مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس:

۷۰ درصد مدارس قم در مقابل زلزله مقاوم هستند

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم گفت: ۷۰ درصد مدارس استان در مقابل زلزله مقاوم هستند، ولی ۳۰ درصد مدارس شاخص‌های لازم که در آیین‌نامه نوسازی مدارس عنوان شده را دارا نمی‌باشند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم گفت: ۷۰ درصد مدارس استان در مقابل زلزله مقاوم هستند، ولی ۳۰ درصد مدارس شاخص‌های لازم که در آیین‌نامه نوسازی مدارس عنوان شده را دارا نمی‌باشند.

احمدرضا اجتهادی در گفتگو با ایرنا با تاکید بر این‌که ایمنی مدارس اولویت اصلی اداره‌کل نوسازی مدارس است، افزود: این مدارس باید با تامین اعتبار مقاوم‌سازی و یا تخریب و بازسازی شود تا به شرایط مطلوب برسد.

وی اضافه کرد: امسال بخاری گازی در ۳۰ مدرسه جمع‌آوری و این مدارس به لحاظ دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی استانداردسازی می‌شود.
وی با بیان این‌که نگاه ویژه‌ای به مناطق روستایی داریم، ادامه داد: دستگاه‌های سرمایشی و گرمایشی غیراستاندارد در مدارس روستایی نداریم، ولی داخل مدارس شهری وجود دارد که اصلاح خواهد شد.

اجتهادی در ادامه با بیان این‌که سرانه آموزشی به ازای هر دانش‌آموز ۴.۲ مترمربع فضای آموزشی است، گفت: میانگین سرانه کشوری ۵.۲ مترمربع و سرانه استاندارد آموزشی کشور ۸.۴ مترمربع می‌باشد که استان قم فاصله قابل‌توجهی با سرانه استاندارد دارد.

وی با تاکید بر این‌که تمام تلاش این است تا به سرانه آموزشی میانگین کشوری نزدیک شود، افزود: با توجه به این‌که سرانه فضای آموزشی در استان قم نسبت به میانگین کشوری یک مترمربع فاصله دارد و از سوی دیگر جمعیت دانش‌آموزی استان نیز ۲۷۰ هزار نفر است، باید ۲۷۰ هزار مترمربع به سرانه آموزشی استان افزوده شود تا به میانگین سرانه کشوری برسیم.

وی اضافه کرد: با فرض بر این‌که جمعیت دانش‌آموزی ثابت بماند، برای جبران این کمبود در پنج سال، باید سالانه ۲۵ مدرسه احداث شود.

مدیرکل نوسازی مدارس قم در عین حال ادامه داد: با توجه به مهاجرپذیری و نرخ زاد و ولد در استان قم، سالانه به‌طور میانگین ۱۰ هزار دانش‌آموز به جمعیت دانش‌آموزی استان افزوده می‌شود که برای تامین مدارس این تعداد دانش‌آموز نیز سالانه ۲۵ مدرسه ۱۲ کلاسه شهری باید احداث شود.

به گفته وی، برای جبران کمبود سرانه آموزشی و پوشش دادن تعداد دانش‌آموزانی که هر سال اضافه می‌شود، سالانه باید ۵۰ مدرسه در استان احداث شود تا در پنج سال به میانگین سرانه آموزشی کشور دست یابیم.

وی با اشاره به این‌که پردیسان یکی از مناطقی است که با کمبود شدید فضای آموزشی روبروست، گفت: در حال حاضر ۱۰ مدرسه از محل منابع دولتی و کمک خیران در این منطقه در حال ساخت است؛ ولی در چند سال گذشته رشد جمعیت پردیسان نسبت به تعداد مدرسه‌ای که هر ساله در این منطقه احداث می‌شود، بالاتر بوده است.

به گفته اجتهادی، مناطقی از جمله بلوار غدیر، خیابان ناجا، بلوار ۱۵ خرداد و خیابان کلهری نیز با کمبود شدید مدرسه مواجه هستند.

وی بیان کرد: برای سال تحصیلی جدید ۲۰ مدرسه ۱۲ کلاسه و ۱۰ کلاسه به مجموعه آموزشی استان افزوده می‌شود.

جمعیت دانش‌آموزی استان قم در سال تحصیلی گذشته ۲۷۰ هزار نفر بود؛ در حال حاضر حدود ۷۰۰ فضای آموزشی در استان قم فعال است.