معیشت و عدم استقلال گره کور رسانه‌ها است

اتحاد خبرنگاران، راهی برای ارتقای کیفیت رسانه‌ها

از رسانه‌ها با عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می‌شود اما این روزها این جایگاه بیشتر جنبه ظاهری و شعاری داشته و مسایل مختلفی مانند معیشت و اقتصاد، عدم آموزش و نگاه تخصصی، عدم پاسخگویی مسئولان و نبود استقلال بر رسانه‌ها سایه انداخته و با نوعی رکود و رخوت مواجه هستیم و مسئولان هم برای حل این مسایل بیشتر شعار می‌دهند و خبری از عمل نیست.

از رسانه‌ها با عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد می‌شود اما این روزها این جایگاه بیشتر جنبه ظاهری و شعاری داشته و مسایل مختلفی مانند معیشت و اقتصاد، عدم آموزش و نگاه تخصصی، عدم پاسخگویی مسئولان و نبود استقلال بر رسانه‌ها سایه انداخته و با نوعی رکود و رخوت مواجه هستیم و مسئولان هم برای حل این مسایل بیشتر شعار می‌دهند و خبری از عمل نیست.

هفدهم مرداد در تقویم با عنوان روز خبرنگار ثبت شده و همین امر بهانه‌ای شده تا در این روز خبرنگاران که همیشه مطالبات اقشار مختلف را مطرح می‌کنند این بار نیازها و خواسته‌های خود را بیان کنند، البته اینکه گوش شنوایی برای شنیدن این درد دل‌ها وجود دارد یا اینکه تمام این‌ها به پیام‌های نمایشی یک بار در سال ختم می‌شود موضوع دیگری است که قابل تامل و بررسی است.

به بهانه روز خبرنگار به سراغ تعدادی از فعالین رسانه استان رفته و پای درد دل‌ آن‌ها نشستیم.

پویایی رسانه نیازمند حمایت است

مدیر مسئول و صاحب امتیاز قم گویا درباره جایگاه رسانه به عنوان رکن چهارم دموکراسی گفت: باتوجه به فضای موجود نمی‌توان هر حرفی را حتی اگر دغدغه و مطالبه عمومی باشد مطرح کرد و شاید رکن چهارم دموکراسی بودن رسانه بیشتر فرمایشی باشد تا عملی، البته درباره مطالبه گری بیشتر خبرنگاران این جایگاه را حفظ می‌کنند اما برخی مسئولان اگر به نفعشان نباشد اجازه این کار را نمی‌دهند.

مهدی جنتی معیشت را چالش بزرگ جامعه رسانه دانست و افزود: اگر خبرنگار دغدغه مالی نداشته باشد غیرجانبدارانه به موضوعات نگاه می‌کند.

او عنوان کرد: اگر نقد منصفانه و بیان خوبی‌ها و بدی‌ها مورد توجه قرار گیرد و همه افراد جامعه را درگیر کند می‌تواند در حل چالش‌ها کمک کننده باشد، اما در جامعه خبری شاید با نوعی رکود مواجه باشیم البته حداقل پویایی را داریم، درهرصورت اگر حمایت‌های لازم وجود داشت خبرنگار می‌توانست قوی‌تر ورود پیدا کرده و پویایی لازم را داشته باشیم.

تضعیف جایگاه رسانه در نتیجه عدم شفافیت در پاسخگویی

سرپرست خبرگزاری ایلنا در استان قم با اشاره به اینکه جایگاه رسانه در نتیجه عدم شفافیت در پاسخ به اصحاب رسانه در حال تضعیف است، اضافه کرد: می‌توان از تحقیق و پژوهش خبرنگار در امور مختلف استفاده کرد اما برخی مسئولان پاسخگویی ندارند و اهمیت نمی‌دهند، برای از بین بردن این شرایط بهترین راهکار این است که مسئولان ارشد با چنین مدیرانی برخورد کنند.

