بهشت سرمایه‌گذاری در شاهراه مذهبی ایران

بلوار پیامبر اعظم(ص)، بافت تاریخی و اطراف حرم شاخص‌های سرمایه‌گذاری قم

قم دومین کلان‌شهر گردشگری مذهبی کشور با توجه به ظرفیت‌هایی که داشته یکی از شهرهای بهشت سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود که اگر مسئولان زمینه و مشوق‌هایی را برای جذب سرمایه‌گذاران این شهر فراهم کنند.

قم دومین کلان‌شهر گردشگری مذهبی کشور با توجه به ظرفیت‌هایی که داشته یکی از شهرهای بهشت سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود که اگر مسئولان زمینه و مشوق‌هایی را برای جذب سرمایه‌گذاران این شهر فراهم کنند.

شهرداری یک سازمان غیردولتی بوده که مهم‌ترین و اصلی‌ترین مسئولیت آن فرآیند رونق و توسعه شهری است که با توجه به اینکه دارایی‌ها و بدهی‌های شهرداری‌ها عمومی است، باید برای جذب منابع مالی بیشتر برای توسعه و رونق شهر از راه‌های دیگری منابع مالی خود را تأمین کند که مهم‌ترین راه‌ها بعد از عوارض و مالیات جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی است.

جذب سرمایه‌گذاری‌ها هم به عوامل مختلفی از قبیل فراهم شدن زیرساخت لازم برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها، ارائه تسهیلات و مشوق‌ها و هم‌چنین امنیت سرمایه‌گذاری است. با توجه به مشکلات اقتصادی موجود و چالش تحریم‌ها استفاده از بخش خصوصی می‌تواند راهکاری برای رونق شهر و توسعه زیرساخت‌های آن باشد؛ در شهری مانند قم با توجه به ظرفیت‌های بالای فرهنگی و گردشگری و هم‌چنین اقتصادی که داشته می‌توان با جذب سرمایه بخش خصوصی پروژه‌های بزرگی را به اجرا نمود.

قم از مقاصد مهم گردشگری مذهبی کشور است که با قرار گرفتن در شاهراه مواصلاتی ۱۷ استان می‌تواند بهشتی برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی باشد که اگر دستگاه‌های اجرایی و مسئولان زمینه و مشوق‌هایی را برای جذب سرمایه‌گذاری فراهم کنند، قم می‌تواند برای سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی جذاب باشد. اما باوجوداین ظرفیت‌ها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری طولانی شدن فرآیند قوانین دست‌وپا گیر عدم فراهم شدن زیرساخت‌هایی مانند آب و برق و غیره برای سرمایه‌گذاران این امکان هم وجود دارد که سرمایه‌گذاران را از شهر قم فراری دهد.

جذابیت‌های قم برای سرمایه‌گذاران

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهرداری قم در ارتباط با ظرفیت‌ها و جایگاه شهر قم در زمینه سرمایه‌گذاری می‌گوید: قم ظرفیت خوبی در زمینه جذب سرمایه‌گذاری دارد، چراکه کلانشهر قم شاهراه ۱۷ استان و دومین شهر زیارتی و مذهبی کشور به شمار می‌رود و در این شهر فرهنگی، مذهبی از ۱۰۰ کشور طلبه خارجی و دانشجویان خارجی وجود داشته که در آن تحصیل می‌کنند و قم یک کلان‌شهر بزرگ مذهبی و جهان شهر تشیع به شمار می‌رود؛ لذا سرمایه‌گذاران علاقه دارند در این شهر سرمایه‌گذاری کنند که با توجه به اینکه اخیراً از سوی مدیریت شهری اقدامات خوبی در زیرساخت‌های شهری و فضاهای سبز شهری و مراکز تفریحی صورت گرفته این مهم می‌تواند سرمایه‌گذاران بیشتری را جذب نماید.

علی رمضانی می‌افزاید: قم یک شهر مهاجرپذیر بوده که باید سطح خدمات آن بیشتر ارتقا یابد که برای این امر نیاز به جذب سرمایه‌گذاری‌های بیشتری داریم و برای این امر باید همکاری با سرمایه‌گذاران بیشتر شود؛ سرمایه‌گذاران از شهر قم راضی بوده و معتقد هستند فشارهای اداری آن کم‌تر از دیگر استان‌هاست .

به گفته این وی، گردشگری و زیارت تنها در اطراف حرم محدودشده است و اطراف قم و بخش‌های آن برای گردشگران داخلی و خارجی ناآشنا است و باید برای این امر سرمایه‌گذاران را به سمت اطراف و روستاهای قم هدایت کرد تا با رونق و توسعه زیرساخت‌های آن ماندگاری گردشگران را افزایش دهیم.

جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راهبرد مدیریت شهری

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهرداری قم در بخش دیگری به اهمیت جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اشاره و بیان می‌کند: شهرداری قم در ساختار سازمانی خود یک سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی ایجاد کرده است که وظیفه آن شناسایی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاری در سطح شهر و تولید محصولات منطبق با قرارداد است؛ شهرداری منابع مالی محدودی دارد و با توجه به تورم و فشارهای اقتصادی موجود لازم بوده مدیریت شهری روش‌های جدیدی برای جذب منابع خود ابداع کند؛ نکته دوم اینکه مردم در اجرای پروژه‌های شهری مشارکت می‌کنند تا زمینه اعتمادسازی، رونق و توسعه شهری نیز فراهم شود .

رمضانی ادامه داد: شهرداری راهی جز جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ندارد و ظرفیت مشارکت و بهره‌گیری از سرمایه‌گذاری مردمی چه خرد و چه کلان لازمه توسعه فعالیت مدیریت شهری است و ایجاد زیرساخت سرمایه‌گذاری نیز تأکید دارد.

وی عنوان می‌کند: در شهر با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد ۸ کارشناس در زمینه سرمایه‌گذاری و ۸ دفتر سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف شهرداری فعال هستند که رویکرد اصلی ما پروژه‌های عمرانی است که در نظر داریم تا جایی که امکان دارد سرمایه‌گذاری‌ها به سمت ساخت پارکینگ و پل‌های عابر پیاده و هم‌چنین رونق بخشیدن به بوستان‌ها هدایت شود.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهرداری قم یادآور شد: باید از منابع بخش خصوصی استفاده شود و در این زمینه در برنامه‌های شهرداری هدفمندسازی پارکینگ‌ها است، بازیافت پسماندها و توسعه محورهای اطراف حرم به آن اهمیت و جزو اولویت‌های اول است که در بلوار پیامبر اعظم (ص) ما برنامه‌های خوبی مدنظر داریم.

شاخص‌ترین و محوری‌ترین محورهای جذب سرمایه‌گذاری در قم

وی در ادامه عنوان می‌کند: محور مهم ما سرمایه‌گذاری در بلوار پیامبر اعظم (ص) و پروژه حرم تا حرم است که شهرداری برای آن چشم‌اندازهای خوبی در نظر دارد؛ با تملک در بلوار برنامه‌هایی را اجرا و بلوک‌هایی هم برای سرمایه‌گذاری تعیین کرده‌ایم. برای این بلوار زمینه‌های مطلوبی در بخش‌های تجاری، گردشگری، تفریحی و رفاهی دیده‌شده است در نقاط مختلف شهر قم در بوستان‌ها فضای تالار پذیرایی و هم‌چنین مراکز تفریحی تعریف و برای این امر ما فراخوان دادیم.

رمضانی می‌افزاید: با مطالعاتی که صورت گرفته از سال ۱۴۰۱ باید متناسب با سند ۱۴۰۴ پروژه‌ها و زیر پروژه‌هایی شناسایی‌شده که به‌طور مشارکتی نیز قراردادهایی بسته‌شده است؛ تقریباً ۳۰ قرار داد منعقد که برخی به اتمام رسیده و برخی در حال اجرا است و برخی دیگر نیز مربوط به سال گذشته است .

وی در پاسخ به این سؤال که حجم سرمایه‌گذاری‌های جذب‌شده برای کلان‌شهر قم چه میزانی است عنوان می‌کند: برای حجم سرمایه‌گذاری‌های شهر نمی‌توان عددی را برآورد کرد، چراکه با توجه به وضعیت اقتصادی و تورم باید این سرمایه‌گذاری‌ها به قیمت روز برآورد شود، به‌عنوان‌مثال در بلوار پیامبر اعظم(ص) اگر بخواهیم به قیمت تمام‌شده کنونی برآورد نماییم این سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود .

این مسئول در ارتباط با وضعیت سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز تصریح کرد: در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی ظرفیت و محورهای اطراف حرم شناسایی‌شده است، به‌ویژه در محور عمار یاسر و بلوار پیامبر اعظم(ص) ظرفیت‌های خوبی برای ایجاد مراکز اقامتی وجود دارد که در این زمینه سرمایه‌گذارانی از کشورهای عراق؛ پاکستان مراجعاتی داشتیم که هم‌اکنون در حال مذاکره با آن‌ها هستیم آن‌ها علاقه دارند در محور بلوار پیامبر اعظم (ص) مراکز اقامتی و هتل بسازند ما در این بلوار در حال برند سازی هستیم تا با یک برنامه محورها و نیازها را شاخص سازی کنیم.

