معاون سازمان جهاد کشاورزی قم:

کارخانه‌های خوراک دام در قم رتبه بندی می‌شود

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: کارخانه‌های تولید کننده خوراک دام و طیور در قم با هدف افزایش کیفیت محصولات براساس استانداردهای تعیین شده، رتبه بندی می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: کارخانه‌های تولید کننده خوراک دام و طیور در قم با هدف افزایش کیفیت محصولات براساس استانداردهای تعیین شده، رتبه بندی می‌شود.

منصور دیان اردستانی بیان کرد: کارخانه‌های تولید کننده خوراک دام و طیور به‌منظور بهینه سازی استفاده از مواد مغذی و ارائه جیره‌های متوازن و بهره‌گیری از دانش روز تغذیه و تولید غذای سالم توسعه‌ یافته‌اند.

وی افزود: در این راستا، معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم با همکاری سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان بر مبنای معیارهای ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی با اعمال استانداردهای فنی و به‌کارگیری یک سیستم جامع ارزیابی و تعیین شاخص‌ها، بهبود بهره‌وری و ارتقای کمی و کیفی تولیدات این صنعت را در دستور کار قرار داده‌است.

وی ادامه داد: در مرحله نخست این طرح، کارخانه‌های فعال در زمینه تولید خوراک دام و طیور در استان قم بر مبنای شاخص‌های مورد نظر رتبه‌بندی خواهند شد و این موضوع فضای رقابتی سالمی را نیز میان تولیدکنندگان برای افزایش کیفیت محصولات خود فراهم خواهد آورد.

اردستانی گفت: از مهمترین هدف‌های مورد نظر در اجرای طرح رتبه بندی کارخانه‌های تولید کننده خوراک دام و طیور در استان قم،‌ افزایش بهره‌وری،‌ ارتقای معنادار عملکرد تولید، کاهش هدر رفت خوراک و امکان صادرات پایدار محصولات عرضه شده در این بخش است.

گفتنی است ۳۳ کارخانه تولید کننده خوراک دام و طیور در قم با مجوز سازمان جهاد کشاورزی استان فعال هستند.

قم در زمینه پرورش دام و طیور از جمله استان‌های مطرح کشور است و میزان قابل توجهی از محصولات دامی تولید شده در قم به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.