مردم قنوات قم نگران سگ‌های ولگرد

نوید شهردار برای جمع آوری

شهردار قنوات قم با اشاره به جمع آوری سگ‌های بی سرپناه این منطقه، گفت: مردم قنوات نگران موضوع سگ‌های ولگرد نباشند.

شهردار قنوات قم با اشاره به جمع آوری سگ‌های بی سرپناه این منطقه، گفت: مردم قنوات نگران موضوع سگ‌های ولگرد نباشند.

طی هفته‌های اخیر پس از موج خبری گسترده فوت دو کودک ۴ و ۶ ساله در دامشهر قم بر اثر حمله سگ‌های ولگرد، موضوع سگ‌های ولگرد و بی سرپناه هم در میان مسئولین استانی به یک معضل و هم در میان مردم به یک ترس تبدیل شد.

اما خوشبختانه در این مدت خبرهای خوبی نیز از روند جمع‌آوری سگ‌های ولگرد از مناطق مختلف استان قم به گوش می‌رسد.

همچنین گفته می‌شود این سگ‌ها که در گذشته معدوم می‌شدند درحال حاضر با کمک تیم‌های چند نفره زنده‌گیری و به سایت البرز انتقال پیدا می‌کنند.

اما هنوز از گوشه و کنار استان خبرهایی مبنی بر نگرانی شهروندان از احتمال رخ‌دادن حوادث همچون حوادث شهرک دامشهر قم به گوش می‌رسد که در این راستا محمد ابراهیم فرهادلو شهردار قنوات به گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایسنا قم پرداخت.

شهردار قنوات در این گفت‌وگو با اشاره به اینکه جلسات و کارگروه‌های مختلفی در راستای حل مشکل افزایش سگ‌های بی سرپناه برگزار کردیم، اظهار کرد: پس از برگزاری این جلسات پیمانکار لازم به منظور جمع‌آوری این سگ‌ها جذب شد و هم اکنون درحال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان جمع‌آوری سگ‌های ولگرد نمی‌توان ارائه داد، عنوان کرد: ولی به شهروندان قول می‌دهیم که روند جمع‌آوری این سگ‌ها به صورت شبانه روزی ادامه دارد.

محمد ابراهیم فرهاد لو با اشاره به زنده‌گیری این سگ‌های بی سر پناه، مطرح کرد: طبق گفته کارشناسان محیط زیست اگر جمعیت این سگ‎‌های بی سرپناه از تعداد مشخصی کم‌تر شود نیز با مشکلاتی ازجمله حمله روباه و شغال به شهرها مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: حامیان محیط زیست نیز نگران نباشند چراکه علیرقم هزینه‌های بالا این سگ‌ها زنده گیری شده و به سایت البرز منتقل خواهند شد.

شهردار قنوات با بیان اینکه هزینه انتقال هر قلاده سگ حدود ۲۵۰ هزار تومن است، خاطرنشان کرد: هر روز یک ماشین و تعدادی کارگر از قنوات سگ‌هایی که گرفته شده‌اند را به سمت سایت البز می‌برند.

وی با اشاره به تعداد بالای زاد و ولد سگ، تصریح کرد: سگ ماده در طول سال دو مرتبه زاد و ولد دارد و در هر مرتبه چیزی حدود ۹ الی ۱۱ توله به دنیا می‌آورد.

فرهادلو اضافه کرد: یکی از دلایل افزایش جمعیت این سگ‌ها، رهاسازی توله‌های سگ‌های نگهبان توسط دامداری‌ها است که با رایزنی‌های انجام شده تصمیم بر این شد که علاوه بر لزوم شناسنامه‌دار شدن این سگ‌ها، دامداران نیز توله‌هایی که به آن‌ها نیاز ندارند را تحویل داده تا ما آن‌ها را به سایت البرز منتقل کنیم.

وی در پایان با بیان اینکه اقدام جمع‌آوری سگ‌های بی سرپناه همزمان در روستاهای اطراف نیز آغاز شده است، تاکید کرد: این حرکت را تا جایی که از طرفی به مردم آسیب نرسد و از طرف دیگر به محیط زیست آسیب نرسد، ادامه خواهیم داد.

گفتنی است؛ قنوات شهری است که در بخش مرکزی از توابع شهرستان قم در استان قم واقع شده‌ است. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری رسمی سال ۱۳۹۵، برابر با ۹٬۶۶۷ نفر (۲٬۴۶۰ خانوار) بوده که بعد از شهر قم پرجمعیت‌ترین شهر استان بوده  و همچنین مساحت آن ۷۵۲ هکتار است. فاصله قنوات با شهر قم نیز ۱۰ کیلومتر است و شغل اصلی ساکنین آن دامداری و کشاورزی است.

متاسفانه موضوع سگ‌های ولگرد به یک معضل در کشور تبدیل شده است و طبق اطلاعات به دست آمده سگ‌های ولگرد یکی از پرهزینه‌ترین حیوانات ایران هستند چراکه در کشور ما هیچ نوع واکسن هاری تولید نخواهد شد و تمام نیاز کشور از طریق واردات تامین خواهد شد.

در سال ۱۴۰۰ تعداد بیش از ۲۶۰ مورد حیوان گزیدگی را شاهد بوده‌ایم که هر فرد باید ۳ نوبت واکسن هاری را دریافت کند و طبق برآوردهای انجام شده هزینه هر دز واکسن هاری حدود ۷ یورو است.

همچنین در سال گذشته تعداد ۱۶ نفر به علت عدم مراجعه و تزریق واکسن هاری طی مدت ۲۴ ساعت پس از حیوان گزیدگی فوت کردند که دیه این افراد نیز بر ذمه شهرداری‌ها است.

ازجمله دلایلی برای افزایش سگ‌های ولگرد از آن یاد شده، عدم مدیریت پسماندها است چراکه در هر نقطه که پسماندها به صورت مدیریت نشده رها شود، به کلونی سگ‌های ولگرد تبدیل خواهد شد.

همچنین غذارسانی به این سگ‌ها توسط گروه‌های افراطی حامی حیوانات موجب شده است تا این سگ‌های ولگرد و بی سرپناه به سمت شهرها روانه شوند و در ادامه برای جان شهروندان به یک تهدید تبدیل شوند.

برای مقابله با سگ‌های ولگرد پنج راه‌حل شامل سرپناه دادن، کشتن گروهی، واکسینه کردن، عقیم کردن و همکاری دولت و نهادهای غیردولتی برای اجرای برنامه‌های کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد وجود دارد که اگر این راه‌ها تاکنون به درستی اجرا می‌شد امروز اخبار تلخی از شهرهای مختلف کشور به گوش نمی‌رسید.

البته به گفته کارشناسان، روش معدوم کردن سگ با گلوله و سم در ایران و دنیا منسوخ شده و دیگر استفاده نمی شود و در کشور ما نیز فقط از دو روش عقیم سازی و جمع آوری استفاده می شود.