صادق چهرقانی ادامه داد: معیشت خبرنگاران بر مطالبه‌گری سایه انداخته، سازوکار مناسبی برای حمایت از خبرنگاران تعریف نشده و همین به تمامیت رسانه و خبرنگاری ضربه زده و گذران امور نشریه و زندگی دغدغه اصحاب رسانه شده، اگر راهکاری در این حوزه تعریف شود به نتایج خوبی می‌رسیم.

او ادامه داد: تاسیس صندوق قرض الحسنه خبرنگاران در استان‌ها، تعاونی مسکن و تعاونی مصرف با امتیازات ویژه از راهکارهایی است که می‌توان آن‌ها را به کار بست که تحقق آن به حمایت مسئولان نیاز دارد، ما برای روز خبرنگار از مسئولان پیام تبریک نمی‌خواهیم، خروجی و عمل اهمیت دارد.

مسئول پایگاه خبری کارگر ایرانی عنوان کرد: بسیاری از بنگاه‌های خبرپراکنی مهم دنیا برای بررسی مطالب با خبرنگاران آن حوزه گفت‌وگو می‌کنند و خبرنگار را صاحب نظر می‌دانند اما مسئولین ما از این ظرفیت برای بررسی و حل مسائل استفاده نمی‌کنند.

او ادامه داد: به دلیل حجم مشکلات خبرنگاران به سمت شغل‌های دوم رفته‌اند و این باعث شده در رسانه با رکود مواجه شویم و این سوال مطرح است چرا خبرنگاری که می‌تواند چراغ راه مردم و مسئولین باشد باید به فکر شاگردی نجاری و مسافرکشی باشد.

اتحاد خبرنگاران، راهی برای ارتقای کیفیت رسانه‌ها

مدیرمسئول روزنامه گویه هم گفت: اصحاب رسانه می‌توانند تلاش کنند بخش وسیعی از آنچه که در جامعه رخ می‌دهد را بازتاب دهند و جایگاه خود را حفظ کنند اما درحال حاضر شرایط مطلوب نیست و رسانه‌ها به دلایل مختلف رسالتشان را به خوبی انجام نمی‌دهند که نداشتن استقلال یکی از این عوامل است.

سید محمدحسین دریاباری ادامه داد: اگر رسانه دغدغه معیشت نداشته باشد می‌تواند فارغ از تاثیرات سیاسی و جناحی حقایق را منتقل و منتشر کند، رسانه مستقل می‌تواند نقاد باشد و این نقادی به دانش جدید و رشد جامعه منتهی می‌شود، اما یکی از مشکلات رسانه‌های استان نداشتن اتحاد در اهداف صنف رسانه است و همین باعث می‌شود‌ در عملکرد موفق نباشیم و گاهی اظهار نظرها به قدری سخیف و سبک است که مدیران به چنین اظهاراتی پاسخگو نیستند.

وی با تاکید بر آموزش و ارتقای سطح اطلاعات و دانش خبرنگاران گفت: باید خبرنگار موارد مختلف از جمله مباحث سیاسی را در جای خود استفاده کرده و همگرایی وجود داشته باشد در غیراین صورت رسانه‌های زرد با مطالب خود غلبه و نفوذ می‌کنند و نگاه مسئولین هم به رسانه کمرنگ‌تر می‌شود.

این فعال رسانه استان گفت: اگر قبول کردیم رسانه تاثیر گذار است باید اخبار و گزارش را درست ارزیابی و منتشر کرده و جامعه را تحلیل کنیم تا به ارتقای سطح افکار عمومی و مطلوب‌تر شدن وضعیت کمک کنیم، باید توجه داشت که صرف انتشار تعداد اخبار بالا که باتوجه به مرکزیت قم طبیعی است به معنای پویایی رسانه نیست اینکه چقدر تحلیلگر داریم اهمیت دارد و به نظر من از این منظر نسبت به سایر استان‌ها قوی نیستیم با داشتن اتحاد می‌توان در راستای رفع چنین نواقصی و پاسخگو بودن مسئولان قدم برداشت.

