6 مورد از مهم ترین باورهای نادرست درباره تغذیه سالم

شما قصد دارید رژیم غذایی سالم تری را شروع کنید، اما مطمئن نیستید که از کجا باید شروع کنید. خبر خوب این است که شما تنها نیستید. با وجود صدها تصور غلط، باور نادرست و حتی دروغ که تشخیص درست و نادرست را مشکل می کند، داشتن تغذیه سالم برای بسیاری از ما معما شده است.

شما قصد دارید رژیم غذایی سالم تری را شروع کنید، اما مطمئن نیستید که از کجا باید شروع کنید. خبر خوب این است که شما تنها نیستید. با وجود صدها تصور غلط، باور نادرست و حتی دروغ که تشخیص درست و نادرست را مشکل می کند، داشتن تغذیه سالم برای بسیاری از ما معما شده است.

برخی از این باورهای نادرست در پیشرفت ما در برنامه غذایی مان وقفه ایجاد کردند و ما را به برنامه های غذایی ناسالم، کتاب های راهنمای خوراکپزی و خودآموز، یا برندهای غذایی خاص وابسته می کنند. و هنگامی که  گرفتار این باورها شدید، دست کشیدن از آن و بازگشت به مسیر درست دشوار است.

اما می توانید با آگاه کردن خود از بدترین باورهای نادرست در مورد تغذیه سالم، بهترین شروع ممکن را برای خود رقم بزنید. اصلاح برنامه غذایی کار پیچیده ای نیست، بنابراین در اینجا به شش مورد از رایج ترین باورهای نادرست در مورد تغذیه سالم اشاره شده است.

1- شما باید تمام غذاهای مورد علاقه خود را کنار بگذارید

این باور درست نیست! ممکن است لازم باشد مصرف بعضی غذاهای خاص را کاهش دهید، ولی مجبور نیستید آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. نیازی نیست که شکلات، پیتزا یا برگر را کاملاً کنار بگذارید. فقط مطمئن شوید که مقدار مصرف تان را کم می کنید و در بیشتر مواقع انتخاب های سالم تری داشته باشید.

2- داشتن تغذیه سالم هزینه بردار است

خوردن غذای سالم نیاز به هزینه زیادی ندارد. در حقیقت، شما می توانید با پخت و پز در خانه و بسته بندی وعده های غذایی در هزینه های خود صرفه جویی کنید. در بسیاری از نقاط جهان، سبزیجات، آجیل و دانه‌ها که اساس بسیاری از وعده ‌های غذایی سالم را تشکیل می دهند، در واقع ، بسیار ارزان‌ تر از سایر غذاها هستند.

3- مصرف غذای سالم خسته کننده است

این حقیقت ندارد. وقتی صحبت از دستور پخت سالم به میان می آید، گزینه های بی شماری وجود دارد، به خصوص زمانی که در مورد اصول تغذیه سالم آگاهی کافی داشته باشید و روش خود را به کار بگیرید. با کمی خلاقیت می توانید غذاهای سالمی درست کنید که هم خوشمزه و هم مقوی هستند.

4- برای سالم بودن باید غذای کامل بخورید

هیچ کس کامل نیست و این اشکالی ندارد. فقط تمام تلاش خود را بکنید تا اکثر اوقات انتخاب های سالم تری داشته باشید، و اگر گاه گاهی زیاده روی می کنید، خود را سرزنش نکنید. در نهایت، حذف تمام لذت‌ ها از رژیم غذایی‌ تان احتمالاً ناپایدار است و منجر به پرخوری می‌شود و تمام تلاش‌ های شما را از بین می‌برد.

5- داشتن رژیم غذایی سالم کار سختی است

بله، ایجاد تغییرات در رژیم غذایی نیاز به تلاش دارد. اما وقتی به آن عادت کردید، تغذیه سالم می تواند به عادت همیشگی شما تبدیل شود. حتی ممکن است متوجه شوید که بسیاری از غذاهای سالمی را که قبلاً دوست نداشتید، به غذاهای مورد علاقه شما تبدیل شده اند!

6- تنها یک رژیم غذایی «کامل» وجود دارد

برای داشتن تغذیه سالم هیچ نسخه واحدی برای همه وجود ندارد و هیچ رژیم غذایی خارق العاده ای نیست که برای همه مفید باشد. به راستی، نسخه ای که برای یک نفر جواب می دهد ممکن است برای فرد دیگر جوابگو نباشد. بدن و نیازهای تغذیه ای ما متفاوت است، که یعنی رژیم غذایی ما نیز متفاوت خواهد بود. راه حل در یافتن شیوه ای است که متناسب با سبک زندگی و نیازهای فردی شما باشد.

دفعه بعد که به فکر بهبود رژیم غذایی خود افتادید، این باورها را در ذهن داشته باشید. و به یاد داشته باشید، تغذیه سالم به معنای انتخاب هوشمندانه و توجه به آنچه می خورید است. ممکن است یک شبه متوجه نشوید چه چیزی برای شما مناسب است، پس تسلیم نشوید و به آن ادامه دهید!

منبع: SciTechDaily

مترجم :معصومه ربیع نیا