطح کشور به‌ خاطر پایین بودن عملکرد، مشغله و یا حتی هزینه‌های برگزاری موفق به برگزاری مجمع نشده اند؛ در قالب برگزاری این مجامع امکان تقویت نقاط قوت و برطرف نمودن نقاظ ضعف فراهم می شود.

پایدار در پایان، بهره گیری از سازمان ها، نهادها و رسانه و خبرگزاری های در حمایت،معرفی قهرمانان و مربیان و داوران و پیشکسوتان برتر استان،  برگزاری نشست های هم اندیشی با صاحبنظران و کارشناسان، راه اندازی مجدد لیگ کاراته استان ، دعوت از حامیان مالی جهت ایجاد زمینه های حمایتی و اشتغال برای قهرمانان کاراته استان و برنامه ریزی و حمایت از رشد و گسترش کاراته در مناطق محروم و شهرهای اقماری را از مهمترین پیش شرط های ارتقا و تعالی بیشتر کاراته در استان قم دانست.