رسانه ملی درآگاه سازی مردم همت بیشتری داشته باشد

همه چیز درباره شرکت های خدمات پس از فروش خودرو

متن پیش رو گفت وگویی است که آقای علی عبدی انبوهی  دبیر صفحه صنعت و تجارت با دکتر عباسعلی غیاثی دبیر انجمن صنفی شرکت های خدمات پس از فروش خودرو انجام داده است. این مصاحبه می تواند بسیاری از سوالاتی که در ذهن خود از امداد خودروها دارید پاسخ دهد. متن کامل گفت وگوبه شرح زیراست.

اشاره

متن پیش رو گفت وگویی است که آقای علی عبدی انبوهی  دبیر صفحه صنعت و تجارت با دکتر عباسعلی غیاثی دبیر انجمن صنفی شرکت های خدمات پس از فروش خودرو انجام داده است. این مصاحبه می تواند بسیاری از سوالاتی که در ذهن خود از امداد خودروها دارید پاسخ دهد. متن کامل گفت وگوبه شرح زیراست.

گویه : شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در جاده باشید و ماشین شما به مشکل برخورد و خراب شود. مجبور می شوید به شرکت های امداد خودرویی زنگ بزنید تا هرچه زودتر به داد خودرویتان برسد. به  هر تقدیر کارکرد و جایگاه قانونی خدمات پس از فروش و این که مجموعه ای دولتی و یا خصوصی هستید را بفرمایید و همچنین اعضای مجموعه تان چه کسانی هستند؟

پاسخ: جایگاه قانونی شرکت های خدمات پس از فروش خودرو مثل همه انجمن های صنفی، یک مجموعه (NGO) می باشد که در حقیقت خصوصی است و دولتی نیست. سال ۷۶ تشکیل شده و اعضای آن تعدادی از شرکت های خدمات پس از فروش خودرویی هستند. تقریبا می شود گفت بیشتر شرکت های خدمات پس از فروش خودرو عضو ما هستند. فکر می کنم با ۷، ۸ عضو شروع کردیم و الان ۲۰ عضو داریم.

گویه : ساز و کار نظارت هم دارید؟

پاسخ: این که ما بر اعضایی که عضومان هستند نظارت کنیم این گونه نیست اما سازمان هایی بر کار شرکت های خدمات پس از فروش نظارت دارند. شرکت بازرسی کیفیت واستاندارد ایران که بازوی نظارتی و مشورتی وزارت صمت  می باشد بر آن ها نظارت دارد. همچنین بازرسی وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد نیز برعملکرد شرکت ها ونمایندگی های وابسته به آنها نظارت دارند .

گویه : مردم با پدیده ای مواجهند به نام یدک کش که هر وقت به امداد جو می رسند سوالاتی را در ذهن امدادجو به وجود می آورند و هزینه های بسیار بالایی را نیز دریافت می کنند آیا بر کار کرد آنها اشراف دارید و همچنین بفرمائید تعرفه ها چگونه می باشد؟

پاسخ: ما دو شرکت بزرگ امداد خودرو سایپا وامداد ایران خودرو داریم که قاعدتا باید به محصولاتشان خدمات رسانی کنند. قبل از تشکیل این شرکت ها، در جاده های کشور کسانی بودند که در مواقع نیاز خدمت می دادند. بعد از تشکیل این دو شرکت، کار امداد حالت رسمی تر یافت و زیر نظر معاونت راهداری وزارت راه قرار گرفتند. شرکت های امداد خودرو رسمی، برابر قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو که قانون خاص است شکل گرفتند. ما موظف هستیم برابر قانون، شرکت های خدمات پس از فروش را ایجاد کنیم و به محصولات آن، خدمات بدهیم. همزمان با ما شرکت های متفرقه ای   نیز شکل گرفتند‌. شرکت های رسمی که زیر نظر وزارت راه بودند طی جلسه ای با ریاست جمهوری به وزارت صمت واگذار شدند. دستورالعملی نیز نوشته شد اما سه وزیرقبلی صمت  آن را تایید نکردند‌. اخیرا نیز دستورالعمل خلاصه ای نوشته شده و در اختیار اتحادیه های شهرستان ها قرارگرفته است. اتحادیه ها ضابطه ای دارند که مثلا فلان اتحادیه اعضایش باید به ۱۵ نفر برسد که خیلی جاها به دلیل نرسیدن اعضا به حدنصاب، اتحادیه ها شکل نگرفتند‌. درحال حاضر امداد شهری و خارج از شهر به وزارت صمت واگذار شده و تفکیک نشده است. به این صورت تقسیم بندی کردند که در هر شهری به اتحادیه ای دادند مثلا در تهران به اتحادیه تعمیرگاه داران و اتوسرویس ها دادند. خیلی شهرها هم اتحادیه ندارند. درحال حاضر عده ای کار می کنند که مجوز دارند یا خیر، ما نمی دانیم. سه شرکت سایپا، ایران خودرو و امداد خودرو کانون جهانگردی و اتومبیل رانی ایران که دولتی است زیر نظر ما هستند.

