دادستان قم:

مقصران حادثه میدان کشاورز مشخص شدند

دادستان قم از صدور کیفرخواست پرونده حادثه فرونشست میدان کشاورز که منجر به جان‌باختن سه شهروند قمی شده بود خبر داد و گفت: بر اساس نظر هیئت کارشناسان، شهرداری قم به میزان ۳۰ درصد، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم به میزان ۲۵ درصد، شرکت آب و فاضلاب استان قم به میزان ۲۵ درصد و پیمانکار مترو به میزان ۲۰ درصد مقصر اعلام شدند.

دادستان قم از صدور کیفرخواست پرونده حادثه فرونشست میدان کشاورز که منجر به جان‌باختن سه شهروند قمی شده بود خبر داد و گفت: بر اساس نظر هیئت کارشناسان، شهرداری قم به میزان ۳۰ درصد، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم به میزان ۲۵ درصد، شرکت آب و فاضلاب استان قم به میزان ۲۵ درصد و پیمانکار مترو به میزان ۲۰ درصد مقصر اعلام شدند.

به گزارش  مهر، حجت الاسلام و المسلمین حسن غریب ظهر چهارشنبه در نشستی خبری در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه استان قم با گرامیداشت هفته قوه قضائیه اظهار داشت: در سال گذشته ۶۲ هزار پرونده وارد دادسرای قم شد که در مقایسه با سال ۹۹ که تعداد آن بیش از ۶۵ هزار پرونده بوده است روند کاهشی را نشان می‌دهد.

دادستان عمومی و انقلاب قم بیان داشت: در سال گذشته ۲۴ هزار پرونده در اجرای احکام رسیدگی و مختومه شد.

وی عنوان داشت: در احکام قصاص نیز ۱۱ مورد رضایت اولیا دم را داشتیم که با این بخشش‌ها فقط جنبه عمومی جرم اجرایی خواهد شد.

حجت الاسلام غریب، ضمن هشدار به افرادی که دست به جرایم خشن می‌زنند بیان داشت: افرادی که مرتکب جرایم خشن می‌شوند اغماضی نسبت به آنان صورت نمی‌گیرد و حکام قصاص آنان بعد از قطعی شدن آرا اجرای می‌شود که این امر موجب افزایش رضایت عموم مردم و بالا رفتن امنیت عمومی استان می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته استان قم در زمینه مواد مخدر آمارها و وضعیت خوبی نداشته است افزود: قم در این سال‌ها در حوزه مواد مخدر بارانداز کشور به شمار می‌رفت اما در یکی دو سال اخیر در این زمینه شاهد کاهش ورود مواد مخدر به استان بودیم و احکام متخلفان در این حوزه با قاطعیت اجرا می‌شود.

دادستان عمومی و انقلاب قم عنوان داشت: پرونده‌های تصادفات منجر به جرح در گذشته در سه مرحله وارد دادگستری می‌شود و بعد به اجرای احکام می‌رفت که این مراحل حذف شد و در حال حاضر مستقیم وارد شورای حل اختلاف می‌شوند و تمامی کارهای کارشناسی در این مرحله انجام می‌شود که اجرای این طرح موجب کاهش زمان رسیدگی و افزایش رضایت شهروندان می‌شود.

حجت الاسلام غریب، افزود: تعداد ۷ هزار و ۱۷۴ مورد تصادف در سال گذشته در استان قم داشتیم که تعداد ۶ هزار و ۴۶۸ مورد به شورای حل اختلاف رفت و به صورت تک مرحله احکام آن صادر شد.

دادستان عمومی و انقلاب قم افزود: پرونده‌های حادثه‌های کار و پزشکی نیز از روند رسیدگی قضائی خارج شده و در شورای حل اختلاف رسیدگی می‌شود و در همین شورا منتهی به صدور گزارش اصلاحی و پرداخت بیمه می‌شوند.

شهروندان مراقب شرکت‌هایی با سودهای غیرمتعارف باشند

وی با اشاره به موضوع پرونده افراد یا شرکت‌هایی که با سودهای غیرمتعارف به جذب سرمایه‌های مردمی مبادرت می‌کنند اشاره کرد و افزود: شرکتی ۹ درصد به سرمایه‌های مردم سود پرداخت می‌کرد که در این راستا شهروندان باید آگاه باشند که هیچ شرکتی نمی‌تواند با فعالیت اقتصادی این سود را بدهد.

وی ابراز داشت: این موضوع در استان قم زیاد شده است و رقابتی بین این شرکت‌ها در راستای جذب سرمایه‌های مردم صورت می‌گیرد که ۸ شرکت در این زمینه نیز تبلیغ رسمی می‌کردند که پرونده آنان به معاونت پیشگیری ارسال شده است.

