افزایش ۲.۵ برابری شرکت کنندگان در یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان قم

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم گفت: یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار شد و براساس اطلاعات ثبت شده از شرکت کنندگان در سامانه سماک، در استان قم نسبت به سال ۹۹، در حدود ۲.۵ برابر افزایش شرکت کننده داشت.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم گفت: یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار شد و براساس اطلاعات ثبت شده از شرکت کنندگان در سامانه سماک، در استان قم نسبت به سال ۹۹، در حدود ۲.۵ برابر افزایش شرکت کننده داشت.

به گزارش تسنیم، آیین تکریم و تقدیر از خادمان و مشارکت کنندگان برگزاری یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی با مشارکت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) عصر امروز در سالن آیت الله خامنه‌ای آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شد.

مهدی توکلیان سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی در این مراسم گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور وسیع ترین شبکه فرهنگی کشور است که مورد تاکید وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی است، چرا که بیش از سه هزار و 600 کتابخانه عمومی در جای جای ایران اسلامی در حال فرهنگ سازی و خدمات فرهنگی هستند.

وی بیان کرد: همکاران خدوم و فعال فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی کشور یک خانواده هفت هزار و 500 نفری را شکل می دهند که در حال راهبری و هدایت شبکه وسیع فرهنگی هستند.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم همچنین تصریح کرد: نهاد کتابخانه های عمومی کشور براساس استاندارد های جهانی و در سال های اخیر، تلاش کرده است تا کتابخانه های عمومی را از مکانی صرفا جهت امانت کتاب، به باشگاه های فرهنگی، اجتماعی و آموزشی سوق دهد و در همین راستا، کتابخانه های مرکزی در سال های اخیر در نقاط مختلف کشور از جمله مشهد، کردستان، یزد و… با بیش از 40 نوع خدمت متفاوت تاسیس شده اند.

توکلیان در ادامه گفت: در کتابخانه های مرکزی خدمات خاصی همچون بخش نابینایان، ناشنوایان، بخش کودک، و اتاق علم نوجوان و … ارائه می شود که این نوع خدمات کمتر در شبکه فرهنگی کشور ارائه می شوند و خدمات عمومی آنها به همه مردم ایران بدون هیچ قید و شرط و ضابطه خاصی ارائه می شود.

وی ادامه داد: یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و همراهی نهاد ها و دستگاه های فرهنگی سال گذشته برگزار شد و براساس اطلاعات ثبت شده از شرکت کنندگان در سامانه سماک، در استان قم نسبت به سال 99، در حدود 2.5 برابر افزایش شرکت کننده داشته است.

سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان با اشاره به نقش دیگر دستگاه ها و نهاد های فرهنگی در پیشبرد اهداف فرهنگی کشور گفت: اگر اتفاق مبارکی همچون جشنواره ملی کتابخوانی رضوی شکل می‌گیرد، نتیجه همراهی، همیاری، همکاری و همدلی نهاد ها و دستگاه های فرهنگی است که همسو با نهاد کتابخانه های عمومی در جهت توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی فعالیت می کنند میسر می شود.

توکلیان در پایان خاطر نشان کرد: در شهر مقدس قم نیز به همت کتابداران فعال کتابخانه های عمومی و همراهی و همکاری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، بسیج استان سازمان امور زندان ها و خادمیاران رضوی، از آمار 10 هزار نفر شرکت کننده در سال 1399، به 26 هزار نفر در سال 1400 رسیده ایم و این افتخار بزرگی برای مردم کتاب دوست قم به شمار می رود.

در پایان این مراسم، از خادمان و برگزیدگان آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)، مسجد مقدس جمکران، حوزه علمیه قم، بسیج استان، اداره کل زندان ها استان قم، خادمیاران رضوی یازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان قم تجلیل شد.

گفتنی است که یازدهمین جشنواره ملی کتابخوانی رضوی سال گذشته در استان قم برگزار شد. این دوره از جشنواره و با حضور ترویجی کتابداران در آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران، با استقبال کم نظیری از سوی زائران و مجاوران این اماکن مقدسه همراه گردید.