تارِ عشق – پودِ هنر

مروری بر زندگی یک تولید کنندۀ فرش دستبافت ابریشم

رنگ – نخ – رج – ردیف – طرح – تار و پود – اجزاء تشکیل‌دهنده فرش می‌باشند و چشم دل را می‌نوازند و زیبایی و ظرافت پدید آمده از عشق و هنر هر انسانی را به تحسین وامی‌دارد.

رنگ – نخ – رج – ردیف – طرح – تار و پود – اجزاء تشکیل‌دهنده فرش می‌باشند و چشم دل را می‌نوازند و زیبایی و ظرافت پدید آمده از عشق و هنر هر انسانی را به تحسین وامی‌دارد.

آمیختگی اجزاء فرش به رغم رنگ‌های متفاوت، آنچنان است که به سان آمیختن دو انسان با نگاه‌های متفاوت، شکوه و غرور را فریاد می‌زند. صنعت آمیخته با هنر فرش دستبافت در حقیقت گوهری در میان هنرها می‌باشد که برگرفته از لایه‌های فرهنگی و اجتماعی اقوام مختلف ایران بر تارک اعصار مختلف تاریخی می‌درخشد و تجلی عشق، تلاش و مبین فرهنگ والای ایرانی می‌باشد. سرمایه بصری نهفته در فرش را می‌باید عنصر هویت‌بخش فضاهای معاصر خواند که به فضای مصنوعی و بی‌هویت روح می‌بخشد و جان می‌دهد و در پشت صحنه هنر اصیل فرش دستبافت عاشقان سترگ و هنرمندانی فهیم قرار دارند که لحظه به لحظه جسم و جان خود را به پای نماد و پرچم فرهنگ و هنر ایرانی ریخته‌اند.

سهیل بیگدلی را می‌توان پدیده نوظهور در عرصه هنر فرش دستبافت ابریشم خواند که به رغم عدم آشنایی خانواده خود با فرش دستبافت، با بهره‌گیری از عشق و ذوق، تلاش و ممارست، رنگ و نقش را درمی‌آمیزد و در عرصه فرشبافی طرح نو درانداخته است.

یکی از خصایص بارز و ستودنی این هنرمند نوآور و خلّاق، استعداد فراوان و ذوق خدادادی در ترکیب رنگ‌های غیر معمول، در جهت خلق طرح اصیل می‌باشد که با رصد و ژرف‌نگری و سیر و سفر در چهارگوشۀ ایران پرافتخار، و استفاده از سلیقۀ شخصی به سان ستاره‌ای منوّر بر تارگ صنعت، باهنر و فرهنگ آمیخته فرش دستبافت بدرخشد.

این هنرمند برجسته فرش که عاشق سبک و سیاق مکتب هنرپرور اصفهان می‌باشد، در بدو ورود خود به عرصه فرش، قالیچه‌های کوچک را به بازار عرضه نمود که نقش آنها مبتنی بر آرامش، اصالت، طرح خلوت و بدیع است و در حقیقت همزیستی سنّت و مدرنیته را در اذهان پدید می‌آورد.

سهیل بیگدلی با رویگردانی از کپی‌کاری و توجه به نیاز مخاطب توانسته است در زمانی بیش از پانزده سال، نام خود را در زمرۀ برجستگان هنر فرش دستبافت ابریشم قرار دهد و تجلیل و تمجید مسئولان عرصه فرش را برانگیزد، که دستیابی به این مهم مؤید تلاش، استعداد، هنر و شناخت لحظه‌افزون او می‌باشد. کسب جوایز فرش ضریح، شقایق و همچنین کسب عنوان پدیدآورندۀ برتر ششمین همایش گره طلایی استاد رشتی‌زاده در آذرماه 1398 از آن جمله می‌باشد.

این طراح و پژوهشگر عرصه فرش دستبافت ابریشم، با استفاده از ذوق خدادادی و استعداد از تلفیق رنگ‌ها مناظر بدیع می‌آفریند که سلایق مختلف را به تحسین و تمجید وامی‌دارد. سهیل بیگدلی که برخاسته از خانوادۀ اصیل و فرهنگی می‌باشد، توصیۀ والدین خود را در خصوص صداقت و راستی همواره مدنظر قرار داده و با به کارگیری بهترین اجزاء تشکیل‌دهنده فرش، فرموده حضرت علی(ع): «هرآنچه برای خود نمی‌پسندی، برای دیگران مپسند» را جان بخشیده است.