دادستان عمومی و انقلاب قم با بیان اینکه این شرکت‌ها مدعی بودند که فعالیت اقتصادی داشتند اما بعد از دستگیر شدن در بازپرداخت اصل سرمایه مردم نیز توانایی نداشتند افزود: شرکت‌های پیشرو، حجم گستر، زرین عرش سیمرغ، مالی پارس، هپنا، آذر سرمایه، آینده نگر سرمایه، سدید سرمایه، اطمینان تجارت از جمله این شرکت‌ها هستند.

حجت الاسلام غریب، عنوان داشت: بالای ۲۰ پرونده جذب سرمایه مردمی داشته‌ایم که برخی‌ها محکوم شده‌اند و هزاران نفر شاکی دارند در حالی که ریالی برای پرداخت به مردم ندارند.

مقصران پرونده حادثه میدان کشاورز مشخص شدند

غریب با اشاره به پرونده حادثه میدان کشاورز آن را به دلیل کار کارشناسی زمان بر برشمرد وبیان داشت: در روزهای پایانی سال قبل کیفرخواست این پرونده آماده شد و در نهایت شهرداری قم ۳۰ درصد، آتش نشانی قم ۲۵ درصد، شرک آبفای قم ۲۵ درصد، و شرکت پیمانکار ۲۰ درصد مقصر شناخته شدند.

دادستان عمومی و انقلاب قم در خصوص فوت فردی گذری در درگیری نیروی انتظامی و قاچاقچیان موارد مخدر در خیابان جمهوری اسلامی قم بیان داشت: ابهامی در پرونده وجود ندارد و تعدادی قاچاقچی مقادیر قابل توجهی مواد مخدر و سلاح با خود حمل می‌کردند که مورد پیگیری نیروی انتظامی قرار گرفتند و آنان در نقطه‌ای مبادرت به شلیک به مأموران می‌کنند و مأموران نیز به سمت خلاف کاران شلیک می‌کنند در این بین گلوله‌ای به سرنشین خودرویی برخورد کرده و فوت می‌کند.

حجت الاسلام غریب، عنوان داشت: این شلیک از سوی مأمورین نیروی انتظامی بوده و شکی در آن نیست اما اینکه آن مأمور بر اساس قوانین این کار را انجام داده باشد یا خیر موضوع دیگری است که در دادگاه نظامی باید بررسی شود.

ایجاد شعبه‌ای خاص برای رسیدگی به پرونده‌های مسائل اجتماعی به ویژه حجاب و عفاف در قم

دادستان عمومی و انقلاب قم عنوان داشت: با توجه به حساسیت‌هایی که در قم در خصوص مسائل اجتماعی به ویژه حجاب و عفاف وجود دارد در این حوزه در دادستانی معاونت و شعبه‌ای خاص برای رسیدگی به این امر اختصاص یافت.

وی افزود: دادسرا در قرارگاه ۱۹ دی قم عضویت دارد و در زمینه‌های سگ گردانی، دوچرخه سواری بانوان، باندهای فساد و فحشاء اقدامات لازم قضائی را انجام می‌دهد که در در روزهای اخیر نیز گروه ۸۰ نفری خواننده‌های رپ که در بوستان الغدیر قم جمع شده بودند بازداشت شدند و لیدرهای آن نیز دستگیر شدند.

حجت الاسلام غریب، عنوان داشت: بازداشت دختران پسرنما در بوستان علوی قم و عوامل پشت صحنه این قضیه و همچنین برخورد با مجموعه‌ای که اجتماع بلاگر های قمی را ترتیب داده بود از جمله اقدامات صورت گرفته قضائی برشمرد.

دادستان عمومی و انقلاب قم با بیان اینکه برخورد قضائی ممکن است در این زمینه‌ها کافی نباشد و دستگاه‌های فرهنگی باید به میدان ورود کنند افزود: در سال گذشته ۲۰۰ نفر از افرادی که بازداشت شدند با ابراز پشیمانی، جرمی برایشان تعریف نشد و دوره‌های لازم در معاونت پیشگیری برایشان تعریف می‌شود.

وی در با اشاره به برخورد جدی با تغییر کاربری‌ها در استان نیز بیان داشت: در منطقه پردیسان زمینی به وسعت هزار و ۱۰۰ متر با کاربری ورزشی به کاربری تجاری تغییر یافت که برخوردهای لازم در این زمینه صورت گرفت و به کاربری ورزشی بازگشت.