امنیت شغلی مهم‌ترین خلاء جامعه رسانه

یکی از عکاسان خبری هم با اشاره به پیشرفت رسانه‌های نوین گفت: پیشرفت صنعت عکاسی ثابت می‌کند که رسانه‌ها رکن چهارم دموکراسی هستند، اما مشکل اینجا است که رسانه‌های ما وابستگی دارند و همین انعکاس موضوعات مختلف و مشکلات را تحت الاشعاع قرار می‌دهد، شاید در شبکه‌های اجتماعی و فضای چند رسانه‌ای و یا پایگاه‌های خبری که تازه آغاز به کار کرده و مستقل هستند انتشار مطالب راحت‌تر باشد.

مریزاد با بیان اینکه رسانه‌ها باید چشم بینای جامعه باشند، عنوان کرد: نقد سازنده هدف مشترک رسانه‌ها است و خیلی از رسانه‌ها حق بودن را مد نظر دارند و مسئولین هم در دوره جدید پاسخگو هستند، اما در مجموع امنیت شغلی مهم‌ترین خلا و نیاز جامعه رسانه است.

شاهد افت وحشتناک سطح رسانه‌های استان هستیم

یکی از خبرنگاران قم هم با اشاره به اینکه مسئولین نسبت به جایگاه رسانه آگاه هستند اما مردم دیدگاه مثبت و اعتماد ندارند گفت: در زمینه مطالبه‌گری مسئولان همکاری لازم را با ما ندارند که این موضوع را در پیگیری مسایل مختلف از جمله محیط زیست شاهد بودم و به خاطر همین دیده نشدن، مطالبه‌گری رفته رفته در بین رسانه‌ها هم کمرنگ شده، این درحالی است که هیچ وقت مقابل مسئولین نبودیم.

زهره مهرنوروزی ادامه داد: باید ملاحظات را کنار گذاشت و مسایل مختلف را با تکنیک دقیق رسانه‌ای پیگیری کنیم تا به نتیجه برسیم.

او عنوان کرد: فقدان امنیت شغلی، بیمه و سنوات مشکلات مهم حوزه رسانه است، خبرنگار ترکیب دانش و تجربه است اما بین خبرنگار تازه کار و پیشکسوت تفاوتی وجود ندارد.

این فعال رسانه استان گفت: اگر رسانه‌ها ترس از برخورد منفی و بیکار شدن نداشته باشند راحت‌تر نقد می‌کنند و همین به حل مسایل کمک می‌کند، درحال حاضر به نظر می‌رسد رسانه‌های قم تعطیل هستند و به جز اخبار پوششی شاهد مصاحبه‌ها و گزارش‌هایی که پرسشگرانه و در راستای حل مسایل باشد نیستیم و با افت وحشتناک سطح رسانه‌ها مواجه هستیم و در تولید محتوا هم مشکل داریم و به نوعی فضای مجازی جایگزین رسانه‌ها شده است.

رسانه‌ها از ضعف آموزش و سواد رنج می‌برند

سرپرست روزنامه تجارت در استان قم هم گفت: رسانه‌های جمعی به‌عنوان رکن آگاهی، دانایی و جریان‌ساز توسعه در جامعه جایگاه والایی دارند و ظرفیت اهل قلم در مناسبات مختلف باید به درستی به‌کار گرفته شود تا سطحی از گزینش واقع‌بینانه و هدفمند در سایه بلوغ و شعور سیاسی شکل گیرد.

سمانه سادات فقیه سبزواری ادامه داد: رسانه‌ها امروزه به نحو گسترده با مسایل خرد و کلان جامعه در آمیخته‌اند و جزئی از ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر جامعه را تشکیل می‌دهند و به‌عنوان مجراهای اطلاع رسانی، درگاه انتقال اخبار، تبادل اطلاعات و دیدگاه‌ها مطرح هستند و اگر روزی حوزه نظامی قدرت برتر بود امروز سیاستمدارانی موفق محسوب می‌شوند که بر جریان اطلاعات تسلط دارند.

