حجت الاسلام مهدی نژاد امام جمعه شهرستان علی آباد کتول:

برخی مسئولان شهرستان ابتکاری از خود ندارند و به دنبال گذراندن روز هستند!

گفتگویی که پیش روی شما قرار دارد با امام جمعه یکی از شهرهای استان گلستان انجام پذیرفت. در این گفتگو امام جمعه علی آباد کتول سومین شهراین استان خطاب به برخی  ازمسئولان می گوید :شماری ازمسئولان هیچ طرح و برنامه‌ای برای پیشرفت ندارند بلکه صرفاً روزگار می گذرانند

اشاره

گفتگویی که پیش روی شما قرار دارد با امام جمعه یکی از شهرهای استان گلستان انجام پذیرفت. در این گفتگو امام جمعه علی آباد کتول سومین شهراین استان خطاب به برخی  ازمسئولان می گوید :شماری ازمسئولان هیچ طرح و برنامه‌ای برای پیشرفت ندارند بلکه صرفاً روزگار می گذرانند این گفتگو به دلیل مهم بودن و طرح مطالب مناسب در روزنامه گویه منتشر می شود. هر یک از خبرنگاران و گزارشگران از شهرهای خویش و استان ها درسراسرایران گفتگویی با امام جمعه انجام داده یاانجام دهد و گفت و گو را همراه با با ذکر نام و تصویر برای روزنامه گویه ارسال نمایند، روزنامه گویه آن چاپ ومنتشرمی کند. گفتگوی حاضراز پایگاه خبری ندای کتول ، توسط  خبرنگار «روزنامه گویه» «وحید حاجی سعیدی » ارسال شده است. ضرورت به یادآوری که مصاحبه هایی منتشر می شود که از مسئولان روحانی نظیر امام جمعه رئیس دانشگاه و یا سمت دیگری باشد و آن به این دلیل است که عالب روحانیان و فضلا در قم زندگی کرده و بسیاری از خوانندگان و علما و مراجع می توانند ازطریق این روزنامه از اطلاعاتی که آنها در اختیار قرار می‌دهند مطلع شوند.

در راستای پیگیری موضوعات شهری و دغدغه های مردم،حجت الاسلام والمسلمین امام جمعه شهرستان علی آباد کتول در گفتگو یی به تشریح نیازمندی های شهرستان و ضرورت برنامه ریزی در جهت توسعه شهری و بهبود اوضاع معیشت مردم پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین مهدی نژاد در این گفتگو بیان داشت: توقعات مردم در حوزه های مختلف به حق است. در نظام طاغوت مردم توقع کمک از سوی دولت و توسعه عمران و فرهنگ و … از سوی رژیم نداشتند و تنها در صدد بودند که ظلم از سوی حکومت و عمال شان به آنها روا نشود. اما در حکومت جمهوری اسلامی مردم به دلایل مختلف توقعات به حقی دارند. چرا که برای پیروزی انقلاب بهای سنگینی دادند و سختی های متعددی را تحمل کردند. در حقیقت توقع مردم از مدیریت صحیح از مسئولین یک توقع به حق است و مسئولین منتی بر سر مردم نباید داشته باشند چرا که صاحبان اصلی این نظام مردم هستند.

از سویی مردم از اوضاع دولت، درآمد دولت ، میزان و شدت تحریم ها مطلع هستند و شرایط را کاملاً درک می کنند اما رفع خواسته ها و دغدغه های مردم و بهبود اوضاع معیشتی یک وظیفه عمومی است و مسئولین باید به خواسته های به حق مردم توجه ویژه داشته باشند.

وی در ادامه افزود: امید است مسئولان ما زمان شناس باشند و برابر مسئولیتی که به آنها محول شده است، در حل مشکلات مردم کوشا باشند. چرا که در حال حاضر حرکت برای رفع مشکلات انقلابی و جهادی نیست و استفاده از افراد متدین، دلسوز، کاردان، مدیر توصیه می شود. در واقع انتظار از دولت مردمی بیشتر از این است و مردم هم باید در معادلات سیاسی و اجتماعی صاحب نظر باشند و به نظرات به حق مردم عمل شود. بی تردید نظرات مردم در بسیاری مواقع کارشناسی و منطقی است. به عنوان مثال در حوزه برق، مقرر گردید به جای برق خانگی برق صنایع قطع شود. پیشنهاد مردم این است که در حوزه صنایع نیز اقدام به قطع برق صنایعی شود که  در زندگی روز مره مردم اثر و اهمیت کمتری دارند نه مثل سیمان که قطع برق این حوزه باعث افزایش قیمت سیمان شد.

امام جمعه شهرستان در خصوص اولویت های شهری بیان داشت: معیشت مردم امروز اولین اولویت جامعه است.  البته دنیا نیز با این مشکل مواجه است و امنیت غذایی حتی در کشورهای توسعه یافته به دلایل مختلف مثل جنگ روسیه و اکراین، خشکسالی و … دیده می شود.

با این وجود مسئولان باید تمام تلاش خود را برای کاستن فشار گرانی و جلوگیری از گرانی های افسار گسیخته به کار ببندند. هر چند تمام مراجع تقلید و نمایندگان آنها با رصد شرایط موجود پیگیر قضایا هستند و تیم اقتصادی دولت تمام تلاش خود را معطوف این قضیه کرده است، با این وجود ضرورت برنامه ریزی بیشتر در این حوزه و یافتن ریشه گرانی های بی و حد و حصر ضروری است.