شکایات زیادی ازامداد خودرو های متفرقه به ما می رسد که معمولا به آن ها رسیدگی نمی کنیم زیرا در حیطه اختیارات مان نیست.

درباره تعرفه ها این گونه بگویم که خیلی سر و سامان ندارد و اتحادیه ها باید رسیدگی کنند. ما آنقدر پیگیر شدیم که همه زیر نظر یک اتحادیه سراسری قرار بگیرند اما دوستان وزارت صمت با ما همکاری نکردند.

گویه : یکی از مشکلات امداد خودروها تعویض کاری امدادگر است نه تعمیر کاری علی رغم آنکه وعده تعمیر در محل داده می شود و گاهی دیده می شود یک خرابی جزئی منجر به تعویض کل یک سیستم می گردد و کسی هم پاسخ گو نیست چرا اینگونه است؟ برای خودم چندین مرتبه پیش آمده که نیاز به تعویض یک قطعه کوچک با هزینه جزئی بوده اما گفتند باید پمپ بنزین عوض شود چرا اینگونه هست؟

پاسخ : من واقعا برای این مورد جوابی ندارم. امدادگران رسمی طبق توصیه های فنی شرکت سازنده خودرو عمل میکنند ولی درصورت عدم رضایت می توانید به ناظرین اطلاع بدهید تا رسیدگی شود.

گویه : گاهی خودروهایی توسط خوروسازان تحویل خریدار می گردد که علی رغم داشتن گارانتی وقتی با مشکل مواجه می شوند هم مدت طولانی باید منتظر رفع اشکال باشند وقتی هم خودرو تحویل گرفته می شود بعد دوسه روز همان اشکال بر می گردد یا ایرادهای دیگری به وجود می آید اشکال کار کجاست ‌؟برخی مواقع متوجه می شویم که نمایندگی مربوطه جنس بی کیفیت خارجی را جایگزین کرده در این موارد چه سازوکاری وجود دارد ؟

پاسخ: درخصوص گارانتی ها، مردم آگاه باشند اگر ماشینی قبل از گارانتی توسط غیر،  باز و بسته شود دیگر از گارانتی خارج می شود. بعضی موارد نیاز به آموزش دارد مثلا اگر ماشینی را از چرخ عقب ببرند باید چرخ عقب را باز و بست کنند کیسه های هوا باید بسته باشند، اگر باز شود دوباره هزینه می گیرند. و یا اگر قطعه ای بخواهد عوض شود باید از همان قطعه باهمان کیفیت قرار دهند و یا اگر شما تعمیرگاهی خاص می خواهید ماشین را ببرید باید همان جا ببرند درغیر این صورت باید ماشین را به تعمیرگاه نمایندگی مجاز ببرند. اینها را مردم باید بدانند. فقط به امدادخودروها و مامربوط نیست. در صنوف دیگر هم چنین مسائلی وجود دارد و برای ما پیش آمده است.

گویه : سالهای قبل شاهد به وجود آمدن مراکز خدماتی شدیم به اصطلاح امداد خودرویی که خصوصی بودند که در آخر هم معلوم نشد از کجا برآمدند و شروع کردند به فروختن کارت عضویت و از آن طرف هزینه های میلیاردی دریافت کردند و از طرف دیگر زاویه های تندی با امداد خودروهای دولتی پیدا کردند چه اتفاقی افتاد که اینگونه شد ؟تکلیف دریافتی های میلیاردی از مردم به کجا کشیده شد ؟

پاسخ: مردم باید به هوش باشند و فریب این گونه تماس های کلاهبرداران  را نخورند که مثلا اگر ماشین شما کارت طلایی یا کارت امداد نداشته ، توقف می شود. پلیس هیچوقت به خاطر نداشتن امداد ماشینی را توقیف نمی کند. سازمانی باید پاسخگوی این گونه کلاهبرداری ها باشد اما سازمانی نیست. ما تلاش کردیم به این اوضاع سروسامان دهیم اما نشد. خیلی از دوستان توسط امداد خودروها گزیده شدند حتی به صدا و سیما نامه نوشتیم که از ما مصاحبه بگیرید تا مردم آگاه شوند اما این کار را نکردند . حتی کارت های جعلی امداد به کارکنان صدا و سیما فروخته بودند و آنها نیز گزیده شدند. ما خودمان سامانه داریم و قیمت می دهیم و فاکتور صادر می کنیم. همچون اسنپ عمل می کنیم. قیمت و نام امداد گر و ماشین را به امداد خواه اعلام می کنیم.