او درباره مطالبه‌گری عنوان کرد: لازم است اصحاب رسانه از سواد رسانه‌ای برخوردار باشند زیرا ارتقای سواد رسانه‌ای در تحلیل موضوع یک گزارش اجتماعی و اشراف یک خبرنگار به آن حوزه در کیفیت تهیه گزارش و رفع مشکلات این حوزه بسیار تاثیرگذار است، البته که این مسئله به صورت کما بیش رعایت می‌شود اما زمانی می‌توانیم شاهد کارکرد واقعی نظارتی رسانه باشیم که به معنای واقعی خصوصی باشد؛ در عمل هدف آیین نامه تاسیس خبرگزاری‌ها که داشتن رسانه‌های خصوصی و مستقل بود محقق نشد و بسیاری از خبرگزاری‌ها به نوعی با بودجه عمومی اداره می‌شوند.

این فعال رسانه استان ادامه داد: رسانه‌ها در دولت‌های گذشته یکی پس از دیگری مجوز فعالیت دریافت کردند و به واقع سخنگویان یک گروه یا جناح سیاسی بوده و از مطالبه‌گران خواسته‌های مردم نیستند، چنین رسانه‌هایی نمی‌توانند عملکرد نظارتی خود را به‌درستی به اجرا بگذارند، رسانه‌های وابسته زیادی در کشور وجود دارند و در مجموع رفتار رسانه‌ای آن‌ها به هیچ وجه مطابق با رفتار حرفه‌ای و در چهارچوب موازین اخلاق حرفه‌ای نیست، به همین دلیل اگر رسانه‌ای مستقل و مطالبه گرانه به مسئله‌ای ورود کند به مذاق مدیران خوش نمی‌آید و به آن رسانه و خبرنگار برچسب‌های مختلفی زده می‌شود.

او درباره نیازهای رسانه گفت: در مرحله نخست آموزش صحیح و شناخت ارزش‌ها از ضد ارزش‌ها از مهمترین خلاء‌های جامعه خبری است، در طول دو دهه گذشته شاهد تحولات بسیاری در این عرصه بوده‌ایم نسل‌های گذشته با وجود اینکه در عرصه رسانه تحصیلات آکادمیک نداشتند اما به اندازه‌ای با بینش صحیح و آموزش‌های اصولی فعالیت داشتند که می‌توانستند نسل بعد از خود را نیز با این اصول آشنا کرده و افراد حرفه‌ای به جامعه تحویل بدهند که قلم آنان گویای این مسئله بود.

فقیه سبزواری ادامه داد: ضعف در وزارت فرهنگ و ارشاد و صدور مجوزهای غیراصولی به افراد ناکارآمد و بدون هیچ گونه رزومه مشخصی موجب شده این جامعه بیش از پیش آسیب پذیر شود و امروز به ندرت می‌توانیم خبرنگاران حرفه‌ای و دلسوز مشاهده کنیم و هرکسی با هر سودایی رسانه‌ای تاسیس کرده و افراد بیسواد را به عنوان خبرنگار به استخدام در آورده است همین مساله موجب افزایش جمعیت خبرنگار و رسانه‌ها شده و در کنار آن خبرنگاران واقعی با مشکلات بسیاری مانند نبود امکانات رفاهی، امنیت شغلی و درآمد شایسته مواجه هستند.

او عنوان کرد: برای تاثیرگذاری در حل مسایل ابتدا باید خبرنگاران واقعی شناسایی شوند و بدون در نظر گرفتن هرگونه دیدگاه سیاسی به حل مشکلات آنان کمک شود تا خبرنگار کمتر و دغدغه رفع مشکلات خود را داشته باشد در این صورت شاهد نگاه موشکافانه اصحاب رسانه به مسائل و مطرح کردن راهکارهای مناسب و ارائه مشاوره صحیح به مسئولان هستیم؛ زیرا خبرنگاران پل ارتباطی میان مردم و مسئولان هستند.

