مدیرکل غله قم:

۱۳۸ تُن سهمیه آرد مازاد برای نانوایی‌های پردیسان اختصاص یافت

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم گفت: برای تسهیل دسترسی مردم منطقه پردیسان قم به نان مورد نیازشان،‌ سهمیه آرد نانوایی‌های مستقر در این منطقه ۱۳۸ تُن افزایش یافت.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان قم گفت: برای تسهیل دسترسی مردم منطقه پردیسان قم به نان مورد نیازشان،‌ سهمیه آرد نانوایی‌های مستقر در این منطقه ۱۳۸ تُن افزایش یافت.

سعید محمدی در گفتگو با ایرنا، بیان کرد: ۴۴ واحد نانوایی در منطقه پردیسان قم فعالیت می‌کنند که سهمیه آرد آن‌ها ۵۳۵ تُن بود اما با توجه به اعلام نیاز صورت گرفته بر اساس جمعیت ساکن در این منطقه، پس از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها در مرحله نخست ۵۰ تُن و در مرحله دوم ۸۸ تُن سهمیه آرد علاوه بر میزان قبلی به نانوایی‌های فعال در پردیسان اضافه شد.

وی گفت: در حال حاضر ۶۷۳ تُن سهمیه آرد نانوایی‌های مستقر در این منطقه است و ما حداکثر سهمیه‌ای را که امکان داشت به رسته‌های مختلف نانوایی اختصاص دهیم در اختیار نانوایی‌های پردیسان قرار می‌دهیم.

محمدی افزود: با توجه به جمعیت ساکن در منطقه پردیسان، کارگروه گندم، آرد و نان استان مشوق‌هایی را برای واحدهای نانوایی صنف و صنعت که اکنون با قیمت تمام شده فعالیت خود را انجام می‌دهند،‌ در نظر گرفته‌است، به این صورت که اگر این واحدهای نانوایی به صورت داوطلبانه به منطقه پردیسان منتقل شوند، برای آن‌ها سهمیه آرد یارانه‌ای درنظر گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به این که اداره کل غله طی ماه‌های اخیر آرد مورد نیاز نانوایی‌های مستقر در پردیسان را به خوبی تامین کرده‌است، ادامه داد: برای تامین آرد مورد نیاز نانوایی‌های فعال در منطقه پردیسان هیچ مشکلی نداریم و در حال حاضر نیز حداکثر سهمیه‌ای را که امکان داشت برای هر واحد نانوایی در رسته‌های مختلف اختصاص داد به نانوایی‌های فعال در منطقه پردیسان می‌دهیم.

محمدی با تاکید بر این که با تصمیم‌های گرفته شده ظرفیت عرضه نان در منطقه پردیسان افزایش خواهد یافت، گفت: همچنین بر اساس نظر کارگروه گندم،‌ آرد و نان استان این امکان فراهم است تا نانوایی‌هایی فعال در سایر نقاط شهر قم که نانوایی در آن منطقه اشباع است، در صورت تمایل نانوایی خود را به پردیسان منتقل کنند.

وی بیان داشت: با توجه به تصمیم‌هایی که برای افزایش حجم سهمیه آرد و همچنین روند ساعت کاری واحدهای نانوایی فعال در پردیسان گرفته شده‌است از مردم ساکن در این منطقه می‌خواهیم برای تهیه نان مورد نیاز خود در زمان‌های مختلف به نانوایی مراجعه کنند و تنها این کار را به عصر و شب موکول نکنند تا شاهد شکل گیری صف‌ و حضور پرتعداد جمعیت در نانوایی‌های این منطقه نباشیم.

وی ادامه داد: هر واحد نانوایی در یک زمان واحد ظرفیت تولید مشخصی دارد، بنابراین که اگر با حضور پرتعداد مردم برای خرید نان مواجه شود، صف در آن واحد شکل می‌گیرد، همچنین همین مساله ممکن است کاهش کیفیت نانی که به مردم عرضه می‌شود را نیز در پی داشته باشد.

شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری  و در جنوب غربی این شهر قم واقع‌ شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.

به طور کلی حدود ۹۰۰ نانوایی در سطح شهر و مناطق مختلف استان قم فعال است و نانوایان در این استان انواع نان های مورد علاقه مردم را تولید می‌کنند.

پنج کارخانه تولید آرد در قم فعال است و میزان آرد مصرفی نانوایی‌ها در این استان در هر ماه بیش از ۱۰ هزار تُن است.