درخصوص همکاری نکردن صدا و سیما بگویم که زنگ زدیم گفتیم فلان فیلمی که پخش شد درست نیست و باعث بدنامی امداد خودروها است. ولی پاسخ ندادند اما صدا و سیما بایکی از افراد که ما از ایشان به عنوان رئیس خود خوانده امداد خودروها یاد می کنیم چندین بار مصاحبه  کرد وپخش کرد . همین آقا زمانی ماشین امداد خودرو های ما را می خواباند و سایرسازمان ها  هم به او کمک می کردند نه ما، به آن سازمان ها می رفتیم راه نمی دادند اما حتی مامور در اختیار آن فرد       می گذاشتند. او هم خیلی وارد بود شوکر گرفته و در گروهش اعلام کرده پول بدهید شوکر و گاز اشک آور بگیرید. او معتقد است در جاده ها به امداد خودروها حمله می شود و بالاخره مردم هم تحت تاثیر قرار گرفته و پول دادند و کارت جعلی گرفتند.

گویه :  چه تعدادی از لوازم خودرو در ایران تولید می شود ؟آیا این لوازم امکان رقابت با نوع خارجی البته با کیفیت بالا را دارا هستند ؟آنها موظفند چگونه به صورت تخصصی و تحت نظر کدام سازمان کیفیت خودرا چک نمایند ؟

پاسخ: این سوال را باید از انجمن قطعه سازان پرسید.

گویه : چه مشکلاتی بر سر راه انجمن صنفی خدمات پس از فروش وجود دارد ؟به نظرتان راهکارش چیست ؟ چه کمکی از ما برای رفع آن مورد انتظار انجمن نمی باشد؟

پاسخ: ما مشکلی نداریم خب عین همه انجمن ها خیلی جاها ما را تحویل نگرفتند و یا مشورت نکردند به رغم قانون که این را پیش بینی کرده بود . ما ارتباط خوبی با استاندارد و وزارت صمت داریم. اگر مشکلی هم داشته باشیم رسانه ای شدن آن کار را بدتر می کند. باید دولت و صدا سیما به ما کمک کنند و اگر برنامه ای راجع به خدمات پس از فروش داشته باشند از ما هم مشورت بگیرند وهمچنین اگر فیلمی می سازند با ماهم هماهنگ باشند. متاسفانه به رغم نامه نگاری ها به ما پاسخی ندادند حال یا سلیقه شان نبوده و یا سازنده فیلم دوست نداشته است.

ما طبق آمار سال 1381 ،  ۳۶۰ هزار واحد صنفی داشتیم  که  هم اکنون ۲۵۰۰ واحد ازآنها نمایندگی ما هستند البته این تعداد نمایندگی با  حجم کار و نوع کار و مساحت و زیربنا تقریبا ها برابری می کند.

آموزش و مطلب ها در این باره باید از رسانه ملی به گوش مردم برسد چون شما خواننده چندانی ندارید.

امدادگران نیز باید آموزش ببینند و طرز کار با مدل ماشین های خارجی را نیز بدانند. چیزهای زیادی در ماشین های خارجی وجود دارد که نیاز به آموزش به امدادگران دارند و مردم نیز باید از ساز و کار آنها اطلاع داشته باشند.

گویه : آیا شرکتهای تولیدکننده لوازم یدکی که توانسته باشند سهمی از بازار خارجی را به خود اختصاص دهند را مشاهده می کنیم ؟چه میزان ارز آوری برای کشور دارند ؟ باتوجه به صنعتی بودن استان قم سهم استان قم در این تولید چیست ؟

پاسخ: از انجمن قطعه سازان باید سوال کرد،  در حیطه کاری ما نمی باشد.

گویه : اگر کسی بخواهد یک شرکت امداد خودروی فعالی دایر نماید چگونه می تواند مجوزهای لازم را دریافت کند ؟

پاسخ: الان اگر کسی بخواهد مجوز بگیرد باید ببیند در آن شهر زیر نظر کدام اتحادیه می باشد. زمانی می گفتند ۱۸۰ امداد خودرو داریم (راست و دروغ آن را نمی دانم). ما اصلا با             امداد خودرو ها کاری نداریم و فقط سه امداد خودروهایی که قبلا گفتم عضوما هستند.

گویه : آیا انجمن در استانها نمایندگی دارد ؟

پاسخ: خیر نداریم و نمی خواهیم راه اندازی کنیم.

گفت وگو از علی عبدی انبوهی  تنظیم برای چاپ :قراچورلو