مردم قم چگونه اوقات فراغت خود را پر می‌کنند؟

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری: آماری از سلیقه مردم برای تفریح نداریم!

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم گفت: مشکلات تفریحی فقط مربوط به قم نیست و یک مبحث کشوری است و نیاز به یک هم‌افزایی دارد؛ زیرا ظرفیت‌های شهرداری محدود است. رصدی و آماری برای اینکه وضعیت اوقات فراغت چگونه است وجود ندارد و شهرداری هم آماری ندارد در حالی که داشتن آمار کمک می‌کند که متناسب باسلیقه مخاطب برنامه‌ریزی کنیم.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم گفت: مشکلات تفریحی فقط مربوط به قم نیست و یک مبحث کشوری است و نیاز به یک هم‌افزایی دارد؛ زیرا ظرفیت‌های شهرداری محدود است. رصدی و آماری برای اینکه وضعیت اوقات فراغت چگونه است وجود ندارد و شهرداری هم آماری ندارد در حالی که داشتن آمار کمک می‌کند که متناسب باسلیقه مخاطب برنامه‌ریزی کنیم.

اوقات فراغت و چگونگی پر کردن آن، از مسائل مهمی است که همواره مورد توجه قرار گرفته است؛ اما مهم‌تر از پر کردن اوقات فراغت غنی سازی آن است؛ زیرا با ساده‌ترین کارها و تفریحات هم می‌توان اوقات فراغت را پر کرد.

اگر اوقات فراغت با برنامه‌ای درست و سالم پر نشود می‌تواند آسیب‌ها و انحرافات متعددی را برای جامعه به وجود بیاورد. بخشی از سالم‌سازی اوقات فراغت به عهده مسئولین و بخشی از آن به عهده مردم است که برای پر کردن اوقات فراغت چه انتخاب‌هایی انجام دهند؛ البته عده‌ای نیز معتقد هستند حاکمیت می‌تواند با برنامه‌ریزی ذائقه و انتخاب مردم را نیز تحت تأثیر بگذارد.

با این حال مسئله اوقات فراغت و مکان‌هایی که مردم به ویژه جوانان بتوانند اوقات خود را در آنجا سپری کنند و به تفریح بپردازند همواره مورد اعتراض و گله بخشی از شهروندان قمی بوده است که معتقد بودند استان قم به عنوان شهری فرهنگی و مذهبی که می‌تواند آیینه و الگویی برای سایر شهرهای کشور و حتی جهان اسلام باشد در این زمینه ضعیف عمل کرده و برای همه سلیقه‌ها برنامه ریزی صورت نگرفته است به همین خاطر بیشترین تفریح جوانان و خانواده‌های قمی به سپری کردن زمان‌های زیادی در بوستان‌ها و قلیان کشیدن و رفتن به قهوه‌خانه‌ها منتهی می‌شود.

در این رابطه گفت‌وگویی با سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم به عنوان یکی از متولیان این امر داشتیم:

حجت‌الاسلام‌ سید احمد طباطبایی‌نژاد، سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم، در گفت‌وگو با ایسنا بابیان اینکه متولی اوقات فراغت ورزش و جوانان است، عنوان کرد: موضوع اوقات فراغت جوانان و خانواده‌ها مبحثی جدی است که نکات مختلفی در این رابطه وجود دارد.

وی ادامه داد: مشکلات تفریحی فقط مربوط به قم نیست و یک مبحث کشوری است و نیاز به یک هم‌افزایی دارد؛ زیرا ظرفیت‌های شهرداری محدود است و در شهرهای دیگر برای آن هم‌افزایی می‌شود.

وی بیان کرد: در بحث فرهنگی و اجتماعی اوقات فراغت مجموعه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند که هم‌افزایی این‌ها می‌تواند به شهر کمک کند؛ برای مثال سالن‌های ورزشی بخشی از اوقات فراغت را پر می‌کند اما سازمان شهرداری سهم محدودی دارد و زیرساخت اصلی دست شهرداری نیست.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر هشت سالن ورزشی توسط شهرداری احداث شده است، ادامه داد: در حال حاضر سازمان شهرداری ۱۰ سالن دارد که چهار سالن آن سوله‌های بحرانی بودند که به سالن ورزشی تبدیل شدند.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم اظهار کرد: بوستان‌ها سهم عمده‌ای در پر کردن اوقات فراغت شهروندان دارند که سازمان شهرداری در این زمینه رزومه موفقی دارد و از لحاظ سرانه فضای سبز توانسته رتبه سوم را در بین کلان‌شهرها کسب کند.

وی افزود: ۲۰ سال قبل وضعیت فضای سبز قم این‌گونه نبود و فضای سبز بسیار محدودی وجود داشت و بهترین فضای سبزهای استان باغ های مردمی بودند در حالی که امروزه بوستان علوی قم در کشور حرفی برای گفتن دارد.

حجت‌الاسلام طباطبایی با اشاره به اینکه کیفیت فضای سبز و میزان رضایت مردم از آن بحث متفاوتی است، گفت: نصب آلاچیق، نمازخانه و سرویس بهداشتی نیز از اقدامات انجام شده در بوستان‌ها است تا خانواده‌ها بتوانند از محیط آن به ویژه در آخر هفته بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: ساخت تله سیژ، سورتمه، باغ پرندگان، فعال کردن شهربازی بوستان علوی، راه‌اندازی مجموعه کهکشان در بوستان الغدیر، مجموعه آب و تاب نیز اقداماتی بودند که در راستا پر کردن اوقات فراغت صورت گرفته است.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم افزود: اجرای برنامه‌های فرهنگی مثل استیج‌های شادی برگزاری مسابقاتی مانند پدر پسری و خانواده نشاط و… از دیگر کارهایی است که در بوستان‌ها انجام شده و مردم هم استقبال خوبی از آن به عمل آوردند.

