معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری خبر داد:

ظرفیت پارکینگ‌های عمومی قم به 7 هزار خودرو افزایش می‌یابد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: هم اکنون حدود 6 هزار جای پارک در قم وجود دارد که با احداث دو پروژه پارکینگ جدید، پیش‌بینی می‌شود ظرفیت پارکینگ عمومی قم به 7 هزار سلول پارک نزدیک شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم گفت: هم اکنون حدود 6 هزار جای پارک در قم وجود دارد که با احداث دو پروژه پارکینگ جدید، پیش‌بینی می‌شود ظرفیت پارکینگ عمومی قم به 7 هزار سلول پارک نزدیک شود.

به گزارش فارس، مسعود طبیبی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در نشست بررسی وضعیت پارکینگ‌های شهری گفت: تا زمانی که اتکای مجموعه مدیریت شهری بر عوامل انسانی باشد، بروز برخی حوادث تلخ اجتناب‌ناپذیر است؛ شکل‌دهی به سامانه‌های هوشمند برای جلوگیری از بروز اشتباهات انسانی و افزایش رضایتمندی عمومی جزو اولویت‌های شهرداری قم است.

وی معضل پارکینگ در قم را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: کمبود پارکینگ پاشنه آشیل شهرداری است و هم اکنون ظرفیت لازم در این زمینه در قم وجود ندارد؛ افزایش ظرفیت پارکینگ از مباحثی است که جلسات مستمری از ابتدای سال با حضور شهردار قم در خصوص آن در حال برگزاری است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: تملک لکه‌های باقی در شهر برای پارکینگ با مشارکت بخش خصوصی جزو سیاست‌های مهم شهرداری است؛ تملک لکه‌های پارکینگی در قم به کندی پیش می‌رود به نحوی که تملک لکه‌های کوچک چندین سال به طول می‌انجامد.

طبیبی با بیان اینکه عدم تملک لکه‌های مصوب جهت احداث پارکینگ از معضلات ادواری شهرداری قم در افزایش ظرفیت پارکینگ بوده است، گفت: در چنین شرایطی شهرداری قم به دنبال انتقال و جایگزینی اراضی دیگر بجای لکه‌های مصوب قبلی رفته است.

به گفته وی، بازبینی، شناسایی و تملک زمین‌های خالی جهت احداث پارکینگ در دستور کار مدیران نواحی و مناطق شهرداری قرار گرفته است. در این خصوص چندین قطعه زمین در نواحی شناسایی شده است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم عنوان داشت: تسریع احداث پارکینگ در اراضی تملک شده مانند پروژه پارکینگ محدوده میدان امام برای ایجاد 380 سلول پارک و سایر نقاط شهری در دستور کار مجموعه مدیریت شهری قم قرار دارد.

طبیبی با بیان اینکه برای افزایش ظرفیت پارکینگ در قم تعاملات مطلوبی با آموزش و پرورش برای ایجاد پارکینگ‌های موقت در حیاط مدارس انجام گرفته است، گفت: طبق پیش بینی‌های انجام شده تا پایان سال جاری عملیات اجرایی دو پارکینگ در قم آغاز شود.

وی با بیان اینکه برای تکمیل پارکینگ هوشمند و طبقاتی میدان معلم در حال رایزنی با سرمایه‌گذاران فنی بخش خصوصی هستیم، اضافه کرد: پارکینگ معلم یکی از اولین پارکینگ‌های هوشمند کشور بود که بخاطر عدم توانایی فنی در نگهداری آن دچار معضل شده است و به همین منظور خرید خدمت و استفاده از توان فنی بخش خصوصی در دستور کار معاونت حمل ونقل و ترافیک قرار دارد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم عنوان داشت: برای ایجاد ارزش افزوده و توجیه اقتصادی پارکینگ معلم اجازه پارک حاشیه‌ای در محدوده آن نباید داده شود، برای رفع یک مشکل لازم است تا نهادهای متولی با هماهنگی و همدلی در کنار یکدیگر قرار بگیرند.

وی با اشاره به محدودیت ترافیکی بلوار شهید سلیمانی، گفت: افزایش ظرفیت ورودی خودرو در کنار جداسازی مسیر خودروهای ورودی خودرو به پارکینگ زائر در دستور کار شهرداری قرار دارد.

طبیبی با بیان این‌که استفاده از توان آسانسوری جهت مدیریت خودروهای ورودی به پارکینگ زائر با هدف احداث پارکینگ مکانیزه بدون دخالت انسانی راهکار ریشه‌ای حل معضل پارکینگ زائر است، در قالب این طرح ورودی خودروها به پارکینگ زائر از بلوار شهید منتظری بصورت هوشمند انجام و هر خودرو در یکی از سلول ها قرار می‌گیرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم بیان داشت: علاوه بر برخی مشکلات حقوقی وجود مباحث اداری و ایمنی نیز در خصوص پارکینگ چارسو احساس می‌شود که همه این مباحث در قالب تعاملات و همدلی قابل حل است؛ این پروژه می‌تواند در زمان کوتاهی به صورت کامل در اختیار شهروندان قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در محدوده بازار بنفشه نیز یک قطعه زمین جهت احداث پارکینگ از چندسال گذشته تملک شده که بخاطر برخی مشکلات حقوقی هنوز به سرانجام نرسیده است، همچنین تسطیع اراضی پیرامونی مزار چهل اختران نیز برای افزایش ظرفیت پارکینگ در دستور کار شهرداری قرار دارد.

طبیبی با اشاره به برخی نگرانی‌های ایمنی تونل غدیر گفت: برای رفع نگرانی‌ها لازم است تا در کنار اجرای  سیستم‌های هوشمند جهت سهولت دسترسی خودورهای امدادرسانی، لازم است برخی اصلاحات عمرانی نیز انجام بگیرد.

