صرفه‌جویی در مصرف موجب کاهش شوری آب قم می‌شود

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم کاهش 10 درصدی مصرف آب را راهکاری برای گذر از تنش آبی قم دانست و گفت: هرچه در مصرف آب صرفه‌جویی شود، همان قدر برداشت از چاه‌ها کمتر شده و شوری آب نیز کاهش خواهد یافت.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم کاهش 10 درصدی مصرف آب را راهکاری برای گذر از تنش آبی قم دانست و گفت: هرچه در مصرف آب صرفه‌جویی شود، همان قدر برداشت از چاه‌ها کمتر شده و شوری آب نیز کاهش خواهد یافت.

«حسن بختیاری» در گفتگو با فارس، کاهش بارندگی‌ها را یکی از علل تنش آبی استان قم دانست و بیان کرد: ورودی سدکوچری 50 درصد کاهش داشته و این ما را با محدودیت آبی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر چالش اصلی استان افزایش شوری آب در شبکه است، اضافه کرد: کاهش سهم قم از سدکوچری و رشد مصرف آب به دلیل افزایش دمای هوا، دلیل استفاده از منابع زیرزمینی برای تأمین بخشی از آب شهر است و این عامل افزایش شوری آب شهری را به دنبال داشته است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان قم ابراز کرد: شوری آب چاه‌ها باعث شده در چند ماه گذشته شاهد افزایش شوری آب در شهر باشیم اما اعلام می‌کنیم که آب شبکه استانی از نظر بهداشتی و سلامتی دارای استانداردهای لازم است.

وی تصریح کرد: برای افزایش کمی و کیفی آب در تابستان، نیازمند افزایش برداشت از سدکوچری هستیم و هرچه در مصرف آب صرفه‌جویی شود، همان قدر برداشت از چاه‌ها کمتر شده و شوری آب استان نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

بختیاری مطرح کرد: دو هزار و 200 لیتر بر ثانیه با شاخص 360ec آب از سد کوچری، هزار و 300 لیتر بر ثانیه آب با شاخص سه هزار و 500ec از سد 15 خرداد، هزار و 300 لیتر بر ثانیه آب با شاخص 6 هزار ec از چاه‌های داخل شهر و دو هزار و 500 لیتر بر ثانیه آب از چاه‌های علی آباد وارد قم می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم اجرایی شدن فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب بین مردم، افزود: 2.5 درصد در بهار ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته، مصرف آب در شهر مقدس قم افزایش پیدا کرده و این هشداری برای همشهریان است تا در مصرف آب بیشتر صرفه‌جویی کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم عنوان کرد: در حال حاضر با 10 درصد صرفه‌جویی در مصرف توسط هر خانوار، می‌توانیم از پیک مصرف تابستان امسال عبور کنیم و این کاهش ۱۰ درصدی مصرف آب، در سبد مصرف خانوار مشکلی ایجاد نخواهد کرد.