وعده شهرداری چه زمانی محقق می شود؟

مردم قم با ترافیک بلوار ۱۵ خرداد کنار نمی آیند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه تا ماه آینده مشکل تقاطع بلوار ۱۵ خرداد حل می‌شود، گفت: برای حل مشکل ترافیک این تقاطع با مجموعه‌ای متخصص در تهران رایزنی شده است تا با کمک لوپ این مشکل حل شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه تا ماه آینده مشکل تقاطع بلوار ۱۵ خرداد حل می‌شود، گفت: برای حل مشکل ترافیک این تقاطع با مجموعه‌ای متخصص در تهران رایزنی شده است تا با کمک لوپ این مشکل حل شود.

اواخر اسفند ماه ۱۴۰۰ بود که خیابان شهید صادقی (فاز سوم بلوار شهید روحانی) با هزینه‌ای بیش از سه هزار میلیارد ریال افتتاح شد، احداث این بلوار و چراغ قرمز آن از همان ابتدا اعتراضات زیادی از طرف اهالی آن منطقه را به همراه داشت و تماس‌های متعددی برای آن با سامانه ۱۳۷ گرفته شد؛ زیرا برای یکی از روان‌ترین بلوارهای شهر، ترافیکی طولانی ایجاد شده بود.

این اعتراضات سبب شد تا چند روز بعد معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم ضمن عذرخواهی از ترافیک ایجاد شده در این تقاطع، خاطرنشان کرد: این اطمینان را می‌دهیم با اتمام فرآیند هوشمند سازی در چند روز آینده هیچ ماشینی بیش از یک‌بار پشت چراغ نمی‌ماند و به زودی آرامش به این نقطه باز می‌گردد.

بعد از این عذرخواهی بنری مبنی بر هوشمندسازی چراغ راهنمایی این بلوار در ابتدای بلوار شهید صادقی نصب گردید و وعده داده شد که به زودی مشکل ترافیکی رفع می‌شود؛ اما نه تنها ترافیک این تقاطع کاهش پیدا نکرد بلکه بعد از تعطیلات نوروزی ۱۴۰۱ و حضوری شدن دانشگاه‌ها و مدارس ترافیک این بلوار بیشتر از قبل هم شد به طوری که ساکنین این منطقه ترجیح می‌دهند مسیری غیر از این بلوار را برای رسیدن به مقصد خود انتخاب کنند.

حالا با گذشت چهار ماه از افتتاح این بلوار و مشکل ترافیکی که برای آن ایجاد شده است، مجدد به سراغ معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم رفتیم تا ببینیم با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها در مهر آیا باز هم باید شاهد ترافیک سنگین در این تقاطع باشیم و یا مشکل آن رفع می‌شود.

مسعود طبیبی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم، در این رابطه در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه در سال گذشته ۷ نفر در بلوار ۱۵ خرداد به دلیل تصادفات جان خود را از دست دادند، عنوان کرد: یکی از دلایل تصادفات سرعت بالای در رانندگی است و به طور طبیعی با افزایش سرعت شدت حوادث نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: ۱۱۶ نفر در حوادث رانندگی درون شهری سال ۱۳۹۹ جان خود را از دست دادند که خوشبختانه با اقدامات انجام شده این آمار در سال ۱۴۰۰ با کاهش ۲۰ نفری همراه بوده است.

طبیبی با اشاره به اینکه برای کاهش سرعت اقدامات متعددی می‌توان انجام داد که یکی از آن‌ها چراغ دار کردن خیابان ها است، بیان کرد: نصب چراغ راهنمایی بلوار ۱۵ خرداد با افتتاح بلوار شهید صادقی همزمان شد که سبب شد بار ترافیکی زیادی را به وجود بیاورد و زمان بندی اولیه بهم بخورد و ترافیک زیادی ایجاد شود.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکل ترافیک این بلوار به زودی چراغ هوشمند نصب می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر برای رفع مشکل ترافیک بلوار ۱۵ دوربین نظارتی نصب شده است و با توجه به اینکه هفت زمان بندی مختلف دارد تقریبا شبه هوشمند محسوب می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم با بیان اینکه تا ماه آینده مشکل این تقاطع حل می‌شود، ادامه داد: برای حل مشکل ترافیک بلوار ۱۵ خرداد با مجموعه‌ای متخصص در تهران رایزنی شده است تا با کمک لوپ این مشکل حل شود.

وی با اشاره به اینکه میزان استاندارد توقف پشت چراغ قرمز ۱۸۰ ثانیه است، تصریح کرد: در حال حاضر به طور میانگین زمان توقف پشت چراغ قرمز بلوار ۱۵ خرداد به یک ونیم چراغ رسیده است که با استانداردها برابر است اما اگر این توقف بیشتر از ۱۸۰ ثانیه (سه دقیقه) شود، اشکال دارد.

طبیبی اضافه کرد: مدتی قبل با تعدادی از اهالی آن منطقه که نسبت به این چراغ قرمز معترض بودند جلسه‌ای برگزار شد و اهداف و تأثیرات مثبت این چراغ برای آن‌ها تبیین گردید و قول داده شد که مشکل ترافیکی آن نیز حل شود.

وی ادامه داد: اگر بین مسئولان و مردم ارتباط برقرار شود بسیاری از مشکلات و اعتراضات کاهش میابد زیرا زمانی که مردم مطلع می‌شوند واکنش بهتری نشان می‌دهند اما متأسفانه این ارتباط کم است و صدا و سیما باید امکان بیشتری را برای این ارتباط فراهم کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم عنوان کرد: سعی شده است که چراغ‌های راهنمایی رانندگی با استفاده از المان‌ها دکوراتیو باشند تا برای مردم نیز جذابیت بصری بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه مکانیزه کردن پل‌های عابر پیاده به همراه افزایش تقاطع‌های هوشمند شهری، در دستور کار شهرداری است، افزود: پل‌های عابرپیاده غیرمکانیزه مانند دیوار هستند زیرا بسیاری از افراد از جمله سالمندان نمی‌توانند از آن استفاده کنند به همین خاطر قرار شده است پل‌های عابر پیاده به آسانسور مجهز شوند.

طبیبی ادامه داد: به خاطر اینکه بر اساس سیاست‌ها همه پروژه‌ها به یک پیمانکار داده نمی‌شود اجرای طرح ها نیازمند زمان بیشتر است همچنین طرح احداث پیاده‌روهای هم‌سطح نیز در دستور کار قرار گرفته است تا معلولین و مادران با کالسکه نیز بتوانند استفاده کنند.

روز گذشته در تماس با سامانه پاسخگویی به سوالات شهرداری نیز این بحث مطرح شد و نکته جالب اینکه پاسخگویان نیز از تعداد بالای شکایات مردمی نسبت به این طرح اذعان داشتند و عنوان می کردند که امیدواریم این مشکل حل شود ولی واقعا اگر قرار است طرحی اجرا شود که یک مشکل را از بین ببرد نباید مشکلات دیگری ایجاد کند. مشکلاتی که باعث می شود که اصل طرح نیز با مشکل اصلی دیگری مواجه شود.

بلوار ۱۵ خرداد امروز از یکی از روان ترین بلوارهای قم که مسیر اتصال رینگ های بین شهری است به یکی از خیابان های مخل اعصاب و روان مردم مناطق مختلف مبدل شده است. در حالی که اکثر مردم بر این باور هستند که اصلا این خیابان مشکل خاصی نداشت که بخواهند چنین گره کوری برای مشکل کمی که داشت بزنند و این چنین مردم را با مشکل مواجه کنند.