وی در پاسخ به سئوالی در ارتباط با کمبود مراکز اقامتی و لزوم سرمایه‌گذاری در این زمینه می‌افزاید: دو قرارداد برای ساخت هتل ۵ ستاره و ۴ و ۶ ستاره داریم ولی هنوز قرار داد قطعی نشده و در حال مذاکره هستیم چند هتل در حال ساخت داریم یک هتل ۵ ستاره در بلوار ۷۵ متری عمار یاسر و فاز ۵ عمار یاسر اگر مشکلات تملک برطرف شود این پروژه‌ها اجرایی خواهد شد.

چالش‌های سرمایه‌گذاری که ممکن است سرمایه‌گذاران را بی‌انگیزه کند

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت مردمی شهرداری قم در ادامه از چالش‌های فراوانی بر سر راه سرمایه‌گذاری در قم اشاره کرده و می‌گوید: در زمینه سرمایه‌گذاری‌ها چالش داریم با توجه به بحران کرونا و عدم ثبات مالی و پولی کشور و هم‌چنین تحریم‌ها سرمایه‌گذاری‌ها را بی تکلیف کرده است قم عقب‌ماندگی‌های بسیاری دارد در قم بافت فرسوده و بافت تاریخی وجود دارد که ظرفیتی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند باید در ابتدا زیرساخت‌های آب و برق و گاز برای جذب سرمایه‌گذاری و تشویق سرمایه‌گذاران تأمین شود.

رمضانی اظهار می‌کند:همان‌طور که می‌دانید تملک برای شهرداری‌ها هزینه‌های سنگینی به همراه دارد چند پروژه داریم که به دلیل مشکلات تملکی بی تکلیف مانده است باید از نظر سرمایه‌گذاران پروژه توجیه اقتصادی داشته باشد تا جذب پروژه شوند ما باید زمینه را برای سرمایه‌گذاران فراهم نماییم.

به گفته وی، مسئولان که متولی زیرساخت هستند باید زیرساخت مناسبی را برای سرمایه‌گذاران هموار کنند مشکلات بلوار پیامبر اعظم(ص) هنوز حل‌نشده است قوانین باید در دستگاه‌های اجرایی اصلاح شود دستگاه‌های نظارتی و اجرایی هم سو با هم زمینه را برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها فراهم کنند.

برخی سرمایه‌گذاری‌ها متناسب با نیاز قم تعریف‌نشده است

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در گفت‌وگویی با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری در قم بیان می‌کند: در ارتباط با بحث سرمایه‌گذاری که اصلی‌ترین درآمد پایدار مجموعه مدیریت شهری است باید با توجه به نیاز استان و متناسب با ظرفیت‌های آن سرمایه‌گذاری‌ها جذب شود قم یک کلان‌شهر جهان تشیع و هم‌چنین دومین شهر گردشگری کشور است و ظرفیت خوبی در جذب سرمایه‌گذاری دارد.

محمود مسگری می‌افزاید: مجموعه مدیران شهری باید بدانند که در چه زمینه ای نیاز به سرمایه‌گذاری و توجه بیشتری محسوس می‌شود با توجه به مذاکراتی که اعضای شورای شهر با برخی سرمایه‌گذاران دارند در عمل وقتی وارد بدنه می‌شویم خصوصیاتی که در بدنه دیده می‌شود مطابق با نیاز کلان‌شهر قم نیست.

سرمایه‌گذاران در پیچ‌وخم‌های قوانین درمانده می‌شوند

وی در ادامه عنوان می‌کند: در حوزه بافت تاریخی و فرسوده که جزو سیاست‌های دولت به شمار می‌رود و الزاماتی برای دادن تسهیلات به استانداری هم داده‌شده بعضاً دیده می‌شود که سرمایه‌گذاری با توجه به اینکه زمینی را تملک و خریداری کرده است هنوز در پیچ‌وخم صدور پروانه و کمیسیون ماده ۵ و میراث فرهنگی درمانده می‌ماند شهرداری باید زمینه را برای سرمایه‌گذاران با مشوق‌ها فراهم نماید.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم می‌افزاید: در شورای شهر بسته‌های تشویقی مطلوبی برای سرمایه‌گذاران وجود دارد از بخشودگی با بیش از ۵۰ درصد تا صفر کردن قسمت‌هایی از عوارض که می‌تواند انگیزه سرمایه‌گذاری را افزایش دهد باید همه مدیران به‌طور کارشناسی سرمایه‌گذاران را تشویق و راه را برای آن‌ها هموار سازند.

به گفته وی، شورای شهر با آسودگی نمی‌تواند از سرمایه‌گذاران دعوت کند چراکه در مجموعه مدیران شهری این هم‌وغم وجود ندارد تا زمینه را برای سرمایه‌گذاران هموار نمایند آشفتگی‌هایی هم در بخش اجرا هم در بخش سرمایه‌گذاری داریم امید است در سال ۱۴۰۱ بسته‌های مطلوبی برای سرمایه‌گذاران هموار شود./ پردیسان آنلاین