وی اضافه کرد: اجرای برنامه‌های متنوع در مراکز فرهنگی مانند سرای محله و فرهنگسرا نیز از دیگر اقدامات بوده است که مردم استقبال خوبی کردند و رشد صددرصدی مخاطب را داشته است؛ البته مراکز فرهنگی شهرداری نسبت به سایر مراکزی که در شهر وجود دارد تعداد کمی است و از جمله دلایلی که به دنبال ساخت مرکز جدید نبودیم این است که طرح محله مسجد محور را اجرا کردیم.

مساجد محور تفریح‌های محله می‌شود

حجت‌الاسلام طباطبایی با اشاره به اینکه در این طرح مسجد در همه رویدادهای خوبی که در محله برگزار می‌شود تأثیرگذار است، بیان کرد: در این طرح برنامه‌های فرهنگی به مساجد برده شده و فعالیت‌ها با ظرفیت و با محوریت مساجد انجام می‌شوند؛ زیرا نزدیک‌ترین سیستم یک محله مسجد است که می‌تواند از ظرفیت بسیج، NGO، کانون مساجد و گروه‌های مردمی استفاده کند.

وی با تأکید بر اینکه در طرح محله مسجد محور رویدادها فقط در مسجد برگزار نمی‌شوند بلکه مسجد محور انجام است، تصریح کرد: در این طرح به مسجد قدرت داده می‌شود و افرادی که از مسجد استفاده نمی‌کنند هم با مراجعه به مسجد می‌توانند از تخفیف برای سالن‌های ورزشی استفاده کنند.

وی بیان کرد: در این طرح ایستگاه‌های نشاط به داخل مساجد رفتند و بیش از ۶۰ مسجد داری ایستگاه نشاط شدند و در آن میز پینگ‌پنگ، فوتبال دستی، تاتمی ورزشی و… وجود دارد تا اوقات فراغت جوانان پر شود.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم ادامه داد: برگزار مسابقاتی مانند فرزند انقلاب که قبل از کرونا با مشارکت بسیج برگزار شدند و شش هزار نفر نیز شرکت کردند از جمله آن‌ها است.

وی تأکید کرد: اگر هم‌افزایی بیشتر شود سازمان شهرداری انگیزه دارد و پای‌کار می‌آید مانند مسابقات استعدادیابی سنین پایه‌ای که انجام شد و شهرداری در آن فعال بود و درزمینهٔ‌های مختلف همکاری داشت.

حجت‌الاسلام طباطبایی اظهار کرد: اگر بگوییم که برای حل مشکلات فرهنگی یک بخش حاکمیتی باید فعالیت کند با مشکل مواجهه می‌شویم و باید نهادهایی مانند ارشاد و ورزش و جوانان باید پای‌کار بیایند؛ زیرا برگزاری، مسابقات، تئاتر خیابانی و… فقط به عهده شهرداری نیست.

وی گفت: بوستان‌ها محل اصلی حضور مردم هستند و تعداد زیادی از مردم می‌توانند در آن حضور داشته باشند و برای آن‌ها برنامه اجرا کرد به همین خاطر سال گذشته ۲۰۰ اجرای محله ای در بوستان‌ها برگزار شد.

وی گفت: از برنامه‌های دیگر اجرای طرح حریم حرم در اطراف حرم حضرت معصومه (س) و پیاده‌رو ارم است، گفت: تلاش شده است در این محدوده برنامه‌های فرهنگی متنوع مانند اجرای سرود، تئاتر خیابانی، گالری خوشنویسی و… برگزار شود تا افراد قبل از ورود به حرم حداقل یک برنامه را شاهد باشند تا از لحاظ روحی آماده شوند.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم ادامه داد: برای مثال تاکنون بیش از ۳۰ شب برنامه در میدان آستانه اجرا شده است اما برای اینکه این برنامه‌ها در زمان‌بندی مختلف تأمین شود چند سال زمان لازم است.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های انجام شده اجرای سرود سلام فرمانده که در بوستان علوی با مشارکت و محوریت و سازمان و در میدان آستانه با همکاری حرم حضرت معصومه، سپاه و شهرداری بود که سبب شد در کشور نیز همه‌گیر شود.

آماری از سلیقه مردم برای تفریح نداریم

حجت‌الاسلام طباطبایی با اشاره به اینکه بیشتر فعالیتی که در رابطه با اوقات فراغت در استان قم صورت می‌گیرد کارهای سخت‌افزاری است، یادآور شد: شورای فرهنگی عمومی استان قم کلیت و میزان سرانه مکان‌ها را در نظر دارد و وارد جزئیات نمی‌شود.

وی ادامه داد: رصدی و آماری برای اینکه وضعیت اوقات فراغت چگونه است وجود ندارد و شهرداری هم آماری ندارد در حالی که داشتن آمار کمک می‌کند که متناسب باسلیقه مخاطب برنامه‌ریزی کنیم.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم در رابطه باقیمت گذاری سالن‌های ورزشی برای اجاره به بخش خصوصی گفت: قیمت‌گذاری سالن‌های ورزشی شهرداری با ورزش و جوانان است اما معمولاً شهرداری پایین‌تر از قیمت بیان شده اجاره می‌دهد.