ماجرای ممنوعیت پوشیدن تیشرت در قم چه بود؟

تعلل در شفاف سازی برای قم هزینه ایجاد می کند!

روز جمعه بخشی از مصاحبه رئیس اتاق اصناف قم، به شایعه ای جذاب در فضای مجازی تبدیل شد و طی یک برنامه ای شاید هماهنگ شده این شایعه توییتری، فضای مجازی و رسانه های معاند را در بر گرفت و موجب سو استفاده دشمنان و قم هراسان شد.

روز جمعه بخشی از مصاحبه رئیس اتاق اصناف قم، به شایعه ای جذاب در فضای مجازی تبدیل شد و طی یک برنامه ای شاید هماهنگ شده این شایعه توییتری، فضای مجازی و رسانه های معاند را در بر گرفت و موجب سو استفاده دشمنان و قم هراسان شد.

به گزارش تابناک قم، از قول حمید خرمی، رئیس اتاق اصناف قم اعلام کردند: پوشیدن تیشرت برای فروشندگان واحد صنفی قم ممنوع شد.

این جمله را اکانتی توییتری به نام سمیه سایش، خبرنگار خبرگزاری بازار ایران، توییت کرد و موجب راه اندازی یک هجمه اساسی بر علیه قم و به عبارتی قم هراسی در فضای مجازی شد.

مطلبی که اصالت آن تایید نشده فضای توییتر را در بر گرفت و باعث شد تا فعالان فضای مجازی از جمله عده ای از اکانت های فیک و معاند سو استفاده کرده و مثل همیشه آتش توپخانه های دروغ پراکنی را سمت قم بگیرند.

قصه اینجا تمام نشد و پای این توییت علاوه بر رسانه های معاند مثل ایران اینترنشنال به کانال های خبری استانی نیز رسید و عده ای خواستار اعلام حقیقت این مطلب شدند.

اما ماجرا از چه قرار بود؟

حمید خرمی، رییس اتاق اصناف قم در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس و در ذیل یک گزارش مربوط به بحث عفاف و حجاب، اذعان کرده بود: قوانین محکمی در خصوص ضرورت رعایت حجاب و عفاف توسط فعالان صنفی مختلف با مدیریت اتاق اصناف وضع شده و در حال اجرا است.

رئیس اتاق اصناف قم در ادامه بیان کرده بود: یکی از مصوبات مهم اتاق اصناف و اماکن قم این است که فروشندگان قمی چارچوب‌هایی را در زمینه حجاب خود رعایت کنند و هم زنان و هم مردان نسبت به نحوه و میزان پوشش خود دقت داشته باشند. به عنوان مثال پوشیدن تی‌شرت نامناسب برای آقایان و مانتوهای خیلی کوتاه برای بانوان فروشنده ممنوع است.

در این مصاحبه همانطور که مشخص است نه منعی برای پوشیدن تی شرت توسط آقایان ذکر شده و نه منعی برای لباس آستین کوتاه مطرح شده است اما با شیطنت های یک فعال توییتری و سواستفاده رسانه های معاند موج جدیدی از قم هراسی در فضای مجازی شکل گرفت و بار دیگر نام قم با یک خبر منفی بر سر زبان ها افتاد.

خرمی ممنوعیت پوشش تی‌شرت برای فروشندگان آقا در قم را تکذیب کرد

در همین رابطه حمید خرمی رییس اتاق اصناف استان قم در گفتگو با ایرنا اخبار منتشر شده در فضای مجازی و شماری از رسانه‌ها در خصوص ممنوعیت استفاده از تی‌شرت برای فروشندگان واحدهای صنفی این استان را تکذیب و آن را یک اشتباه اطلاع رسانی قلمداد کرد.

وی در این خصوص گفت: برخی در فضای مجازی اکاذیبی را به اینجانب منتسب و منتشر کرده‌اند که تماماً غیر واقعی و تحریف حقیقت بوده‌است.

خرمی ضمن تقدیر از تلاش عموم اهالی رسانه که سعی در انعکاس واقعیت های جامعه دارند، افزود: متاسفانه در کنار خبررسانی های صحیح، گاهی شاهد انعکاس سهوی یا عمدی برخی مطالب به شکل نادرست هستیم که انتظار می رود اهالی رسانه در این زمینه دقت بیشتری داشته باشند تا اعتماد افکار عمومی به رسانه ها، حفظ شود، به‌ویژه آن که می دانیم برخی رسانه های معاند خارج کشور، در کمین نشسته اند تا از هر نکته کوچکی، برای سیاه نمایی استفاده کنند.

وی افزود: کسبه محترم قم همواره به اصول و ارزش‌های اسلامی پایبند بوده‌اند و خود به‌ خوبی واقف‌ هستند که در محل کار خود از چه پوششی استفاده کنند. به‌ نظر می‌رسد برخی افراد با صحنه‌سازی و سیاه‌ نمایی و انتساب عناوین کذایی به اتاق اصناف قم سعی در تخریب حیثیت اجتماعی اتاق اصناف قم را دارند.

خرمی افزود: جامعه ایران امروزه بیش از هر زمان دیگری به آرامش نیاز دارد و همگی باید تلاش کنیم با رعایت مسوولیت های قانونی خود، از ایجاد التهاب بی مورد در کشور جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: به رغم اختیارات قانونی که برای مراجعه به مراجع قضایی داریم، ترجیح می دهیم رسانه‌ای که با بی دقتی خود موجب انتشار این خبر نادرست شده است، خود به تصحیح مناسب آن اقدام کند و در بازنشر خبر اصلاحی خود نیز بکوشد تا نیازی به شکایت قضایی نباشد.

جای خالی یک شفاف سازی کامل و اقدام به موقع

این شایعه می توانست در ساعات اولیه انتشار با یک مصاحبه از سوی اتاق اصناف قم و انتشار به موقع و دقیق در رسانه ها پایان یابد و مانع از ایجاد هزینه برای شهر کریمه اهل بیت شود.

مسوولان و مدیران استان باید به این مهم توجه داشته باشند که قم، مهد انقلاب و ام القرای جهان اسلام همچنان در صدر حملات معاندین و دشمنان اسلام و انقلاب است و با توجه به این مهم می بایست رصد دقیق تر و نظارت جدی تری در انتشار و تولید اخبار استانی شود تا همانند این شایعه، خوراک رسانه ای برای قم هراسان تولید نشود.