به گفته وی، پارکینگ طبقاتی زائر تناسبی با استانداردهای کلان‌شهری مانند قم ندارد و برای بهبود وضعیت نظافت آن نیز برنامه‌های مدونی صورت گرفته است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم در ادامه هزینه کسر و احداث پارکینگ در قم را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: احداث هر سلول پارک در شهر قم بصورت متوسط 255 میلیون تومان اعتبار نیاز دارد به عبارت دیگر به ازای هر یک میلیارد تومان فقط 4 جای پارک می‌توان احداث کرد.

وی عنوان داشت: سال 99 درآمد شهرداری از هزینه حذف پارکینگ 46 میلیارد تومان و از محل کسر پارکینگ نیز 20 میلیارد تومان بوده که با این رقم نهایتا 250 جای پارک می‌توان ساخت.

طبیبی گفت: سال 1400، درآمد حذف و کسر پارکینگ شهرداری قم 100 میلیارد تومان بوده که با این رقم هم فقط 400 جای پارک می‌توان احداث کرد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: هم اکنون حدود 6 هزار جای پارک در قم وجود دارد که با احداث دو پروژه پارکینگ جدید، پیش‌بینی می‌شود ظرفیت پارکینگ عمومی قم به 7 هزار سلول پارک نزدیک شود.

طبیبی بیان داشت: پرداخت الکترونیکی و یکسان‌سازی شیوه پرداخت برای مدیریت بهتر زمان و کاهش تخلفات جزیی جزو تعهدات کاری معاونت حمل ونقل و ترافیک است.

وی با بیان اینکه 60 درصد درآمد اخذ جرایم باید به صورت ماهانه به حساب شهرداری‌ها واریز شود، گفت: از آنجایی که افزون بر 95 درصد جمعیت استان قم در شهر قم ساکن هستند این رقم باید برای بهبود وضعیت حمل ونقل و ترافیکی شهر هزینه شود.

طبیبی گفت: تا زمانی که طرح دائمی پارکینگ شهید کاظمی نهایی شود؛ شهرداری قم در تلاش است تا با تسطیح‌های ابتدایی، بستر ارتباط اولیه بین خیابان شهید منتظری و خیابان صفاییه را فراهم کند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم بیان داشت: طرح پارکینگ ضلع شرقی حرم مطهر در حال نهایی‌شدن است و به زودی وارد مرحله عملیات عمرانی می‌شود؛ هزار و 600 جای پارک در این پارکینگ احداث می شود.

وی خاطرنشان کرد: در بازنگری طرح جامع حمل ونقل و ترافیکی شهر مدیریت و کاهش ورودی خودرو به هسته مرکزی شهر در قالب افق 1412 در حال انجام است.

طبیبی با تاکید بر اینکه قم از نظر میزان حوادث راهنمایی و رانندگی به خصوص بخاطر وجود تعداد بالای موتورسیکلت یکی از شهرهای پرخطر کشور است، گفت: اجرای تقاطع های چراغ‌دار به همراه آرام‌سازی ترافیک لازم است تا در قم برای افزایش ایمنی حوادث رانندگی با قدرت دنبال شود.

وی فرهنگ‌سازی را پیش‌شرط بهبود طرح‌های ترافیکی دانست و  با تاکید بر اجرای طرح‌های نوین آرام‌سازی ترافیک، گفت: طرح پیاده‌روهای پیوسته رنگی در کوچه بیگدلی با هدف توسعه فرهنگ پیاده‌روی و آرام‌سازی ترافیک در حال اجراست.

امکان ورود خودروهای آتش‌نشانی به پارکینگ زائر وجود ندارد

حسین شعبان‌زاده مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم نیز در این نشست، با اشاره به معضلات ایمنی پارکینگ طبقاتی زائر خاطرنشان کرد: امکان ورود خودروهای آتش‌نشانی به این پارکینگ وجود ندارد و صرفا از فضای بیرونی آن امکان اطفای حریق وجود دارد.

شعبان‌زاده یادآور شد: 150 کپسول آتش‌نشانی به همراه سایر تجهیزات مورد نیاز این پارکینگ بصورت مستمر رصد و پایش می‌شود و از نظر تجهیزات ایمنی، مشکلی وجود ندارد و طی سال‌های اخیر همه موارد آتش‌سوزی با تجهیزات نصب شده در محل پارکینگ اطفا شده است.

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری قم ادامه داد: خروجی‌های اضطراری پارکینگ طبقاتی زائر نیز به صورت مستمر پاک‌سازی شده و اختلال یا مشکلی احساس نمی‌شود.

وی افزود: جداسازی مسیرهای خروج اضطراری از مسیرهای اصلی، اصلاح خط کشی و برطرف کردن موانع فیزیکی خروجی این پارکینگ بصورت مستمر در حال اصلاح است.

مدیرعامل سازمان حمل ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به برخی مباحث درباره ایمنی تونل غدیر یادآور شد: اجرای خط کشی‌ها و اصلاح نورپردازی‌ها برای کاهش مخاطرات موجود در حال انجام است.

وی با اشاره به وضعیت پارکینگ شهید کاظمی گفت: پروژه شهید کاظمی در قالب یک پروژه تجاری-ترافیکی در نظر گرفته شده است، سهم شهرداری قم از این پارکینگ 30 درصد است؛ پیش‌بینی می‌شود 3 هزار جای پارک در نهایت در این محل احداث شود.

شعبان‌زاده عنوان کرد: نرخ پارکینگ‌های عمومی در قم به‌رغم امکانات و تجهیزات به‌کار رفته در آن‌ها کمتر از اغلب کلان‌شهرهای کشور است.