تعداد دانش‌آموزان مدارس همدل در قم ۲.۵ برابر شد

آیا با طرح «مدارس همدل» به عدالت آموزشی خواهیم رسید؟

ایجاد فرصت های عادلانه و متنوع تربیتی در زمینه‏‌ های مختلف علمی، آموزشی، مهارتی، هنری و ورزشی برای بهره‌ مندی همه دانش آموزان کشور یک ضرورت ملی و از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش محسوب می شود.

ایجاد فرصت های عادلانه و متنوع تربیتی در زمینه‏‌ های مختلف علمی، آموزشی، مهارتی، هنری و ورزشی برای بهره‌ مندی همه دانش آموزان کشور یک ضرورت ملی و از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش محسوب می شود اما متاسفانه در حال حاضرهمه مدارس عادی و دولتی نتوانسته اند به خوبی و درستی از عهده ارائه خدمات آموزشی و تربیتی متناسب با اقتضائات، استعداد و نیازهای آموزشی و تربیتی دانش‏‌آموزان برآیند، همین مساله باعث شده تا طی دهه های گذشته مدارسی با عناوین مختلف غیردولتی، عالی، تیزهوشان، هیات امنایی، نمونه دولتی، شبانه روزی، ماندگار، سما، وابسته، استثنایی، فرهنگ، قرآنی، مونته سوری، هوشمند، فوتبال، طبیعت و … ایجاد شوند؛ مدارسی که شماری از آنها دارای مجوز رسمی از آموزش و پرورش هستند اما برخی دیگر تنها عنوان «مدرسه» را یدک می‌ کشند.

طرح مدارس همدل  از جمله روش هایی است که برای ایجاد عدالت آموزشی به کار گرفته می شود اما آیا پیوست های فرهنگی این طرح دیده شده است؟ آیا با ورود دانش آموزان بی بضاعت و محروم در مدارس غیر انتفاعی و … عدالت آموزشی محقق می شود.

طرح مدارس همدل با هدف گسترش و تامین همه‌جانبه عدالت آموزشی و تربیتی با همکاری کمیته امداد و وزارت آموزش‌ و پرورش طراحی و اجرا شده است، به ‌واسطه این طرح دانش‌آموزان مستعد مورد حمایت کمیته امداد از خدمات آموزشی در مدارس هیات امنایی و غیر انتفاعی بهره‌مند می‌شوند.

از ۷۵۰ هزار دانش‌آموز مددجوی کمیته امداد کشور ۱۳ هزار تَن تحت پوشش این طرح قرار دارند.

تعداد دانش‌آموزان مدارس همدل در قم ۲.۵ برابر شد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان قم  با اشاره به رشد ۲.۵ برابری دانش‌آموزانی که به صورت رایگان از خدمات طرح ملی مدارس همدل استفاده کردند؛ بیان داشت:

به گزارش ایرنا، محسن مسعودیان راد در آیین تجلیل از مدیران نیکوکار مشارکت‌کننده در طرح ملی مدارس همدل قم افزود: طرح ملی مدارس همدل از سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ با همکاری کمیته امداد امام (ره) و وزارت آموزش و پرورش در کشور به اجرا گذاشته و در نخستین سال این طرح، ۱۶ تَن از دانش‌آموزان بی‌بضاعت اما مستعد و نخبه به شکل رایگان در مدارس غیرانتفاعی، نمونه دولتی و هیات امنایی استان ثبت‌نام شدند.

وی با اشاره به ثبت‌نام ۱۳۶ تَن با تخفیف از ۳۰ درصد تا ۷۰ درصد در این مدارس گفت: در نتیجه آمار دانش‌آموزان بهره‌مند از این طرح که هدف عمده آن ایجاد عدالت آموزشی و تربیتی است، به ۱۵۲ تَن رسید.

وی در ادامه با اشاره به رشد ۲.۵ برابری دانش‌آموزانی که به صورت رایگان از خدمات این طرح استفاده کردند بیان داشت: در سال تحصیلی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ نیز از ۴۳ دانش‌آموز نیازمند اما به لحاظ درسی، قوی و ممتاز به صورت مجانی در مدارس مذکور ثبت‌نام به عمل آمد.

وی افزود: ۱۶ مدرسه غیر دولتی، سه مدرسه هیات امنایی و چهار مدرسه نمونه دولتی در این طرح مشارکت داشتند.

مدیرکل کمیته امداد امام قم در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اینکه مهمترین اولویت طرح ملی مدارس همدل، تحصیل دانش‌آموزان با استعداد محروم است گفت: با موسسه‌های مختلف تعامل‌هایی داشتیم، که بتوانیم بستر را برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایی که بیش از بقیه در راستای ارتقای تخصیلی تلاش می‌کنند، فراهم کنیم.

مسعودیان راد خاطرنشان کرد: کمیته امداد باید خدمات را افزایش و آموزش و پرورش نیز هزینه‌ها و مشکل‌های موجود را کاهش دهد، و در کنار استفاده از ظرفیت این طرح، در تفاهم‌ها هم مباحث آموزشی، مشارکتی و مواردی که در سرفصل‌ها گنجانده شده مورد توجه قرار گیرد، تا عملا بتوانیم به شکل مشخص و هدفمند در زمینه همکاری متقابل گام برداریم.

آیین تجلیل از مدیران نیکوکار شرکت کننده در طرح ملی مدارس همدل به صورت ویدیو کنفرانس و با حضور احمد محمودزاده رییس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و معاون توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش و مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام کشور در شهر مشهد برگزار شد، و مدرسه دخترانه و غیردولتی روشنگر شهرک پردیسان قم به نمایندگی از این استان مورد تجلیل قرار گرفت.