معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور:

تالاب های قم نیازمند طرح های ویژه حفاظتی هستند

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، بر انجام اقدامات لازم برای بهبود شرایط تالاب‌های قم تاکید کرد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، بر انجام اقدامات لازم برای بهبود شرایط تالاب‌های قم تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم، مجتبی ذوالجودی در بازدید از تالاب شکار ممنوع حوض سلطان قم گفت: تالاب های قم با توجه به موقعیت و ظرفیت های اکولوژیک و میکروارگانیسم های بسیار ارزشمند، نیازمند طرح های ویژه حفاظتی هستند.
وی با بیان اینکه ۱۰ درصد از وسعت جغرافیایی استان قم از زیستگاه های تالابی تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: تالاب های استان می توانند در برنامه مدیریت جامع زیست بومی تالاب های کشور مورد توجه قرار گرفته و اعتبارات سنواتی لازم را دریافت کنند.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست مسأله های حقابه های زیست محیطی تالاب های استان قم را نیز مورد توجه قرار داد و گفت: مطالعات حقابه تالاب ها در استان های بالادستی انجام گرفته است و در قم نیز به عنوان انتهای حوضه آبریز، باید مطالعات لازم به ویژه برای دریاچه نمک انجام شود.
وی در پایان با بیان اینکه انجام طرح مطالعاتی دریاچه حوض سلطان در سازمان حفاظت محیط زیست انجام خواهد شد، تصریح کرد: امیدواریم با بهبود شرایط خشکسالی و تأمین حقابه های زیست محیطی، تالاب های استان قم به شرایط مطلوب خود در سال های گذشته بازگردد.
تالاب حوض سلطان پهنه ای سفید رنگ به وسعت ۳۷ هزار هکتار در شمال شهر قم است که در ضلع شرقی و در کیلومتر ۳۵ اتوبان قم ـ تهران قرار گرفته و از نظر ساختار زمین شناختی، شکل گیری و اکوسیستم از تالاب های کم نظیر در سطح کشور است.
این تالاب از کفه نمکی با حاشیه باتلاقی تشکیل شده و منابع آبی آن به طور عمده از سرریز رودخانه های محلی و سفره های آب زیرزمینی بوده و در ایام گرم سال نیز اگرچه دارای ظاهری نسبتا خشک و نمکی است، اما لایه های نمکی آن همواره مرطوب هستند.
این تالاب که از سال ۱۳۸۸ به منطقه شکار ممنوع ارتقاء سطح یافته است، به عنوان یک تالاب شور کویری، از اکوسیستم منحصر بفردی برخوردار بوده و دارای بیش از ۴۰ گونه گیاهی و ۱۴ گونه جانوری و میکروارگانیسم های خاص دارای رکوردهای جهانی به لحاظ شرایط زیستی و تحمل نمک است و به عنوان یکی از جاذبه های توریستی قم بشمار می رود.