مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم:

سومین ایستگاه آتش‌نشانی در شهرک صنعتی شکوهیه قم احداث می‌شود

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم گفت: هم‌اکنون ۲ ایستگاه آتش‌نشانی در شهرک صنعتی شکوهیه قم فعال است و به‌منظور افزایش سطح ایمنی تا پایان سال‌جاری یک ایستگاه آتش‌نشانی دیگر هم در این شهرک احداث می‌شود.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم گفت: هم‌اکنون ۲ ایستگاه آتش‌نشانی در شهرک صنعتی شکوهیه قم فعال است و به‌منظور افزایش سطح ایمنی تا پایان سال‌جاری یک ایستگاه آتش‌نشانی دیگر هم در این شهرک احداث می‌شود.

روح الله ابراهیمی درگفتگو با ایرنا در خصوص ایمنی شهرک‌های صنعتی استان قم، بیان داشت: رسالت اصلی شهرک‌های صنعتی خدمت‌رسانی بهتر به واحدهای صنعتی، حفظ محیط زیست و تامین ایمنی فعالیت‌های صنعتی است و شهرک‌های صنعتی قم نیز با این هدف احداث شده‌اند.

وی افزود: استان قم ۱۱ شهرک و ناحیه صنعتی دارد، نواحی صنعتی ایجاد شده در قم تا سال ۱۳۸۳ زیر نظر جهاد سابق بوده‌است و بنابراین شرکت شهرک‌های صنعتی استان در جانمایی‌ و احداث آن‌ها نقشی نداشته‌است ولی اکنون اداره این نواحی با شرکت شهرک‌های صنعتی است.

وی ادامه داد: شکوهیه بزرگترین شهرک صنعتی استان قم با حدود یک‌هزار و ۶۰۰ قرارداد و یک‌هزار و ۴۰۰ هکتار وسعت است که ظرفیت افزایش سطح تا ۲‌ هزار هکتار را هم دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم گفت: درحال حاضر در شهرک‌ صنعتی شکوهیه ۲ ایستگاه آتش‌نشانی، در شهرک صنعتی محمود آباد یک ایستگاه آتش‌ نشانی، در شهرک صنعتی ثامن‌الائمه (قنوات) یک ایستگاه آتش‌نشانی، در شهرک صنعتی سلفچگان یک ایستگاه آتش‌نشانی و در ناحیه صنعتی طغرود هم یک ایستگاه آتش نشانی ایجاد شده که مجهز به خودرو هستند.

وی افزود: راهبری ایستگاه آتش‌ نشانی شکوهیه به خود واحدهای صنعتی سپرده‌شده‌است، بر اساس قانون وقتی شهرک‌ صنعتی به یک حدی از زیرساخت‌ها می‌رسد و واحدهای صنعتی در آن مستقر می‌شوند اداره امور جاری آن در قالب شرکت خدماتی صنعتگران آن شهرک به خود واحدهای مستقر سپرده می‌شود.

وی ادامه داد: در شهرک صنعتی محمود آباد هم، بهره‌برداران واحدهای صنعتی مستقر در آن تا سال گذشته مدیریت شرکت خدماتی را برعهده داشتند اما به دلایلی اعضا هیات مدیره شرکت عزل شدند و راهبری آن شهرک در حال حاضر توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم انجام می‌شود؛ در شهرک صنعتی ثامن الائمه نیز شرکت شهرک‌های صنعتی استان راهبری امور را برعهده دارد، اما در شهرک صنعتی سلفچگان راهبری امور به شرکت خدماتی صنعتگران سلفچگان واگذار شده‌است.

ابراهیمی تاکید کرد: در خصوص تعداد ایستگاه‌ها و نوع ماشین آلات آتش نشانی مستقر در شهرک‌های صنعتی قم باید گفت این موضوع بر اساس استانداردهایی که سازمان صنایع کوچک از زیر مجموعه‌های وزرات صنعت،‌ معدن و تجارت ابلاغ کرده‌ بر اساس نوع و وسعت واحدهای صنعتی جانمایی و ایستگاه‌های آتش‌نشانی احداث شده‌است.

