گزارش «گویه»:

ضرورت تداوم حرکت های اجتماعی محرم در قم

دهه اول ماه محرم در قم شاهد پرُشورترین مراسم ها و عزاداری ها در سوگ سالارشهیدان بود. شهر کهن قم به عنوان یکی از مراکز اصلی تشیع در طول تاریخ اسلام همواره کانون اهتمام و حفاظت از میراث ائمه اطهار بوده است.

دهه اول ماه محرم در قم شاهد پرُشورترین مراسم ها و عزاداری ها در سوگ سالارشهیدان بود. شهر کهن قم به عنوان یکی از مراکز اصلی تشیع در طول تاریخ اسلام همواره کانون اهتمام و حفاظت از میراث ائمه اطهار بوده است.

حضور مرجعیت دینی در قم به عنوان پیشگامان نهضت حسینی بر عمق و ابعاد توجه به محرم و گرامی داشت یاد و تعالیم کاروان کربلاء افزوده است و از این رو هر ساله در ماه های محرم و صفر شهر قم شاهد برگزاری صدها محفل کوچک و بزرگ عزاداری و روضه در تمامی نقاط این شهر دوستدار اهل بیت است.

در حال حاضر هیئت های مذهبی قم از مجموعه های الهام بخش محرم در میان تمامی هیئت های عزاداری شاخص کشور به شمار می روند و صوت و تصویر سخنرانان و ذاکران آنها به سرعت در میان دیگر محافل پخش می شود و مورد استفاده قرار میگرد. حضور اساتید و محققان برجسته کشور در حوزه معارف عاشورا از امتیازات قم است که موجب ارتقای سطح فکری و تحلیلی مردم شده است و نگاه به جریان کربلاء را عمق بخشیده است.
تحقیقات مراکز علمی قم درباره تاریخ و معارف سیدالشهداء و نهضت حسینی به بسیاری از خرافات و افزوده های بی پایه و اساس در این حوزه پایان داده است و در حال حاضر منابع صحیح متعددی به همت دانشوران قم برای استفاده مردم و اهل منبر و مداحان در دسترس قرار دارد و برخلاف القائات برخی مغرضان که سعی در نامطمئن جلوه دادن ریشه ها و واقعیت های قیام نینوا دارند اسناد معتبری را در اختیار حقیقت جویان گذاشته اند و در تصحیح خطاهای رایج در رابطه با مسائل محرم گام های ارزنده ای را برداشته اند.
حرکت حسینی در قم تنها در بخش های معارفی محدود نمانده و به دلیل برخوردار شدن از پشتوانه های نظری و فکری عمیق و تحول نگاه دینی وارد حیطه های اجتماعی گردیده است. در یک اقدام جالب توجه ستاد خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی با ۶۰ نیرو در ۳ شیفت کاری در منطقه یک شهر قم دایر شد.
این ستاد باهدف خدمت‌رسانی به عزاداران حسینی(ع)، در تقاطع آذر و عمار یاسر جنب مجتمع الزهرا برپا گردید. یکی از شهرداران نواحی قم گفته است: محدود خدمت‌رسانی منطقه یک از خیابان آذر از مقابل چهل اختران تا سه‌راه بازار و ورودی بازار کهنه تا کوچه ۲۷ عمار یاسر و در عمار یاسر از ابتدای باغ پنبه تا تقاطع آذر بوده است. مدیر منطقه یک شهرداری قم از آماده‌باش کامل تمام پرسنل خدمات شهری شهرداری منطقه یک تا پایان روز ۱۸ مرداد خبر داد و ابراز داشت: ستاد از ساعت ١٢ الی ٧ صبح روز ١٨ مرداد برپا بوده است. وی نحوه نظافت و شیفت بندی پرسنل منطقه را تشریح کرد و گفت: برای نظافت و پاک‌سازی منطقه ۶۰ نیرو در ۳ شیفت کاری در نظر گرفته‌شده است. محمدرضاخانی برگزاری نماز روز عاشورا را یکی از برنامه‌های مهم منطقه دانست و اظهار داشت: برای وضو گرفتن عزاداران حسینی(ع) نیز در روز عاشورا تانکر ۱۸ هزار لیتری در محل قرار گرفته است. در این زمینه حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی همزمان با عاشورای حسینی با حضور در ستاد مرکزی خدمت رسانی شهرداری قم به عزاداران حسینی از آن بازدید کرد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در این بازدید از خدمات شهرداری در ایام محرم، تاسوعا و عاشورای حسینی قدردانی کرد.
در تلاشی دیگر اورژانس اجتماعی قم همقدم با سایر دستگاه‌های امدادی و اورژانسی خدماتی را به عزاداران حسینی ارائه کرده است. بنا بر اعلام اداره کل بهزیستی قم همزمان با ایام سوگواری سالار شهیدان، اورژانس اجتماعی بهزیستی قم به منظور ارائه خدمات اجتماعی به ابناءالسبیل یا در راه ماندگان، گمشدگان، افراد در معرض آسیب و … در اطراف حرم مطهر بانوی کرامت، مسجد مقدس جمکران و میادین اصلی شهر مستقر بوده است. رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی یکی از مهم ترین ماموریت‌های اداره کل بهزیستی است، ماموریتی که با تلاش مددکاران اورژانس ۱۲۳ و به صورت رایگان ارائه می شود. مددکاران اورژانس با خدمت به محبین سالار شهیدان ضمن عرض ارادت به محضر خاندان رسالت در ارائه خدمات اجتماعی فوری به جامعه هدف خدمت رسانی می کنند که شاید کمتر مورد توجه مردم و مسئولین باشد اما اهمیت حیاتی دارد و نیاز به گسترش و حمایت دارد.
همچنین عاشقان ثارالله در شهر قم همزمان با عاشورای حسینی، نوع دیگری از انسان دوستی و کمک به دیگران را به نمایش گذاشتند و نذر خود را در این راه ادا کردند. گروهی از پزشکان قمی با برپایی پایگاه درمانی صلواتی سید‌الشهدا (ع) به طور رایگان بیماران را ویزیت کردند. دکتر طاهایی مسئول این درمانگاه گفته است: امسال بیست و سومین سال فعالیت این درمانگاه در قم است و با همکاری جمعیت هلال احمر تا حد امکان داروهای رایگان نیز به بیماران ارائه می شود.
ایام عزاداری سیدالشهداء در قم به دلیل عمیق بی نظیر آن در میان تمامی اقشار و لایه های اجتماعی موجب جنبش و تکاپوی بی مانندی می شود و جلوه ها و پدیده های چشمگیری برجای می گذارد و بر سرمایه اجتماعی شهر قم می افزاید و مناسبات انسانی و اجتماعی را در استان تقویت و تسهیل می کند و رفتارهای اجتماعی را اصلاح می نماید و زمینه بروز ابتکارات زیادی را در خدمت رسانی به هم نوعان فراهم می سازد از این رو لازم است پس از دهه اول محرم از سرمایه ها و ذخایر گردآمده به برکت امام حسین(ع) در راه بهبود زندگی فردی و اجتماعی کمک گرفت.