این فعال رسانه استان درباره رکورد در جامعه خبری گفت: به صورت 100 درصد مطرح کردن این مسئله غلط اساسی است؛ در دوره‌ای هستیم که تولید محتوا کار اساسی است، اما به دلیل مشکلات فراوانی که موجود است تولید محتوای چندانی انجام نمی‌شود و گاها رسانه‌ها به ماشین تحریر ادارات تبدیل شده‌اند و در این وضعیت و کمایی که رسانه‌ها دارند تولید محتوا کار شایسته‌ای است و ما در برابر مرگ یک پدیده فرهنگی در حال مقاومت هستیم،  تیراژ روزنامه‌ها گاها به زیر 100 نسخه رسیده است و باید برای این دست مشکلات فکر اساسی صورت بگیرد.

عدالت رسانه‌ای در کشور رعایت نمی‌شود

مدیر مسئول پایگاه خبری آستان بهارستان گفت: وجود سامانه جامع اطلاعات خبرنگاران برای عضویت در خانه مطبوعات ضرورت دارد تا افراد غیرخبرنگار به صرف معرفی مدیر مسئول عضو خانه نباشند، درحال حاضر خانه قم ۲۶۴ خبرنگار دارد اما روزانه ۱۰ خبر تولیدی مفید تولید نمی‌شود و همه خبرنگاران برنامه‌های پوششی را با یک تغییر مختصر از روی هم کپی می‌کنند و بسیاری از مسائل مهم رها شده است، باید توجه داشت که آمار تعداد بالای خبرنگار هنر نیست داشتن خبرنگار حرفه‌ای و حل مشکلات مردم و شهر مهم است.

فاطمه سادات محمدی ادامه داد: نبود ساماندهی سبب شده که برخی به نام خبرنگار نان‌شان به ادارات و شخصیت‌ها وصل باشد و بنابراین انتقادی شکل نمی‌گیرد و برخی ارگان‌ها در قم با دادن یک کارت هدیه ۱۰۰ هزار تومانی راه نقد از سازمان خود را بسته‌اند و به نظر من فقط مدیرکل ارشاد می‌تواند وضعیت نابسامان خبرنگاران در قم را سامان دهد، درچهار سال اخیر بازار خرید خبرنگاران داغ است و با واریز مبالغی یا ایجاد اشتغال از رانت سکوت خبرنگاران استفاده می‌کنند، باید خبرنگاران از روابط عمومی، مدیرمسئول، مدیر کانال‌های خبری، عکاس، کارمند و خبرنگارنما جدا شوند.

او عنوان کرد: آموزش‌های تخصصی هم از نیازهای رسانه است تا شاهد افت کیفیت نباشیم، رتبه بندی خبرنگاران می‌تواند به ایجاد انگیزه و ارتقای کیفیت تولیدات کمک کند، همچنین داشتن کارگروه رسانه‌ای برای پیگیری موضوعات اساسی مردم و شهر و رسیدن به همگرایی در پرداخت به موضوعات اولویت دار مهم است.

این فعال رسانه استان اظهار کرد: آزادی مطبوعات سبب کاهش چشم گیر فساد خواهد شد و فسادهای موجود به دلیل نبود اتاق شیشه‌ای است، مسئولان باید توجیه شوند شفاف سازی رسانه‌ای به سود کشور و آنان است و به رسانه‌های مستقل، شفاف سازی و قانون جامع رسانه در کشور نیاز داریم.

او ادامه داد: عدالت رسانه‌ای در کشور رعایت نمی‌شود و رقابت نابرابری بین رسانه‌های دولتی با خصوصی وجود دارد؛ دسترسی به اطلاعات حق قانونی خبرنگاران است اما تفاوت چندانی بین مردم عادی و خبرنگاران در به دست آوردن اطلاعات وجود ندارد؛ رکن چهارم دموکراسی چیزی جز شعاری زیبا نیست، رسانه رکن چهارم دموکراسی است اما جایگاه قوی ندارد و مردم سالاری در آن کمرنگ است و در ایران بیشتر دولت و حزب سالاری حاکم است.

محمدی تاکید کرد: در حال حاضر جامعه خبری با رکود بد و عجیبی مواجه است زیرا بیشتر خبرنگاران قم در چند جا فعالیت می‌کنند و رسالت اصلی خبری خود را ایفا نمی‌کنند و موضوعات بر زمین مانده بسیاری وجود دارد، خروج از رکود همتی والا از سوی مسئولان مربوطه می‌طلبد.

