معاون شرکت برق قم:

امسال پیک مصرف برق در قم ۵.۵ درصد رشد دارد

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق قم با بیان این که «بیشترین میزان مصرف برق همزمان تمامی مشترکین در یک سال را پیک‌ مصرف می‌گویند»، گفت: امسال پیک مصرف استان قم نسبت به سال گذشته حدود ۵.۵ درصد رشد دارد، با این وجود خوشبختانه خاموشی در بخش خانگی اعمال نشد.

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق قم با بیان این که «بیشترین میزان مصرف برق همزمان تمامی مشترکین در یک سال را پیک‌ مصرف می‌گویند»، گفت: امسال پیک مصرف استان قم نسبت به سال گذشته حدود ۵.۵ درصد رشد دارد، با این وجود خوشبختانه خاموشی در بخش خانگی اعمال نشد.

سید محمد ارجمندزاده افزود: فصل گرما در قم همیشه از خردادماه آغاز می‌شود امسال هم متاثر از سال‌های گذشته برای جلوگیری از قطعی برق برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام شد.

وی اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی وزارت نیرو که از شهریور پارسال آغاز شد،‌ امسال شرایط به‌مراتب مطلوب‌تری نسبت به سال‌های گذشته داشتیم، به دلیل برنامه‌ریزی وزارت نیرو در بخش تولید یعنی نیروگاه‌های جدیدی که وارد مدار شد تعمیرات نیروگاهی به‌موقع انجام شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه پایان اردیبهشت‌ماه تمام نیروگاه‌های کشور آماده تولید بودند و نیروگاهی خارج از مدار نداشتیم.

ارجمندزاده با بیان این‌که امسال از ۱۵ خردادماه برنامه مدیریت مصرف آغاز شد، گفت: در بخش صنعت به واحدهای صنعتی ابلاغ شد تا خودشان مدیریت کنند و هفته‌ای یک روز برنامه تعطیلی و تعمیرات انجام دهند و در مقابل دچار قطعی برق نشوند.

وی افزود: در بخش کشاورزی نیز کشاورزان موظف شدند از ساعت ۱۲ تا ۱۷ که ساعت پیک شبکه برق است، ولی آبیاری کشاورزی انجام نمی‌شود،‌ الکتروپمپ‌های چاه کشاورزی را خاموش کنند.

وی اضافه کرد: در دامداری‌ها و مکان‌هایی که در صورت خاموشی، متضرر می‌شوند، خاموشی رخ نمی‌دهد.

معاون شرکت برق قم ادامه داد: امسال دولت بیشترین فشار را در بخش اداری دارد؛ در ساعات اداری ۳۰ درصد کاهش مصرف و پس از ساعات اداری نیز ۶۰ درصد کاهش مصرف برق انجام می‌شود.

وی با بیان این‌که تمامی بخش‌ها از طریق کنتور فهام و سامانه پایش قابل رویت است، تصریح کرد: حتی مشترکان خانگی پرمصرف نیز از طریق کنتورهای فهام قابل رصد هستند؛ مطابق قانون، مشترکانی که ۲ برابر الگو مصرف می‌کنند جزو مشترکان پرمصرف هستند.

وی با تاکید بر این‌که با اجرای توصیه‌های ساده مثل عدم استفاده از وسایل برقی پرمصرف در ساعات پیک مصرف هزینه خانوار کاهش می‌یابد، گفت: در بخش خانگی نیز اگر مشترکان یک کیلووات ساعت نسبت به سال گذشته کاهش مصرف داشته باشند معادل پنج برابر هزینه یک کیلووات را دریافت می‌کنند.

ارجمندزاده افزود: اگر مدیریت مصرف داشته باشیم، علاوه بر این‌که پایداری شبکه را حفظ کرده‌ایم، مشترکان می‌توانند با صرفه‌جویی مناسب قبض برق رایگان داشته باشند و به کاهش خاموشی‌ها کمک کنند.

۶۰۶ هزار و ۳۲۰ مشترک برق در استان قم وجود دارد که ۴۸۴ هزار و ۴۴۲ مشترک در بخش خانگی، ۸۳ هزار و ۵۰۱ مشترک در بخش سایر مصارف، ۲۴هزار و ۵۰۵ مشترک در بخش عمومی،‌ هفت هزار و ۱۰۲ مشترک در بخش صنعتی، چهار هزار و ۱۶۲ مشترک در بخش کشاورزی و ۲ هزار و ۶۰۸ مشترک نیز در بخش روشنایی معابر هستند.

۳۷.۹ درصد مصرف برق در استان قم مربوط به بخش خانگی، ۲۸.۵ درصد بخش صنعت، ۱۲.۵ درصد کشاورزی، ۹.۶ درصد عمومی، ۹.۹ درصد سایر مصارف و ۱.۶ درصد نیز در بخش روشنایی معابر مصرف می‌شود.