فراهانی؛ معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفای استان قم:

پروژه‌های آبرسانی در خدمت تامین آب استان قم

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفای استان قم، از وجود پروژه‌های آبرسانی به مناطق محروم و روستاهای حومه قم خبر داد که با تخصیص اعتبارات لازم در حال انجام هستند.

با انجام طرح‌های آبرسانی مشکل تامین آب نداریم

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آبفای استان قم، از وجود پروژه‌های آبرسانی به مناطق محروم و روستاهای حومه قم خبر داد که با تخصیص اعتبارات لازم در حال انجام هستند.

کمبود آب در این روزهای فوران آتشفشانی، به اصلی ترین چالش اکثر استان‌ها تبدیل شده و گریبان بسیاری از شهرهای کشور را گرفته است که قم نیز از این ماجرا مستثنی نبوده و اغراق نیست اگر بگوییم تأمین آب، بزرگترین دغدغه و مشکل استان قم است.

قم با مساحت حدود ۱۱ هزار کیلومتری در منطقه‌ای کویری کشور قرار گرفته و از جهت بارش نزولات آسمانی، در ردیف استان‌های کم بارش قرار دارد؛ با این شرایط متأسفانه آب در این منطقه گرم و خشک سخاوتمندانه مصرف می‌شود و شهروندان به بحران کم آبی توجه لازم ندارند و اهتمام جدی به امر صرفه جویی وجود ندارد.

سرانه مصرف آب در شهر قم را ۱۶۹ لیتر در شبانه‌روز است که این میزان بالاتر از استانداردهای کشوری و جهانی است و میزان متوسط بارش در استان قم نیز ۶۰ درصد کمتر از میزان میانگین کشور است و منابع آب سطحی و زیر زمینی پاسخگوی استان نیست و همین عوامل نشان می‌دهد که قم از جمله استان‌های با شرایط بحرانی در تأمین آب شرب است.

در سال‌های اخیر سرانه مصرف آب شرب در استان قم تا ۱۲ درصد نیز افزایش یافته و در حال حاضر ۸۰ درصد آب استان از منابع سطحی شامل سدهای کوچری و ۱۵ خرداد تأمین می‌شود و شرایط اقلیمی و کاهش بارندگی در حوزه آبریز مربوط به این دو سد، افت شدید حجم ذخیره مخزن آن‌ها را به دنبال داشته است.

در اکثر سفره‌های آب زیرزمینی موجود در استان قم، افت سطح آب و کاهش کیفیت آب به یک پدیده دائمی و مستمر تبدیل شده، به گونه‌ای که میانگین افت سطح ایستایی در استان حدود ۱ متر و در بعضی نقاط به ۲ متر در سال نیز می‌رسد.

آنچه که عیان است و نیازی به بیان ندارد شعار صرفه جویی و استفاده بهینه از منابع آب است و هزاران توصیه و تأکید که گویا فقط در همین شعارها خلاصه می‌شود و به حیطه عمل ورودی ندارد که البته حساب شهروندان فهیم از دیگر اسراف کنندگان جداست.

قرار داشتن قم در منطقه‌ای گرم و خشک که زیستن در آن در فصول گرم سال به قرار گرفتن در کوره آتش شبیه است و همچنین کمبود آب و افت جدی سطح آب‌های زیرزمینی این استان، ضرورت طرح‌های آبرسانی را بیش از پیش نمایان می‌کند. مسئله‌ای حیاتی که از سال‌های دور تاکنون به همت شرکت آب و فاضلاب استان و دیگر ارگان‌های مردمی همچنان در جهت حفظ آب مردم این منطقه تلاش شده و با تخصیص اعتبارات دولت برزخ کم آبی قم را التیام بخشیدند.

در این خصوص، محمود سربندی فراهانی، معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان قم، با اشاره به تخصیص اعتبار به طرح‌های آبرسانی حومه قم در نواحی قمرود و قنوات بیان کرد: برای آبرسانی به روستاهای بخش قمرود پروژه بزرگی طراحی شد که ۱۴ کیلومتر خط انتقال داشت.

وی افزود: این پروژه یک ماه آینده به اتمام می‌رسد و حدود ۱۵ روستا مستقیم و ۱۳ روستا به صورت غیر مستقیم از این طرح بهره‌مند می‌شوند.

فراهانی به پروژه آبرسانی روستاهای دهستان قنوات نیز اشاره کرد و توضیح داد: در این پروژه با تخصیص اعتباری حدود ۴۲ میلیارد تومان، ۱۱ کیلومتر لوله گذاری با قطر ۴۰۰ و ۵۰۰ میلی متر به تازگی شروع شده و امیدواریم تا ۴ ماه آینده به اتمام برسد.

وی افزود: علاوه بر این پروژه‌ها، روستاهای اطراف قم نیز مانند کرمجگان، بیدهند و ورجان نیز در دستور کار قرار گرفتند و مشمول طرح آبرسانی هستند.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان قم خاطرنشان کرد: از دیگر طرح‌های مورد نظر، پروژه محرومیت زدایی روستاهای کهک و سلفچگان با ۸۲ میلیارد تومان اعتبار با یک بازه زمانی سه ساله است که با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) قرارداد منعقد شد تا به مناطق محروم قم نیز رسیدگی و اهداف این طرح به وقوع پیوندد.

وی، پروژه‌های آبرسانی در دیگر بخش‌ها را نیز یادآور شد که درحال تامین اعتبار هستند و شامل حداقل شش روستا در مسیر قم-تهران تحت عنوان پروژه قیام در فاز یک هستند که امسال با تامین اعتبار اجرا خواهد شد.

فراهانی در پایان با اشاره به اینکه سال مالی ۱۴۰۰ همچنان جمع نشده گفت: پروژه‌های دیگر نیز درخصوص محرومیت زدایی توسط دولت تعریف شده که در سال ۱۴۰۱ اعتبارات خوبی به آن به شرکت آب و فاضلاب اختصاص خواهند داد و بودجه قابل توجهی پرداخت می‌کنند.