محمدجواد جمالی نوبندگانی:

گروسی در پرونده ایران اهداف شخصی دارد

محمدجواد جمالی نوبندگانی معتقد است که مدیرکل آژانس چون خیز دبیرکلی سازمان ملل را برداشته در جهت راضی و خشنود کردن طرف غربی موضع‌گیری کرده و به نوعی با پرونده ایران برخورد شخصی دارد.

محمدجواد جمالی نوبندگانی معتقد است که مدیرکل آژانس چون خیز دبیرکلی سازمان ملل را برداشته در جهت راضی و خشنود کردن طرف غربی موضع‌گیری کرده و به نوعی با پرونده ایران برخورد شخصی دارد.

به رغم همه همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، شاهدیم که این سازمان راضی نمی‌شود و رافائل گروسی مدام در حال ابراز نگرانی نسبت به برنامه هسته‌ای ایران است. اینکه برخود و مواضع خود توام با سیاسی‌ کاری است مورد اتفاق نظر تحلیلگران است اما برخی معتقدند که دلایل دیگری هم در بین است. مثلا محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی اظهارات و مواضع اخیر گروسی را ناشی از سیاسی‌کاری و در عین حال نگاه شخصی می‌داند. او در گفت‌وگو با «فردا» گفت: « من تصور می‌کنم که آژانس به خصوص بعد از آمدن آقای گروسی در اظهارنظرهای فنی دچار تغییرات زیادی شده است .ضمن اینکه رفتار خود گروسی پخته نیست و بیشتر دنبال راضی کردن طرف‌های غربی به خصوص امریکایی‌ها است. همانطور که می‌دانیم او برای دبیرکلی سازمان ملل متحد نیز خیز برداشته است. از طرفی از نظر شخصیتی نیز به نسبت مسئولان قبلی آژانس یک شخصیت پایدار ندارد و این یکی از مشکلات جدی ما با آقای گروسی است.

وی افزود: «مساله بعدی این است که الان مذاکرات بیشتر در مرحله چانه‌زنی است. یعنی بحث‌ها بیشتر درباره چگونگی رفع تحریم، دامنه رفع تحریم یا چگونگی برگشت امریکا به برجام است لذا آقای گروسی احساس می‌کند که خود او وسازمان او تحت شعاع قرار گرفته است.»

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: «از طرفی ایران اقدامات فراتر از وظایف خود در همکاری با آژانس داشته است و خود آژانس بارها اعلام کرده که بیشترین نظارت را در دنیا بر ایران داشته است. خودشان هم اعلام کرده‌اند که ما با آنها همکاری مناسبی داشته‌ایم اما به نظر می‌رسد که بحث همکاری ایران با آژانس تابعی از برخورد آمریکایی‌ها و 1+5 برای اینکه با ایران تفاهم کنند، شده است. یعنی اگر تفاهم حاصل نشود، آقای گروسی هم خیلی در ماموریت خود موفق نخواهد بود.»

جمالی نوبندگانی تاکید کرد: «یکی از مشکلات ما با آژانس همیشه این بود که به جای نگاه فنی، نگاه سیاسی داشته‌اند. آقای گروسی علاوه بر این اما برخی مسائل شخصی و مربوط به آینده خود را نیز اضافه کرده و خیلی زیادی مصاحبه کرده و درباره مسائلی که ربطی به مسئولیت او ندارد، اظهار نظر می‌کند.»