ساختار فعلی بهزیستی قم با ماموریت‌ها همخوانی ندارد

مدیرکل بهزیستی قم با بیان اینکه ساختار فعلی این اداره‌کل، برای انجام ماموریت‌های همخوانی ندارد، گفت: معضل کمبود نیرو در بهزیستی قم نسبت به استان‌های دیگر شدیدتر است، و با ماموریت‌هایی که بر عهده ما گذاشته، متناسب نیست.

مدیرکل بهزیستی قم با بیان اینکه ساختار فعلی این اداره‌کل، برای انجام ماموریت‌های همخوانی ندارد، گفت: معضل کمبود نیرو در بهزیستی قم نسبت به استان‌های دیگر شدیدتر است، و با ماموریت‌هایی که بر عهده ما گذاشته، متناسب نیست.

مهدی پهلوانی ستوده در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، اظهار کرد: زمانی بهزیستی استان ۴۰۰ نیرو داشت، ولی اکنون برغم چندین برابر شدن ماموریت‌ها، نیروهایمان به ۲۰۰ نفر کاهش پیدا کرده‌است.

وی گفت: در این استان سعی کردیم، ظاهر جامعه عاری از برخی‌ها آسیب‌ها، مانند کودکان کار و معتادان متجاهر باشد.

پهلوانی افزود: مردم بهتر است کمک‌های خود به کودکان کار را از طریق بهزیستی انجام دهند، تا این نهاد این کمک را برای این فرزندان هزینه کند.

وی با اشاره به اینکه کد دستوری ستاره،۷۲۴، ستاره،۹۰۹۰، مربع اختصاص به کمک‌های مردمی و ارتباط جامعه با بهزیستی دارد گفت: مردم به جای پرداخت پول به کودک کار و معتاد متجاهر، کمک‌های خود را به این شکل انجام دهند که تیم‌های ما به موقع بروند و این کمک‌ها را هزینه کنند.

۳۵ هزار قمی پوشش تحت خدمات بهزیستی هستند

وی در بخش دیگری از سخنان خود از پرداخت مستمری به ۱۰ هزار مددجوی بهزیستی قم خبر داد  و گفت: مبلغ این مستمری‌ها برای خانواده یک نفر ۴۲۰ هزار تومان است و تا سقف یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای خانوار‌های چهار و پنج نفره افزایش می‌یابد.

پهلوانی ستوده با بیان اینکه ۳۵ هزار خانواده دارای پرونده در اداره‌کل بهزیستی قم هستند، گفت: از این تعداد، ۲۲ هزار پرونده به معلولیت اختصاص دارد و ۲ هزار نفر از معلولان و سالمندان نیازمند نگهداری در مراکز خاص هستند.

وی تصریح کرد: جامعه هدف خاص بهزیستی فقط به معلولان محدود نمی‌شود، بلکه بانوان سرپرست خانوار، ایتام، افراد آسیب دیده از مسائل اجتماعی و افراد بهبود یافته به صورت خاص تحت پوشش سازمان هستند.

مدیرکل بهزیستی قم تأکید کرد: سازمان بهزیستی متولی ارتقای سلامت اجتماعی کشور است و تلاش می‌کند با ارائه خدمات به همه مردم عزیزمان، محیط بهتری را برای زیست جامعه فراهم کند.

پهلوانی در ادامه به افزایش بودجه سازمان بهزیستی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته و با تزریق اعتبار دولتی دو برابری، عقب‌ماندگی‌های قبلی را جبران کردیم.

وی با بیان اینکه بهزیستی در حال حاضر مشکلی برای تأمین تجهیزات توان‌بخشی مددجویان ندارد، تصریح کرد: تمامی مددجویانی که مشمولان دریافت خدماتی نظیر ویلچر، اروتز و پروتز و سمعک هستند و در بهزیستی پرونده تشکیل دادند، برای دریافت تجهیزات به اداره‌کل بهزیستی مراجعه کنند.

مدیرکل بهزیستی قم همچنین به اجرای طرح «خدمت محور» در مراکز بهزیستی اشاره کرد و گفت: در حوزه پیشگیری بروز معلولیت‌ها نیز با ارائه خدمات مشاوره‌ و انجام آزمایشات ژنتیکی تلاش کردیم از موالید جدید دارای معلولیت پیشگیری شود.

پهلوانی تصریح کرد: سال گذشته نسبت‌به رصد کلی بروز و شیوع آسیب‌های ژنتیکی در استان اقدام شد و یک طرح علمی و قابل دفاع است و در مرحله تجزیه و تحلیل داده‌ها هستیم تا نقشه کاملی از میزان بروز و شیوع معلولیت در استان ارائه دهیم.

وی در بخش دیگری از این نشست با تأکید بر اینکه سازمان بهزیستی به عنوان دیدبان آسیب‌های اجتماعی در کشور عمل می‌کند، گفت: در بحث اعتیاد هم رویکرد پیشگیرانه دنبال شد، یکی از محله‌های قم به عنوان طرح پایلوت انتخاب شد و تحلیل وضعیت محلی را در حوزه اعتیاد داشتیم.

مدیرکل بهزیستی قم افزود: تلاش می‎‌کنیم این طرح را امسال در کل استان اجرایی کنیم تا نقشه کاملی از میزان مشکل اعتیاد و دسترسی افراد به خدمات بهزیستی داشته باشیم.

پهلوانی به خدمات بهزیستی در حوزه سلامت اجتماعی اشاره کرد و گفت: سال گذشته از طریق تماس با خط تلفنی ۱۴۸۰ سی هزار ساعت مشاوره به صورت رایگان ارائه شده است، ما نگران بودیم که بعد از بحران کرونا شاهد بحران آسیب‌های اجتماعی باشیم.

وی افزود: خط ۱۴۸۰ از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب فعال است و همه شهروندان می‌توانند از خدمات مشاوره استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی قم همچنین به طرح غربالگری شنوایی نوزادان استان اشاره کرد و گفت: تمامی نوزدانی که در استان متولد می‌شوند از نظر شنوایی غربالگری می‌شوند. سال گذشته نسبت‌به کاشت حلزون شنوایی برای ۴۰ نوزاد اقدام شد تا از ناشنوایی کامل جلوگیری شود.

پهلوانی همچنین به خدمات مرکز بحران بهزیستی اشاره کرد و افزود: شهروندان می‌توانند موارد معلول‌آزاری، کودک‌آزاری، سالمندآزاری یا موارد درگیر خودکشی را به شماره ۱۲۳ اطلاع دهند تا خدمات لازم ارائه شود.

وی در بخش دیگری از این نشست با تأکید بر اینکه ایجاد گرم‌خانه در شهر فقط وظیفه بهزیستی نیست، گفت: در تهران و کلانشهرهای دیگر بالای ۱۰ گرم‌خانه توسط شهرداری‌ها ایجاد شده است.

مدیرکل بهزیستی قم افزود: نهادهای مختلف از جمله شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی مسئولیت‌های اجتماعی دارند که انتظار داریم وظیفه خود را انجام دهند.

پهلوانی با قدردانی از نهادهایی که به وظایف اجتماعی خود عمل می‌کنند، گفت: در سفر رئیس جمهوری به قم، طرح ساخت کمپ ترک اعتیاد با کمبود اعتبار مواجه بود که با دستور استاندار، شهرداری موظف به تأمین اعتبار شد و ما از چنین اقداماتی استقبال و قدردانی می‌کنیم.