او که باور به عنایت آفریدگار یکتا را همیشه سرلوحه کارهای خویش قرار داده است، حتی ارائه راهکارهای اشتباه توسط بعضی افراد را به عنوان حکمت تلقی می‌نماید و آن را ابزاری برای پرش و پیشرفت می‌خواند.

این تولیدکنندۀ نوظهور عرصه فرش که این هنر را نزد کسی نیاموخته و شاگردی ننموده است. با نگاه تیزبین خود، این عرصه را درنوردیده است، نیک می‌داند که سلیقۀ مخاطب و مشتری امری مهم در بافت فرش می‌باشد. او در این سال‌ها با اعتقاد به اینکه بافت فرش ایران مبتنی بر پشم می‌باشد، با استفاده از نظر طراحان و دکوراتورها و ترکیب ابریشم و پشم، مناظری زیبا، بدیع و چشم‌نوازی را رقم زده است.

این تولیدکننده با بهره‌گیری از تفکر و اندیشه، در مرحله پیش‌تولید اثبات نمود با مطالعه و مشورت می‌توان کاری خلّاقانه ارائه نمود. این تولیدکننده عرصه فرش، هیچگاه کیفیت را فدای کمیت ننمود و به زعم او تولید کم‌تر توأم با کیفیت بالا، یکی از علل جذب مخاطب ایرانی و خارجی می‌باشد. یکی از دغدغه‌های سهیل بیگدلی که مبتنی بر نگاه عمیق اوست، عدم تبلیغات مناسب و عدم آشنایی بعضی از تولیدکنندگان با سلیقه مشتری است.

بنابر باور سهیل بیگدلی، عرصه صنعت آمیخته با هنر فرش کارزار بزرگان است، زیرا فرش دستبافت ایرانی، تجلّی و تبلور فرهنگ و تمدن کم‌نظیر کشور ماست که در طرح، نقش، تار و پود و گره زنان و مردان هنرمند ایرانی بروز و ظهور می‌یابد. ایشان معتقد است، کپی‌کاری خریداران را مردّد می‌نماید و این به سان ضربه‌ای مهلک در بازار ایران و خارج از مرزها می‌باشد و غفلت از این امر مهم، باعث سلب اعتماد خریداران فرش دستبافت و روی‌آوری آنان به سمت فرش ماشینی می‌گردد.

سهیل بیگدلی جسارت و شهامت مبتنی بر اندیشه، تلاش و فارغ از سهل‌انگاری را از دیگر رموز موفقیت تولیدکنندگان می‌داند. از دیگر ویژگی‌های مثبت سهیل بیگدلی ادب، تواضع، مهربانی، صبر، مردم‌داری و گره‌گشایی از همنوعان است که او را محبوب قلوب نموده است.

این هنرمند نمونه فرش، وجه تمایز صنعت فرش را با دیگر صنایع، آمیخته بودن آن با هنر و فرهنگ می‌داند و معتقد است می‌بایستی مدیرانی در رأس تصمیم‌گیری صنعت فرش قرار گیرند که از جنس فرهنگ و هنر باشند؛ زیرا فرش دستبافت فارغ از مباحث اقتصادی و ارزآوری، عصاره فرهنگ، هنر و سلیقه هزاران‌ساله ایرانیان می‌باشد که در مراکز هنری و مذهبی سراسر دنیا مبیّن غرور و افتخار کشور عزیزمان است.

او با اشاره به کسب جوایز متعدد معتقد است، تولید کنندگان فرش دستبافت به عنوان سربازان و پیشقراولان صیانت از مرزهای هنر و فرهنگ کشور در صحنه حضور دارند. بنابر اعتقاد راسخ سهیل بیگدلی مسئولان می‌بایستی با پیروی از منویات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از فرهنگ و هنر، پشتیبان و معین تولیدکنندگان فرش دستبافت، یا در حقیقت رزمندگان عرصه هنر و اقتصاد باشند./ تهیه کننده شهراد شیخ الاسلام