وی ضرورت نظارت دقیق بر اوضاع شهرستان را دومین ضرورت شهر عنوان کرد و اظهار داشت: در برخی از صنایع و امور خدماتی نظیر خدمات خودرو یا صنایع مشابه شاهد یک بی قانونی هستیم و هر تعمیر کاری دستمزدی متفاوت از دیگری مطالبه می کند که امید است نهادهای نظارتی مانع از بروز چنین مواردی شوند و یک وحدت رویه ایجاد شود.

ایشان در ادامه به برخی کارشکنی ها و عدم همراهی ادارات اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی مسئولان شهرستان ابتکاری از خود ندارند و منتظرند که روزشان بگذرد و در انجام وظایف محوله به درستی عمل نمی کنند. البته این موارد قطعاً از دید نهاد های امنیتی و نظارتی پنهان نیست و قطعاً پیگیری خواهد شد.

امام جمعه سومین شهر استان در خصوص مسائل فرهنگی شهر گفت: شهرستان علی آباد دارای یک سابقه فرهنگی درخشان است و تعداد جانبازان و شهدای این شهر موید این مطلب است. از سویی باید بپذیریم دشمن برای چنین شهرهایی اطاق های فکر قوی تدارک دیده است و متاسفانه شاهد اثرات تصمیمات این اطاق ها در جامعه هستیم. در حال حاضر وضعیت حفظ ارزش ها و میراث فرهنگی که به ما ارث رسیده در شهر مطلوب نیست و امید واریم بر مراکز فرهنگی، پارک ها، هتل ها، مراکز تفریحی و … نظارت بیشتری شود.

وی در خصوص امکانات رفاهی و زیرساخت های شهری گفت: بنده در سه استان کشور خدمت کرده ام و باید اذعان کنم شهر از نظر زیرساخت، کارخانه و صنایع  در مقایسه یا سایر شهر ها بسیار ضعیف است و قابل مقایسه نیست. بیشتر مدارس تخریبی هستند و حتی بسیاری از ادارات هنوز در ساختمان های استیجاری مستقر هستند که باید فکری به این وضعیت شود.

در واقع اگر عدالت رعایت شود و امکانات به شهر تعلق بگیرد تازه با سایر شهرها برابر می شویم و این می طلبد که مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی تلاش بیشتری کنند.

وی در خصوص ضرورت همراهی و همکاری مردم گفت: تنها مسئولین موظف به پیگیری امور نیستند و مردم هم باید علاوه بر مراعات قانون و همراهی با مسئولان، آنها را به سمت جلو هل دهند.

سرمایه گذاری مردم و صاحبان ثروت می تواند در توسعه شهر موثر باشد. در برخی شهرها صاحبان ثروت و افراد متمکن برای توسعه شهر و دیار خود با هم رقابت دارند اما در این شهرستان کمتر علاقه ای در این خصوص دیده می شود.

حمایت از مسئولانی که خوب کار می کنند و تلاش برای هدایت مسئولانی که ضعیف عمل می کنند، وظیفه مردم است و انتظار داریم این همراهی و همدلی بین مردم و مسئولان ایجاد شود.

امام جمعه شهرستان در خصوص توسعه فضای شهری گفت: متاسفانه در برخی از مناطق شهر حتی در خیابان اصلی شاهد بافت فرسوده و بسیار قدیمی هستیم که بیشتر شبیه روستاهای عقب افتاده است و اصلاً زیبنده شهر نیست. تغییر این بافت با اعطای وام و حمایت شهرداری می تواند علاوه بر افزایش تعداد ساختمان های شهر و حل مشکل مسکن، به زیبایی شهر هم کمک کند. ایشان در پایان به پروژه های نیمه کاره شهر اشاره کرد و بیان داشت: پروژه فاضلاب شهری، پل روگذر فاضل آباد، مرکز بازپروری مارونکلاته، مرکز رفاهی فرهنگیان، ساختمان دانشگاه آزاد ( جنب فرمانداری) ، اورژانس بیمارستان و … بخشی از پروژه های شهرستان است که تا کنون تکمیل نشده اند. در صورتی که این شهر در مسیر حرم رضوی قرار دارد و برخی از آنها پروژه ملی محسوب می شوند. البته رییس جمهور در همه سفرهای استانی پیگیر این پروژه ها است و باید تلاش ها و پیگیری ها را دو چندان کرد.

نعمت آبشار کبودوال که باعث مسافر پذیری شهر شده و پروژه هایی نظیر تله کابین، مرکز رفاهی فرهنگیان و طرح های مشابه می توانند در توسعه شهر موثر باشند. وزیر آموزش و پرورش در سفر به شهرستان در جهت تکمیل پروژه فرهنگیان قول مساعد دادند.  و امیداست این پروژه هر چه سریع تر به نتیجه برسد.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: علی آباد کتول شهری در حاشیه نیست و مسیر عبور بیست میلیون مسافر در سال است و اکثر مردم کشور با این شهر آشنا هستند. توسعه شهرستان و ایجاد اقتصاد پایدار در این شهر با توسعه امکانات رفاهی و جذب گردشگر امکان پذیر است. باید مسئولان استانی و کشوری نگاه ویژه ای به این داشته باشند و  با اجرای طرح ها و پروژه های شهرستان که پروژه های ملی  محسوب می شوند، شهر به جایگاه اصلی خود برسد.