برگزاری جلسه هماهنگی بخش‌های مختلف شهرداری برای ورود به ماه محرم؛

شهر قم رنگ و بوی حسینی می‌گیرد

هماهنگی و برنامه ریزی بخش‌های مختلف شهرداری قم برای ماه محرم برگزار و بر برنامه ریزی برای افزایش ایمنی مراسمات و اقدامات پیشگیرانه، سیاه پوشانی شهر، برپایی ایستگاه‌های صلواتی تاکید شد.

هماهنگی و برنامه ریزی بخش‌های مختلف شهرداری قم برای ماه محرم برگزار و بر برنامه ریزی برای افزایش ایمنی مراسمات و اقدامات پیشگیرانه، سیاه پوشانی شهر، برپایی ایستگاه‌های صلواتی تاکید شد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری قم، جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی بخش‌های مختلف شهرداری قم برای ماه محرم با حضور شماری از مدیران شهرداری قم برگزار و در قالب آن بر خدمات‌رسانی بی وقفه برای برگزاری باشکوه آیین‌های سوگواری و عزاداری تاکید شد.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم در بخشی از این جلسه، اظهار داشت:  فضاسازی و تبلیغات محیطی شهر از روز چهارشنبه هفته جاری به‌صورت رسمی کلید خواهد خورد.

مهدی اصفهانیان مقدم ادامه داد: ارتقای کمی و کیفی خدمات‌رسانی به زائران و شهروندان به همراه رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش ضریب ایمنی و ایستگاه‌های صلواتی موکب‌ها جزو اولویت‌های مجموعه مدیریت شهری است.

در این جلسه مدیران و معاونان خدمات شهری مناطق شهری نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام‌شده، از آمادگی برای خدمات‌رسانی به زائران ورودی و شهروندان تاکید کردند.

مدیران مناطق شهری در این جلسه نسبت به بسترسازی جهت اقامه نماز باشکوه ظهر عاشورا، آماده‌سازی محیط پیرامونی مساجد و حسینیه‌ها، سیاه‌پوشانی، آذین‌بندی و آماده‌سازی ورودی‌های شهر، خریداری و نصب پرچم‌های مشکلی، نصب المان‌های جدید محرم و برپایی ستادهای هشت‌گانه شهری برای خدمت‌رسانی گزارش‌هایی ارائه دادند.

آموزش مدیریت پسماند در مساجد

معاون سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم نیز در این جلسه اظهار داشت: توزیع کارتن پلاست در بین هیئت‌های مذهبی و مساجد در حال برنامه‌ریزی است.

به گفته حسین شریفی، برای مدیریت بهتر حوزه پسماند در ایام محرم، تعاملات مطلوبی با یکی از شرکت‌های تولید محصولات پلاستیکی و توزیع در بین محافل سوگواری انجام‌گرفته است.

معاون نظارت بر امور پسماند سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم ادامه داد: آموزش مباحث مدیریت پسماند در سطح مساجد، طراحی و تولید مباحث آموزشی در شبکه‌های اجتماعی و نصب در حوزه فرهنگ مدیریت پسماند همزمان با ماه محرم در بین مساجد، تکایا و هیئت مذهبی دنبال خواهد شد.

لزوم رعایت ضوابط ایمنی در ایستگاه‌های صلواتی

همچنین معاون سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در این جلسه اظهار داشت: در قالب بازدیدهای ایمنی آتش‌نشانی قم، دستورالعمل‌های ایمنی به مسئولان هیئات مذهبی و مسئولان اماکن مذهبی صادرشده است.

به گفته علی زندیه، بازدیدهای ایمنی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی قم از یک ماه گذشته از مساجد، تکایا، حرم مطهر و مسجد مقدس آغازشده است.

معاون سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم خاطرنشان کرد: در قالب هماهنگی با اداره اوقاف و امور خیریه، تمام دستورالعمل‌های ایمنی برپایی محافل عزاداری‌ها به مساجد، بقاع متبرکه و غیره صادرشده است.

وی ادامه داد: همچنین همزمان با ماه محرم، پیام‌های ایمنی در قالب زیرنویس تلویزیونی از سیمای نور تا پایان ماه محرم پخش خواهد شد.

زندیه با بیان اینکه آموزش مسئولان ایستگاه‌های صلواتی و دیده شدن ضوابط ایمنی در آن‌ها از دغدغه‌های مهم سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم است، گفت: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم آمادگی دارد در حد محدود بخشی از نیاز هیات‌های مذهبی به کپسول گاز را تأمین یا نسبت به شارژ آن‌ها اقدام نماید.

بسیج همه امکانات شهرداری قم برای اجرای طرح “علمداران خدمت” در ماه محرم

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم نیز اظهار داشت: طرح “علمداران خدمت” از ابتدای ماه محرم تا پایان ماه صفر برای خدمات‌رسانی مستمر و بی‌وقفه در سطح مناطق و نواحی شهری انجام خواهد شد.

سید محسن میرهادی با تأکید بر تقویت نقاط قوت و مدیریت نقاط ضعف سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: ۵ مردادماه سال جاری آیین سیاه‌پوشانی شهر به‌صورت رسمی آغاز و فضاسازی محیطی در سطح نواحی و مناطق کلید خواهد خورد.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم عنوان کرد: جابه‌جایی و نصب المان‌های ویژه محرم نیز با محوریت سازمان زیباسازی در حال انجام است.

وی اضافه کرد: برپایی خیمه‌های عزاداری ایمن، سیاه‌پوشانی فضاهای اداری، جلوگیری از نصب بنرهای فاقد مجوز و نصب بنر با موضوع محرم، لکه‌گیری آسفالت، نظافت و پاک‌سازی مسیرهای منتهی به مساجد و تکایا، آماده‌سازی سرویس‌های بهداشتی شهر، صدور مجوز برای ایستگاه‌های صلواتی و ارزیابی ایستگاه‌های صلواتی در دستور کار مجموعه مدیریت شهری قم قرار دارد.

میرهادی با تأکید بر آمادگی ستادهای هشتگانه مناطق جهت خدمات‌رسانی به عزاداران ادامه داد: عطرآگین کردن فضای ستادهای هشتگانه، ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اقامه نماز ظهر عاشورا، مراسم شام غریبان، آماده‌باش کلیه نیروها به‌صورت ویژه و تقویت پشتیبانی‌ها برای خدمات‌رسانی بهتر نهایی شده است.

وی اذعان کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم برای مدیریت مطلوب و به‌روزرسانی شهر تدابیر امیدوارکننده‌ای جهت جمع‌آوری سریع پسماندها انجام داده است.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم خاطرنشان کرد: همچنین جمع‌آوری متکدیان، نظافت و پاک‌سازی پارکینگ زائر و مدیریت دسته‌جات عزاداری نیز با استفاده از تجربه سال‌های گذشته در حال انجام است.