معاون استاندار قم:

۱۳ هزار بالابر در واحدهای مسکونی استان وجود دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم گفت: اطلاع رسانی مناسب از میزان سقوط بالابرها و حوادثی که بر اثر نقص فنی پیش می‌آید و خسارات جانی و مالی که وارد می‌کند، سب ارتقای فرهنگ ایمنی و استانداردسازی می‌شود.

لزوم سختگیری در استانداردسازی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم گفت: اطلاع رسانی مناسب از میزان سقوط بالابرها و حوادثی که بر اثر نقص فنی پیش می‌آید و خسارات جانی و مالی که وارد می‌کند، سب ارتقای فرهنگ ایمنی و استانداردسازی می‌شود.

به گزارش ایرنا، محسن امیدیان روز شنبه در نخستین جلسه شورای استاندارد قم در تالار امام جواد (ع) استانداری افزود: در رسانه‌ها به آمار سقوط بالابر و حوادثی که بر اثر نقص‌فنی پیش می‌آید، پرداخته نمی‌شود، اگر اداره‌کل استاندارد برای نهادینه کردن فرهنگ استاندارد همت جدی داشته باشد، شاهد این حوادث نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه فضای مجازی امکان انجام این فرهنگ‌سازی‌ها را آسان کرده است یادآور شد: به جای اینکه مردم را مکلف کنیم، و هر کس با توجه به عوارض شهرداری هر پنج سال یک بار اقدام به گرفتن تاییدیه استاندارد بالابر بکند، از آنجا که استاندارد با حوزه سلامت شهروندان و تامین جانی آنها مرتبط است، این اقدام خیلی زودتر از این‌ها صورت می‌گیرد.

معاون استاندار قم همچنین با بیان اینکه لازمه تحقق استاندارد، دو شرط مهم می‌باشد خاطرنشان کرد: اداره‌کل استاندارد باید هزینه زیادی را بر مردم تحمیل نکند، و کار هم خیلی بوروکراتیک و اداری نباشد، تا انگیزه کافی برای استانداردسازی وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: استانداردسازی تجهیزاتی مانند بالابرهای ساختمانی، کار خیلی پیچیده‌ای نیست، اطلاع‌رسانی دقیق در مورد سقوط بالابر و خطرهای جانی آن، با کمک آتش‌نشانی و دستگاه‌ها ذی‌ربط و همچنین مطالبه از مالکان تا حدود زیادی به محقق شدن این امر کمک خواهد کرد.

امیدیان گفت: از ۱۳ هزار بالابری که در واحدهای مسکونی استان وجود دارد، بیش از ۱۰ هزار بالابر در مجتمع‌های مسکونی قرار دارد، از این رو یک مجتمع مسکونی ممکن است در طبقه‌های مختلف چند بهره‌بردار و یک مدیر ساختمان داشته باشد، استاندارد باید ایمنی بالابرها را از طریق مدیر ساختمان پیگیری کند.

معاون استاندار قم در بخشی از سخنان خود تصریح کرد: اتفاقی که باید از سوی اداره استاندارد رقم زده شود، و همه دستگاه‌های دولتی نیز خود را به آن مکلف بدانند این است که این اداره‌کل حلقه اتصال دستگاه‌ها باشد، کمیته فنی نیز کارهای خوبی انجام داده که تداوم آن ضروری است.

وی گفت: اگر اداره‌کل استاندارد، نقطه وصل دستگاه‌ها شود، دستگاه قطعا همکاری خواهند کرد، استانداری نیز به عنوان مجموعه حاکمیتی بالادستی، دستگاه‌ها را مکلف می‌کند ولی اهتمام جدی باید در مجموعه اداره‌کل استاندارد شکل بگیرد.

وی تاکید کرد: مباحث مختلف در حوزه استاندارد با حضور دستگاه‌های مختلف بررسی و زوایای آن نیز دیده شود.

برای استانداردسازی بالابرها از تجربیات استان‌های دیگر استفاده کنیم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم نیز با تاکید بر استفاده از تجربه استان‌های دیگر در زمینه‌هایی مانند استاندارد کردن بالابرها خاطرنشان کرد: هر چقدر جلسه‌های کمیته‌های فنی برگزار شود، موفقیت بیشتری خواهیم داشت، در خصوص آزمایش بِتُن تجربه خوبی از کار مشترک با استان‌های دیگر داریم.

ابراهیم معتمدی با بیان اینکه در بحث بالابر با دو صنف نصاب و همچنین نگهدارنده مواجه هستیم گفت: در هنگام صدور و تمدید مجوزهای مربوط به نصابان و نگهدارندگان بالابر باید دقت زیادی داشته باشیم.

معتمدی خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که در مورد ارائه خدمات بالابر از سوی اداره‌کل استاندارد مجوز می‌گیرند، دوره‌ای مجوزشان باید کوتاهتر باشد، و هر چند وقت یک بار صلاحیتشان بررسی شود.