تاکید بر استقرار صنایع پاک برای حفظ محیط زیست استان قم

با توجه به برنامه‌های کلان اقتصادی قم مبتنی بر گسترش سطح تولید و اشتغال، مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل محیط زیست قم بر لزوم استقرار صنایع پاک و کم‌آبر در این استان تاکید کردند تا پیشرفت‌های اقتصادی همراه با نگاه به استانداردهای محیط زیستی، محقق شود.

با توجه به برنامه‌های کلان اقتصادی قم مبتنی بر گسترش سطح تولید و اشتغال، مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل محیط زیست قم بر لزوم استقرار صنایع پاک و کم‌آبر در این استان تاکید کردند تا پیشرفت‌های اقتصادی همراه با نگاه به استانداردهای محیط زیستی، محقق شود.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در همین رابطه با تاکید به محدویت منابع انرژی و خاک و فرصت و تهدید همزمان قرارگیری قم در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران، گفت: شعاع ۱۲۰ متری تهران نباید به بهانه‌ای برای سرریز صنایع آلاینده تهران به شهرک‌های صنعتی این استان تبدیل شود.

اکبر ابدالی با اشاره به برخی موضوعات تخصصی صنعت، معدن و تجارت ابراز داشت: تحلیل آماری و کمی یکی از ابزارهای موجود در نگاه به موضوع‌های تخصصی حوزه صنعت و معدن است و در کنار آن باید نگاه کیفی و عمق دادن به مسائل و محتواها همچون رعایت استانداردهای محیط زیستی نیز جدی گرفته شود.

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت قم تصریح کرد: طی ۱۰ سال گذشته استان قم از نظر صنعتی توسعه مطلوبی پیدا کرده‌است و امروز لازم است تا تعمیق صنعت در این استان مورد توجه قرار بگیرد که از جمله مهمترین مولفه‌های استقرار صنایع پاک،‌ پیشرفته و کم‌آب‌بر در قم است.

ابدالی با اشاره به سایر موارد مورد نظر در موضوع تعمیق بخش صنعت قم، بیان داشت: دانش بنیان شدن صنایع، توسعه واحدهای موجود و افزایش خطوط تولید با نگاه به استانداردهای محیط زیستی تعیین شده و ساخت داخل و نهضت تعمیق بوم سازی صنایع در این رابطه در دستور سازمان صمت قم خواهد بود.

وی با تاکید بر اهمیت بوم سازی و تعمیق نهضت ساخت داخل ابراز کرد: واحدهای مونتاژی برای شروع فعالیت اقتصادی و افزایش ظرفیت اشتغال نقش قابل قبولی دارند اما این واحدها باید با استفاده از فناوری روز که سازگاری بیشتری با محیط زست دارد، به دنبال بوم سازی و نهضت ساخت داخل حرکت کنند و منابع محدود مالی و اعتباری را به سمت تولید محصولات مونتاژی سوق ندهند.

صنعت در قم با ایجاد واحدهای پاک گسترش می‌یابد

رییس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم پیرامون این موضوع گفت: توسعه فعالیت‌های صنعتی در قم مطابق سند آمایش سرزمین استان و همچنین اسناد ملی بالا دستی با اولویت ایجاد واحدهای پاک پیگری می‌شود.

جواد ناطق بیان کرد: در همین رابطه به دنبال استقرار صنایع پاک، کم‌آب‌بر و با فناوری پیشرفه و برتر در شهرک‌های صنعتی قم هستیم تا علاوه بر دستاوردهای اقتصادی همچون افزایش سطح تولید محصولات و اشتغالزایی برای استان، ملاحظه‌های محیط زیستی نیز در این خصوص رعایت شود.

وی با اشاره به برنامه‌های اقتصادی استان درحوزه‌ صنعت، افزود: راهبرد سازمان صنعت، معدن و تجارت قم عمق بخشیدن به فعالیت‌های صنعتی در استان است و در این ارتباط افزایش سطح کیفیت تولید محصولات با نگاه به شرایط زیست محیطی خاص قم در اولویت قرار دارد.

وی با بیان این که سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت قم در کنار محیط زیست است، ادامه داد: پروانه بهره‌برداری برای انجام فعالیت‌های صنعتی در قم با اجازه محیط زیست استان صادر خواهد شد و حتی برای صدور جواز صنعتی نیز با نظر محیط زیست اقدام می‌شود.

ناطق گفت: حساسیت بالایی نسبت به استقرار صنایع پاک در شهرک‌های صنعتی استان قم داریم و در جذب سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به فعالیت در حوزه تولید محصولات صنعتی و حمایت از آنان ، این نکته را ملاک عمل قرار دادیم.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دقیق برای توسعه فعالیت‌های صنعتی دانش‌بنیان در استان قم، افزود: برای حمایت مادی و معنوی از صنعتگران و استقرار صنایع پیشرفته در قم از همه ظرفیت‌های استان استفاده خواهیم کرد.

در صورت کم‌توجهی از فعالیت واحدهای صنعتی آلاینده جلوگیری به‌عمل می‌آید

همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست قم بیان کرد: در صورت کم توجهی واحدهای آلاینده صنعتی به تذکرها و توصیه‌های این اداره کل، از ادامه فعالیت آن واحدها ممانعت به‌عمل خواهد آمد.

سید رضا موسوی مشکینی خاطرنشان کرد: فعالان صنعتی و اقتصادی باید در برابر امنیت و سلامت عمومی جامعه، متعهد و مسوولیت پذیر بوده و خودشان نسبت به رفع آلودگی‌های زیست محیطی اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم امکان برخورد سخت و چکشی با واحدهای آلاینده صنعتی را دارد، اما بنا را بر تعامل و همکاری برای رفع آلودگی ها قرار داده است، اظهار داشت: بدون تردید در صورت کم توجهی واحدهای آلاینده به تذکرها و توصیه‌های این اداره کل، از ادامه فعالیت آن واحد ممانعت به‌عمل خواهد آمد.

موسوی با بیان اینکه ادامه روند کنونی برخی از واحدهای آلاینده صنعتی امکان پذیر نبوده و باید هرچه سریعتر نسبت به رفع آلایندگی اقدام کنند، گفت: در حال حاضر تمامی مسؤولان استان در رابطه با لزوم بهبود وضعیت زیست محیطی شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اتفاق نظر داشته و کسی نمی‌تواند به بهانه اشتغال، از رعایت ضوابط زیست محیطی شانه خالی کند.