«گویه» بررسی کرد:

نقش مهم استان قم در برگزاری زیارت میلیونی اربعین

اردیبهشت ماه فصل گذشته بود که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم اعلام کرد آماده هرگونه همکاری با استان‌های معین عضو کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین حسینی برای تامین زیرساخت‌های خدمات‌دهی به زائران اربعین هستیم.

اردیبهشت ماه فصل گذشته بود که معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم اعلام کرد آماده هرگونه همکاری با استان‌های معین عضو کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین حسینی برای تامین زیرساخت‌های خدمات‌دهی به زائران اربعین هستیم.

به گزارش روزنامه «گویه»؛ ابراهیم معتمدی در آن اظهارات که در جلسه کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین حسینی بیان شد با اشاره کمک‌های مردمی در ستاد اربعین قم، گفته بود: برای برگزاری پرشکوه‌تر اربعین حسینی امسال مجموعه‌های اداری در استان قم در حال همکاری هستند. وی با اشاره به ثبت ۲۰۰ موکب از سوی استان قم جهت استقرار در شهر کربلا در ایام اربعین حسینی، گفت: هماهنگی‌های مورد نیاز برای اعزام خدام و تجهیزات برپایی موکب در حال انجام است. او به مشکل سنوات قبل در زمینه کمبود آب آشامیدنی جهت رفاه حال زائرین در استان ایلام پرداخته و افزوده بود: به کمک خیرین استان قم در حال تهیه دستگاه‌های تصفیه و تهیه آب‌ آشامیدنی مورد نیاز زائرین اربعین در مرز ایلام هستیم. معتمدی تأکید کرده بود در حال تامین زیرساخت‌ها و آماده‌سازی مقدمات میزبانی از زائرین خارجی و داخلی  اربعین حسینی بوده و در این زمینه همکاری لازم را با استان‌های معین خواهیم داشت.

در این زمینه تکاپوها برای برگزاری زیارت باشکوه اربعین توسط فعالان و بخش های مرتبط در استان قم رو به افزایش است و نشست هم‌اندیشی فعالان علمی فرهنگی و بین‌الملل قم برای برگزاری و مشارکت در پیاده روی میلیونی و جهانی اربعین ماه گذشته برگزار شد. این نشست برای هم‌اندیشی درباره نقش فعالان علمی فرهنگی بین‌الملل در راستای برگزاری باشکوه اربعین حسینی، با حضور نخبگان و فعالان فرهنگی از 40 ملیت در مجتمع آموزش عالی امام خمینی( ره) قم برگزار شد. در این نشست که به میزبانی «گروه بین‌المللی حسین(ع) رهبر آزادگان» و موسسه وحیانی منهاج برگزار شد، حجت‌الاسلام مجید خالق‌پور جانشین رئیس جامعه المصطفی العالمیه(ص) و حجت‌الاسلام‌ امین شهیدی رئیس تشکل امت واحده پاکستان و همچنین علی علوی فعال عرصه بین‌الملل به بیان مطالبی درباره نقش نخبگان فرهنگی و علمی در اربعین پرداختند. پیش‌بینی شده در اربعین ۱۴۰۱ در مسیر نجف به کربلا و در عمود ۱۰۹۷ بزرگترین موکب فرهنگی تبلیغی بین‌المللی از ۴۰ ملیت برپا شود‌.

همچنین برای مدیریت بهتر حضور قم در زیارت اربعین با حکم استاندار قم، روسای کمیته های ستاد اربعين استان تیرماه گذشته منصوب شدند. سيد محمد تقي شاهچراغي در احکام جداگانه ایی، مقيمي معاون هماهنگي امور زائرين استانداری را به عنوان جانشين ستاد اربعين استان و حاجي زاده معاون سياسي، امنيتي استانداری،  قريشي معاون توسعه مديريت و منابع استانداري، معتمدي معاون هماهنگي امور عمراني استانداري، عرفاني مديركل حوزه استاندار، سقائيان نژاد شهردار قم، سردار ميرفيضي فرمانده انتظامي استان، عالمي مديركل اطلاعات استان، اوروجي مديركل مديريت بحران و دكتر مصري رئيس دانشگاه علوم پزشكي را به ترتيب به عنوان رؤساي كميته هاي: پشتيباني، اجرايي و هماهنگي، زيرساخت، بازرسان ويژه، خدمات شهري، امنيتي انتظامي، اطلاعاتي، امداد و نجات و بهداشت و درمان منصوب كرد.

همچنین با حکم استاندار قم، اسكندري مديركل حج و زيارت، لطفي نياسر مديركل صدا و سيما، غلام پور مديركل ارتباطات و فناوري اطلاعات، عسگري رئيس بعثه مقام معظم رهبري در حج و زيارت استان، مكارم مدير نمايندگي وزارت امور خارجه، صادقي مديركل راه و شهرسازي، حافظي رئيس ستاد توسعه بازسازي عتبات عاليات، جعفري كافي آباد مديركل امور رفاهي زائرين استانداري و جهانگيرزاده به ترتيب به عنوان رؤساي كميته هاي: ثبت نام و اعزام، اطلاع رساني و مستند سازي، فناوري اطلاعات و ارتباطات، فرهنگي و آموزش، اتباع و امور مهاجرين، حمل و نقل و سوخت، مشاركت هاي مردمي، اسكان و تغذيه، نظارت و ارزيابي و مردمي ستاد اربعين استان منصوب شدند.

شایان ذکر است ساختار ستاد اربعين استان از  18 كميته تشكيل شده و صادق بيطرفان قمي مديركل امور فرهنگي زائرين دبير اين ستاد است. همچنين هر يك از اين كميته ها داراي يك نفر دبير با حكم استاندار قم مي باشند.
این تلاش ها نشان می دهد برنامه ریزی برای برگزاری زیارت اربعین در عراق در سطوح مردمی و دولتی در حال انجام است و امید می رود بستر مساعدی نسبت به سال های قبل فراهم آورد.
نباید فراموش کرد یکی از ارکان حضور قم در پیاده روی اربعین موکب های آستان مقدس حضرت معصومه(س) است که با خدمات متنوع و فراگیر بار بزرگی از مشقت های سفر و زیارت اربعین را از دوش زائران ایرانی و دیگر کشورها بر می دارد و همین جایگاه اهمیت نقش قم در ترکیب و ساماندهی زیارت جهان اربعین را روشن تر می سازد. با توجه با پیش بینی افزایش تعداد زائران در اربعین پیش رو و طبعا اشتیاق اهالی استان قم به عنوان یکی از جمعیت های پیش رو در شور اربعین دقت در برنامه ریزی ها و اتخاذ راهکارهای تسهیل کننده رفت و اسکان و برگشت مشتاقان اهمیت دو چندان می یابد. ضروری است با آسیب شناسی مدل های سال های قبل از فرصت اندک باقی مانده حداکثر استفاده را در جهت اقدام به عمل آورد.