رئیس اداره راهداری سلفچگان:

طرح رفع نقطه حادثه خیز محور راهجرد – سلفچگان در قم اجرا شد

رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای سلفچگان قم گفت: با استقرار ۵۰ قطعه نیوجرسی، اجرای رامبل( شیار لرزاننده)، نصب دهها عدد تابلوی ترافیکی، تجمیع راه‌های دسترسی و تسطیح افتادگی شانه راه، نقطه حادثه خیز محدوده آستان مقدس امامزاده جعفر واقع در محور راهجرد - سلفچگان، مرتفع شد.

رئیس اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای سلفچگان قم گفت: با استقرار ۵۰ قطعه نیوجرسی، اجرای رامبل( شیار لرزاننده)، نصب دهها عدد تابلوی ترافیکی، تجمیع راه‌های دسترسی و تسطیح افتادگی شانه راه، نقطه حادثه خیز محدوده آستان مقدس امامزاده جعفر واقع در محور راهجرد – سلفچگان، مرتفع شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان قم، حامد قنبری در گفتگویی تصریح کرد: با توجه به حجم چشمگیر ترافیک ترکیبی بزرگراه راهجرد – سلفچگان، که از محورهای ترانزیتی و مهم کشور است، اجرای طرح‌هایی اعم از پیمانی- امانی، به منظور کاهش حوادث و ارتقای ایمنی آن، همیشه در اولویت اقدامات اداره کل متبوع بوده است.

وی افزود: از مهمترین اقداماتی که درقالب طرح‌های امانی درسطح محور راهجرد- سلفچگان به صورت مستمر صورت می گیرد، شناسایی، بررسی و رفع نقاط حادثه خیز است.

قنبری محدوده آستان مقدس امامزاده جعفر محور راهجرد- سلفچگان را از حادثه خیزترین نقاط واقع در این بزرگراه دانست و توضیح داد: به دلیل قرار گرفتن آستان مقدس درقوس محور و اختلاف ارتفاع ۵ متری آن با سطح راه، و همچنین رمپ‌های دسترسی ناایمن، طرح ایمن سازی محدوده این آستان در دستور کار قرار گرفت.

وی طول مسیر اجرایی طرح را ۳۰۰ متر عنوان کرد و گفت: ۵۰ قطعه نیوجرسی مفصلی ۶ متری، به موازات راه با بنای امامزاده در محل نصب شده که به دلیل اتصال نیوجرسی‌ها به وسیله مفصل تعبیه شده، درصورت انحراف و برخورد خودرو، عکس العمل واحدی داشته و تا حد چشمگیری از سقوط و سائط نقلیه جلوگیری می نمایند.

وی از دیگر اقدامات صورت گرفته در راستای ایمن سازی محدوده آستان مقدس، به اجرای شیارهای لرزاننده اشاره کرد و افزود: پنج ردیف شیار لرزاننده( رامبل) به مساحت ۴۵ متر در عرض راه اجرا شده که به دلیل نقش هشداری که به صورت لرزش و تولید صدا به راننده منتقل می شود می تواند در کاهش سرعت خودرو و رعایت جوانب ایمنی توسط راننده موثر واقع شود.

قنبری نصب دهها عدد انواع تابلوهای هشداری- اطلاعاتی در محل اجرای پروژه را از دیگر اقدامات اداره متبئوع دانست و تصریح کرد: از جمله اقدامات ضروری که به منظور ایمن سازی محدوده آستان صورت گرفته، ساماندهی رمپ‌های ورودی و خروجی آن است که از وضعیتی نامناسب برخوردار بود و با تعدد راه‌های دسترسی فاقد ایمنی موجب وقوع حوادث بسیاری شده بود.

وی درادامه به تسطیح و پاکسازی حریم وشانه راه در محدوده آستانه اشاره کرد و افزود: جهت اجرای این پروژه امانی که با مشارکت اداره ایمنی راه و حریم اداره کل متبوع صورت گرفت، ۲۳ نفر از عوامل اجرایی با بهره گیری از ۱۰ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین، نیمه سنگین راهداری، به صورت تمام وقت به انجام وظیفه پرداختند.

وی گفت: برای نخستین بار در اجرای طرح‌های امانی اداره متبوع  از ربات پرچم زن با قابلیت انتقال پیام‌های هشداری نوری( چراغ چشمک زن) استفاده شد.