مشکلات اقتصادی جامعه خبری را تهدید

مدیرمسئول پایگاه قم فردا گفت: رسانه‌های کشور در رکن چهارم دموکراسی بودن به صورت نسبی موفق بوده‌اند و در بسیاری از اقدامات مانند طرح صیانت تاثیرگذار بودند، در رابطه با نقد و مطالبه گری هم به میزانی که رسانه‌ها مستقل باشند این موضوع افزایش پیدا می‌کند، البته بعد از سال ۹۲ و رشد شبکه‌های اجتماعی و بیان بی واسطه مطالبات توسط مردم باعث شد رسانه‌های وابسته هم مطالبه‌گر باشند در غیر این صورت با برچسب عدم پیگیری حقوق مردم مواجه می‌شود و اعتبار خود را از دست می‌دهد.

عباسعلی محمدی مطلع ادامه داد: اقتصاد خلاء و نیاز بزرگ خبرنگاران است، تاسف انگیز است که بسیاری از نهادها به سمت ایجاد خبرگزاری و رسانه رفتند و بودجه خوبی هزینه می‌کنند اما زمانی که بنا است برای خبرنگار هزینه در نظر بگیرند این میزان کم است.

او عنوان کرد: توجه به خبرنگاران می‌تواند در جامعه تاثیرگذار باشد و اگر حمایت صورت گیرد باعث می‌شود خبرنگار بی دغدغه در راستای توسعه کشور قلم بزند.

او درباره رکود رسانه‌ها گفت: شاید در نگاه اول به نظر برسد رشد شبکه‌های اجتماعی رسانه‌ها را با رکود مواجه کرده اما بعد از هیجانی که در ابتدای ورود شبکه‌های اجتماعی بین مردم ایجاد شد و ارتقای سواد رسانه‌ای باعث شد افراد به دنبال صحت سنجی اخبار باشند، بنابراین اعتماد دوباره به رسانه‌های رسمی بازگشته است، اما مشکلات اقتصادی جامعه خبری را تهدید می‌کند.

مشکلات معیشتی آموزش خبرنگاران را به حاشیه برده

یکی از روزنامه نگاران استان گفت: مطالبه‌گری بویژه در شرایط فعلی که در بخش‌هایی از دستگاه دولتی خلاء و نواقص داریم که باعث نقص در حکمرانی شده رسالت مهم خبرنگاران است، رسانه باید چشم بینای جامعه بوده و بدون حب و بغض و با اشرافیت تحلیل کنند اما مواردی داریم که مطالعه و دقت نظر کافی وجود ندارند.

سید محمدمهدی موسوی ادامه داد: مطالبه‌گری از مسئولان گاهی با سهم خواهی جناحی و حزبی و دیدن نقاط ضعف اشتباه گرفته می‌شود، این درصورتی است که نقد و مطالبه‌گری به این معنی است که براساس اهداف بالادستی و قوانین کشور وظایف مسئولان برای خدمت رسانی را بررسی کرده و کم کاری و ترک فعل‌ها و ضرری که به منافع عمومی وارد شده مطرح شود.

این مدرس دوره‌های روزنامه نگاری عنوان کرد: خبرنگاران استان و کشور از ضعف مطالعه و آموزش کاربردی رنج می‌برند، البته کارهای خوبی صورت گرفته اما جریان مستمر نبوده و مشکل معیشتی و عدم توجه مسئولان به مباحث داخلی صنف خبرنگاران باعث شده به آموزش توجه نشود.

موسوی گفت: رکود در کلیت جامعه وجود دارد و مختص به رسانه نیست و خمودگی و یاس در جامعه را شاهد هستیم، خبرنگاران با رویکرد انقلابی و کار متعهدانه می‌توانند این وضعیت را جبران کرده و در عین نگاه واقع بینانه امید را به جامعه تزریق کنند.