وی توضیح داد: در شهرها ایستگاه‌های آتش‌نشانی بر اساس میزان جمعیت تعیین و جانمایی می‌شود، اما در بخش صنعت متناسب با نوع صنعت جانمایی می‌شود که در همین رابطه شهرک صنعتی شکوهیه قم در حال حاضر ۲ ایستگاه آتش‌نشانی فعال دارد و ایستگاه سوم نیز در انتهای سال‌جاری یا ابتدای سال‌آینده احداث و تجهیز خواهد شد.

ابراهیمی با اشاره به برخی اقدام‌های صورت گرفته در راستای افزایش ایمنی شهرک صنعتی شکوهیه، گفت: در سال‌های اخیر به دلیل اتفاق‌های ناگواری که رخ داده‌است به خصوص در منطقه شیمیایی شهرک صنعتی شکوهیه که واحدهای پرخطر در آن مستقر هستند، تعداد شیرهای هیدرانت آتش نشانی را بیشتر کردیم که در زمان وقوع حادثه بهتر بشود عملیات اطفاء حریق را انجام داد.

وی ادامه داد: در حادثه‌ انفجاری که تیرماه امسال برای یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی شکوهیه رخ داد نیز زیرساخت‌های لازم برای مهار آتش از جمله شیرهای هیدرانت آتش‌نشانی و سایر تجهیزات موجود در ایستگاه‌های آتش نشانی این شهرک صنعتی آماده بود و مورد استفاه قرار گرفت، همچنین با تلاش آتش‌نشانان مستقر در شهرک و آتش‌نشانانی که از طرف شهرداری قم آمده بودند از سرایت آتش به سایر قسمت‌های این واحد و دیگر واحدهای صنعتی مستقر در نزدیکی آن جلوگیری و به طور کلی از وقوع یک فاجعه جلوگیری شد.

وی افزود:‌ چهار دستگاه خودرو آتش نشانی به همراه ۱۶ آتش نشان که در دو نوبت شیفت فعالیت می‌کنند، در ایستگاه آتش‌نشانی شهرک صنعتی شکوهیه فعال است که تا پایان سال تعداد خودرو و نیروهای اتش‌نشان مستقر در این شهرک صنعتی افزایش می‌یابد.

وی بیان داشت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ایستگاه دوم آتش‌نشانی شهرک صنعتی محمود آباد نیز در سال‌جاری احداث خواهد شد، خودروهای سنگین مورد نیاز این ایستگاه نیز خریداری شده‌ و در حال نصب تجهیزات است.

ابراهیمی گفت: هر دو سال یکبار همه واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان توسط یک گروه متخصص مورد پایش قرار می‌گیرند و از نظر مسائل ایمنی، مشکل‌های آن‌ها شناسایی می‌شود و به بهره‌برداران اعلام می‌شود که در راستای رفع مشکل و افزایش ایمنی چه کارهایی باید انجام دهند، اطلاعات این گزارش را نیز برای اطلاع به نهادهای متولی در این حوزه همچون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان صنعت، معدن و تجارت وسایر دستگاه‌های مسئول استان ارسال می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم تاکید کرد: پرداختن به موضوع لزوم افزایش ایمنی در شهرک‌های صنعتی استان علاوه بر اقدام‌های شرکت‌ شهرک‌های صنعتی نیازمند مشارکت همه بخش‌های اجرایی، نظارتی و قضایی استان و استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای توجه بیشتر به این موضوع مهم است.

وی با اشاره به لزوم برخورد قانونی توسط دستگاه‌های ذیصلاح با بهره‌برداران واحدهای صنعتی که مسائل ایمنی را رعایت نمی‌کنند، بیان داشت: ما حامی بخش صنعت هستیم اما باید رعایت نکات ایمنی در دستور کار بهره‌برداران واحدهای تولیدی باشد تا فعالیت‌های صنعتی در استان قم در شرایطی ایمن و مناسب دنبال شود.