معاون دفتر تبلیغات اسلامی قم:

۹ هزار مبلغ در ماه محرم به نقاط مختلف کشور اعزام می شوند

معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه دفتر تبلیغات از مدتی قبل از موسم محرم شروع به ثبت‌نام مبلغان و دریافت درخواست از نهادهای مختلف برای اعزام مبلغ کرده است گفت: تاکنون سه هزار حکم اعزام مبلغ صادر شده و پیش بینی ما این است که حدود ۹ هزار تَن از طرف دفتر تبلیغات اعزام شوند.

معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه دفتر تبلیغات از مدتی قبل از موسم محرم شروع به ثبت‌نام مبلغان و دریافت درخواست از نهادهای مختلف برای اعزام مبلغ کرده است گفت: تاکنون سه هزار حکم اعزام مبلغ صادر شده و پیش بینی ما این است که حدود ۹ هزار تَن از طرف دفتر تبلیغات اعزام شوند.

به گزارش «گویه»، حجت‌الاسلام سعید روستا آزاد در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: از این تعداد حدود ۶ هزار تَن از قم و بقیه نیز از سایر شعبه‌های دفتر تبلیغات در استان‌های اصفهان، خراسان رضوی، خوزستان، تهران و سیستان و بلوچستان هستند.

وی بیان داشت: همه طلبه‌های متقاضی برای اعزام به تبلیغ ماه محرم، در یک سامانه واحد، نام نویسی، سیاست گذاری و گزارش دهی می‌شوند.

وی افزود: از این مجموعه حدود سه هزار تَن که بومی هستند نیز در قالب گروه‌های جهادی تبلیغی در شهرستان‌های محل سکونت خود اقدام به تبلیغ می‌کنند.

معاون دفتر تبلیغات با ذکر این نکته که گروه‌های تبلیغی در ۶ یا هفت مناسبت سال به تبلیغ اعزام می‌شوند یادآور شد: ۳۰۰ تَن هم که از استادان سطوح خارج حوزه هستند، تحت عنوان مبلغان نخبه اعزام می‌شوند که سال قبل حدود ۳۰ درصد این مبلغان در سطح یک و تقریبا همین تعداد نیز در سطح سه و بقیه هم در سایر پایه‌های تحصیلی بودند.

روستا آزاد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تهیه سه «ره توشعه» برای مبلغان ماه محرم در ۱۳۶ صفحه بیان داشت: این ره‌توشه‌ها حاوی مقاله‌های متعدد با مباحث جدید مانند ترویج فرهنگ جهاد و شهادت، جلوه‌های تدبیر امام حسین (ع) در عاشورا، راهبردهای امام سجاد در هدایت مردم و احیای اسلام ناب محمدی می‌باشد، که توسط نویسندگان و استادان حوزوی تهیه شده است.

وی با اشاره به ره توشه ویژه موضوع‌های خانواده گفت: این ره‌توشه به طور عمده توسط بانوان مبلغ در مقوله‌هایی مانند جایگاه اجتماعی زنان در عاشورا، روش‌های آموزشی حجاب و همچنین نقش محبت در تربیت فرزندان مورد بحث قرار می‌گیرد.

روستا آزاد با اشاره به ره توشعه ویژه مناطق مرزی و مشترک بین شیعه و اهل سنت گفت: این ره توشه شامل بایسته‌های تبلیغ در مناطق مشترک است که برای مبلغانی که برای نخستین بار در این مناطق حضور پیدا می‌کنند، بسیار لازم است.

وی افزود: این ره توشعه به صورت رایگان در پایگاه شwww.balagh.ir و کانال‌های مرتبط در شبکه‌های اجتماعی بارگذاری شده و در اختیار مبلغان سراسر کشور و حتی فارسی زبانان کشورهای دیگر قرار دارد و نسخه‌های چاپی نیز تقدیم مبلغان خواهد شد.

معاون دفتر تبلیغات همچنین برگزاری سلسله نشست‌هایی ویژه مبلغان اعزامی را مورد توجه قرار داد و گفت: این نشست‌ها از اول تا پنجم مردادماه از ساعت ۱۰ تا ۱۳ در سالن همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات برگزار می شود.

۱۵۰ مبلغ در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند

رئیس اداره اعزام مبلغان و گروه‌های تبلیغ عمومی دفتر تبلیغات اسلامی نیز با اشاره به فعالیت ۱۵۰ مبلغ با محوریت کودک و نوجوان در ۱۵ گروه تبلیغی گفت: فعالیت این تعداد مبلغ که پنج بوستان قم را پوشش می‌دهند از نیمه تیرماه آغاز شده و تا پایان مردادماه نیز ادامه می‌یابد.

حجت‌الاسلام مهدی کریم زاد گفت: علاوه بر این مبلغان، کلیه مبلغانی که در حرم حضرت معصومه (س) فعالیت می‌کنند، نیز حکم خود را از دفتر تبلیغات دریافت کردند.

وی همچنین با اشاره به آسیب‌شناسی‌های انجام شده از فعالیت‌های مختلف تبلیغی و همچنین انتخاب موضوع‌های تبلیغی ایام ماه محرم بر اساس این آسیب‌شناسی گفت: تدبر در سیره امام حسین (ع)، زیست مومنانه، جایگاه ایثار در خانواده و جامعه، مولفه‌های اقتدار نظام اسلامی با توجه به مولفه‌های جهاد تبیین، مولفه‌های تقویت روحیه امید، همدلی، مواسات و مباحث مرتبط با مهدویت بخشی از این موضوع‌ها است.

وی بیان کرد: بهره‌گیری از خلاقیت‌های اهالی روستا، مسجد و هیات مذهبی محل تبلیغ و همچنین مولفه‌های زندگی عفیفانه و بحث‌های مرتبط با عفاف و حجاب نیز از دیگر موضوع‌های تبلیغی ماه محرم محسوب می‌شود.