نسل جدید پویا به جامعه خبر تزریق نشده است

یکی دیگر از فعالین رسانه استان هم گفت: در عصر ارتباطات و جامعه شبکه‌ای قرار داریم و در این شرایط جایگاه رسانه تثبیت شده و پویا است و منتظر ما نمی‌ماند اما اینکه ساختار دولتی ما با تغییرات امروز عصر ارتباطات بیگانه است و به رسمیت شناخته نمی‌شود، عقب ماندگی ساختار دولتی و تفکرات حاکم بر آن را نشان می‌دهد.

زینب آخوندی ادامه داد: مطالبه‌گری و نقد وظیفه رسانه و شهروندان است و رسانه‌ها به عنوان جامعه نخبگی باید مطالبه‌گرتر و نقادتر باشند و به ساده‌ترین موضوعات هم به دیده نقد نگاه کرده و به دنبال حقایق موجود بوده و مسایل را در بستر این حقایق نقد کنند.

او عنوان کرد: رسانه‌های رسمی و مجوز دار در دوران رخوت بدی به سر می‌برند و در همه عرصه‌ها جا مانده‌اند و مردم برای مطالبه به بسترهای نوین روی آوردند، این موضوع از یک جهت اجتناب ناپذیر و از یک طرف ضعف است؛ چرا که فضای مجازی عمق لازم را ندارد.

این فعال رسانه استان اقتصاد را بزرگترین خلا امروز رسانه دانست و گفت: با رکود رسانه‌ها مواجهیم که چند وجهی است و کاهش ضریب نفوذ رسانه و عدم آموزش خبرنگاران در سال‌های اخیر باعث شده نسل جدید پویا که به بهتر شدن امور کمک کند نداشته باشیم.

فقدان تشکل‌های صنفی و افراد نخبه از چالش‌های رسانه است

مدیر مسئول و صاحب امتیاز روزنامه پیام قم هم گفت: جامعه خبری و اصحاب رسانه رکن چهارم دموکراسی و عاملی موثر در دفاع از حقوق شهروندی به حساب می‌آید و در صورت تحقق و نهادینه شدن این مهم قطعا شاهد یک جامعه پویا در همه عرصه‌ها خواهیم بود؛  اما متاسفانه این جایگاه و اهمیت در حال حاضر به خوبی مشاهده نمی‌شود و دو طرف اصحاب رسانه و مسئولان مربوطه مقصر بوده و قصور داشته و دارند.

حجت حیدری ادامه داد: مطالبه‌گری به عنوان یک حسن و ویژگی خاص برای جامعه خبری همواره مطرح بوده و ذات کار خبری با نقد منصفانه و مطالبه‌گری همراه است و در صورت تحقق این موضوع مهم قطعا کارآمدی مدیران و عملکرد آن‌ها با رشد و توسعه مواجه و با سالم سازی در حیطه وظایف همراه می‌شویم و به میزانی که مطالبه‌گری از سوی خبرنگاران بیشتر باشد ، مدیران و مسئولان پاسخگو‌تر بوده ودر رفتار و اعمال مدیریتی دقت بیشتری خواهند داشت.

او عنوان کرد: در حال حاضر ما از فقدان نیروهای زبده و کارآمد و جسور که از انگیزه لازم برای فعالیت در جامعه خبری برخوردار باشند رنج می‌بریم، همچنین تخصص و آموزش حلقه مفقوده در این زمینه است؛ همچنین عدم وجود تشکل‌های صنفی قوی و مطالبه‌گر هم از دیگر مشکلات حوزه رسانه است.

این فعال رسانه استان ادامه داد: توجه به مشکلات خبرنگاران و حل آن‌ها بویژه در حوزه معیشتی می‌تواند کاربرد موثر و مهمی در پیشبرد فعالیت‌های آن‌ها داشته باشد اما متاسفانه این مهم مورد توجه قرار نمی‌گیرد و این قشر واقعا مظلوم هستند.

حیدری گفت: جامعه خبری با رکود مطلق مواجه نیست؛ اما  شاهد رونق و نشاط و فعالیت‌های چشمگیر از سوی آن‌ها هم نیستیم که این مهم به عدم وجود افراد نخبه و مطلع و مطالبه‌گر در حوزه رسانه بازمی‌گردد./  خبرگزاری موج