رئیس اتاق بازرگانی قم خبر داد:

در سه ماهه اول امسال؛ صادرات قم ۱۲۰ درصد افزایش یافت

خاکی، رئیس اتاق بازرگانی قم از افزایش ۱۲۰ درصدی صادرات قم در سه ماهه اول امسال خبر داد و گفت: صدور ویزا برای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان و بازرگان است.

بازار مطلوب قزاقستان برای قمی‌ها

خاکی، رئیس اتاق بازرگانی قم از افزایش ۱۲۰ درصدی صادرات قم در سه ماهه اول امسال خبر داد و گفت: صدور ویزا برای کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان و بازرگان است.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی قم، ابوالفضل خاکی در جلسه هیأت رئیسه اتاق بازرگانی قم گفت: تجارت ۱۰ میلیارد دلاری ایران به عراق امیدوار کننده است و عراق به عنوان کشور اول صادرات ایران مطرح شده است و با توجه به ظرفیت های موجود در تولید کشور اگر دولت برنامه ریزی لازم برای ارتباط موثر  فی ما بین بازرگانان را انجام دهد این عدد به ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید و قطعاً صادرات گوی رقابت را از واردات خواهد گرفت.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران بیان داشت: افزایش ۱۲۰ درصدی صادرات استان قم در سه ماهه اول سال جاری نشان از توان بالای تولید در این استان مقدس را دارد.

وی بیان کرد:  اتاق قم در حال تهیه دایرکتوری اطلاعات واحدهای اقتصادی استان به زبان عربی و انگلیسی است که انتشار آن برای بازرگانان عراقی میتواند مفید باشد، همچنین برنامه ریزی ایجاد نمایشگاه دائمی در بغداد برای افزایش تبادل تورهای تجاری بین طرفین از دیگر اقدامات در حال اجرای اتاق بازرگانی قم است.

خاکی با تاکید بر اینکه عراق بزرگترین کشور هدف صادراتی است، اظهار داشت: باید توجه بیشتری نسبت به رونق و تسهیل صادرات و واردات داشته باشیم و حمایت های لازم از سوی دستگاه های اجرایی صورت بگیرد.

در بخش دیگری از این جلسه خاکی رئیس هیئت مدیره نمایشگاه بین المللی استان قم از افزایش پروازهای کشور به قزاقستان خبر داد و گفت: ظرفیت نمایشگاه بین المللی یک فرصت مناسب برای ارائه محصولات فرا استانی در سطح ملی است لذا برگزاری نمایشگاه های بین المللی و مشترک بین کشور ایران و قزاقستان می‌تواند از راههای  موثر برای برقراری تجار و آشنایی با فرهنگ و رسوم دو کشور باشد. در واقع از این طریق می‌توان بستری را برای ارتباط تولیدکنندگان با بازار داخلی و نیز بازارهای بین المللی فراهم آوریم تا زمینه هر چه بهتر رشد و شکوفایی اقتصادی استان و در نتیجه کشور میسر شود.

خاکی ادامه داد: ایجاد مرکز تجاری با سابقه توسط شرکت بخش خصوصی استان قم در آلماتی بر اساس سیاست های داخلی کشور توانسته است با کمترین هزینه و بالاترین دقت خدمات لازم را به شرکت های ایرانی ارائه دهد.

وی اظهار داشت: بازار مطلوب قزاقستان بستر بسیار خوبی برای استفاده از ظرفیت های تولیدی و صادراتی استان و کشور را فراهم آورده است امیدوارم شرکت های ایرانی از فرصت های ایجاد شده در عراق و قزاقستان بهره برداری لازم را داشته باشند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران ضمن تشریح ظرفیت‌های بازار اوراسیا گفت: با توجه به تنوع بازار و تنوع منابع موجود در کشورهای طرفین این توافقنامه، پتانسیل بالایی برای امکان به صفر رسیدن تعرفه‌ها بین کشورهای طرفین و افزایش روابط تجاری در حاشیه دریای خزر، توسعه کریدورها، افزایش ظرفیت های لجستیکی کشورهای طرفین و ایجاد زیرساخت‌های بانکی مشترک وجود دارد و از ابتدا بر این موارد تاکیدات لازم از سوی اتاق بازرگانی ایران به درخواست  فعالین اقتصادی در کشور صورت گرفته است  اما متاسفانه روند تحقق آنها بسیار کند پیش می‌رود.

به عقیده وی برای بهبود روابط تجاری دوجانبه و افزایش مبادلات در بازار اوراسیا، راهی به غير از حل مشکلات موجود در این حوزه از جمله صدور روادید و مبادلات بانکی نیست و قطعا نیازمند اصلاح فرایند و تسهیلگری است.