دادستان انقلاب قم خبر داد:

کلاهبرداری ۱۰ میلیارد تومانی با وعده پرداخت سود تضمینی در قم

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قم از رسیدگی به پرونده کلاهبرداری با ادعای فعالیت اقتصادی در زمینه بسته‌بندی مواد غذایی به میزان ۱۰ میلیارد تومان خبر داد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قم از رسیدگی به پرونده کلاهبرداری با ادعای فعالیت اقتصادی در زمینه بسته‌بندی مواد غذایی به میزان ۱۰ میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش دادگستری قم، حجت‌الاسلام حسن غریب بیان کرد:متهمان این پرونده با تأسیس این شرکت و دریافت مبالغ ده‌ها میلیونی از سرمایه‌گذاران با وعده پرداخت سود تضمینی ماهیانه حدود ۶ درصد، از ۹۰ شاکی پرونده، به میزان 10 میلیارد تومان کلاهبرداری کرده‌اند.

دادستان قم با اعلام اینکه این شرکت پیش‌ از این فعال و دفتر آن برقرار بوده است، گفت: نحوه عملکرد و تبلیغات این شرکت در دو بخش دعوت به اشتغال و پرداخت حقوق ماهیانه برای بسته‌بندی مواد غذایی و همچنین جذب سرمایه‌گذاری مردمی و پرداخت سود تضمینی ماهیانه در قالب عقد قرارداد مضاربه شرعی بوده است.

غریب بابیان اینکه متهم اصلی این پرونده با اقدامات فنی پلیس و دستورات و پیگیری‌های قضایی بازپرس شعبه ۹ بازپرسی قم در شهر شیراز دستگیر شده است، افزود: این متهم در شهرهای دیگر نظیر کرج و شیراز نیز اقدام به کلاهبرداری مشابه با جذب سرمایه‌های مردمی و وعده پرداخت سود کرده است.

دادستان عمومی و انقلاب قم به تبلیغات این متهمان برای جذب نیروی اشتغال در منزل در سایت نیازمندی‌ها اشاره کرد و بیان داشت: برای اشتغال متقاضیان، شرط استفاده از سیم‌کارت متقاضیان برای فعالیت‌های اقتصادی تعیین‌ شده بود و متهمان از خط تلفن شاغلین خود برای فعالیت‌های غیرقانونی استفاده می‌کردند تا از خود ردی بر جا نگذارند.

دادستان قم تشکیل یک شرکت صوری با فعالیت اقتصادی به‌ظاهر مناسب را پوششی برای جذب سرمایه‌های جدید در این نوع کلاهبرداری معروف به کلاهبرداری پانزی عنوان و خاطرنشان کرد:  پرداخت سودهای به‌موقع در ماه‌های اولیه قرارداد، برپایی دفتر کار شکیل و مجهز و انعقاد قراردادهای مالی صوری از زمینه‌های اعتمادسازی بین سرمایه‌گذاران است و اغلب مالباختگانی که در دام این افراد گرفتارشده‌اند از قشر ضعیف و متوسط جامعه و جویای شغل با درآمد ماهیانه بودند.

غریب در خصوص پرهیز از اعتماد و اطمینان به‌ظاهر و ادعاهای بی‌اساس افراد برای کسب سودهای اغواکننده هشدار داد و تاکید کرد: شهروندان در زمینه واگذاری سرمایه‌های خود به افراد و شرکت‌های ناشناس هوشیار باشند تا با فریب تبلیغات وسوسه‌برانگیز و کسب سودهای نامتعارف در دام افراد سودجو و متقلب گرفتار نشوند.