آماده‌باش کامل شهرداری برای اربعین حسینی

از تشکیل کمیته‌های ۹گانه خدمات‌رسانی در قم تا بررسی خدمت‌رسانی در کشور عراق

در جلسه برنامه‌ریزی و هماهنگی اربعین حسینی بر تشکیل کمیته‌های 9 گانه خدمات‌رسانی، نسبت به اطلاع‌رسانی به سه زبان اردو، عربی و انگلیسی به زائران غیر ایرانی تأکید شد.

در جلسه برنامه‌ریزی و هماهنگی اربعین حسینی بر تشکیل کمیته‌های 9 گانه خدمات‌رسانی، نسبت به اطلاع‌رسانی به سه زبان اردو، عربی و انگلیسی به زائران غیر ایرانی تأکید شد.

جلسه برنامه‌ریزی و هماهنگی اربعین حسینی با حضور سید محسن میرهادی مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم برگزار شد و در قالب آن نسبت به خدمات‌رسانی بهتر به زائران برنامه‌ریزی شد.

در ابتدای جلسه ستاد اربعین شهرداری قم مقرر شد تا کمیته‌های ۹ گانه فرهنگی، اطلاع‌رسانی، اجرایی، حمل‌ونقل، مالی، ایمنی، پشتیبانی، اسکان، ارزاق، مایحتاج و انتظامی جهت ارائه خدمات مناسب در ایام اربعین در سطح شهر قم و کشور عراق تشکیل شود.

همچنین استقرار خودروهای سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی در هسته مرکزی پیرامون حرم مطهر، قرارگاه اربعین مسجد مقدس جمکران، طراحی، تهیه و نصب بنر به سه زبان عربی، انگلیسی و اردو با موضوع خوش‌آمدگویی و راهنمای مسیر در ستادهای هشتگانه شهر، توزیع دو هزار کیلوگرم کیسه‌زباله سایز بزرگ و ۴۰۰ عدد کارتون پلاست با درج پیام‌های شهروندی به زبان‌های مختلف جهت جمع‌آوری پسماند و رعایت نظافت مسیر نجف تا کربلا، سد معبر و جمع‌آوری متکدیان و معضلات و آسیب‌های اجتماعی در سطح مناطق مختلف به‌ویژه حرم مطهر، مسجد مقدس جمکران و مسیر پیاده‌روی بلوار پیامبر اعظم(ص)، فضاسازی و سیاه‌پوشانی شهر با نصب پرچم مشکی و پارچه‌های ریسه‌ای به‌خصوص در بلوار پیامبر اعظم(ص)، بررسی موارد ایمنی و صدور مجوز برای برپایی ایستگاه‌های صلواتی در نقاط مختلف شهر، آماده‌باش سامانه ۱۳۷ خط جهت پاسخگویی به زائران خارجی به زبان اردو، عربی انگلیسی، آمادگی بوستان‌های شهری جهت اسکان زائران نظافت و پاک‌سازی معابر و خیابان‌ها و مقابل مساجد، تجهیز و آماده‌سازی سرویس‌های بهداشتی بوستان‌ها و بلوار پیامبر اعظم(ص)، لکه‌گیری آسفالت مقابل مساجد، حسینیه‌ها و مسیرهای منتهی به حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران، نظافت و پاک‌سازی ورودی‌های شهر قم به‌خصوص در رینگ کمربندی بزرگراه امام علی(ع) از مصوبات مهم این جلسه جهت استقبال از زائران اربعین بود.

از تشکیل ستادهای هشتگانه اطلاع‌رسانی و خدمات‌رسانی در سطح مناطق هشتگانه شهری با محوریت پیرامون حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران به زبان‌های اردو، عربی و انگلیسی را از تصمیمات مهم این جلسه می‌توان برشمرد.

همچنین مقرر شد با توجه به اهمیت موضوع مستندسازی برای ماندگاری اقدامات صورت گرفته و حفظ تجربیات و رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت در سال‌های آینده نسبت به تهیه گزارش مصور از عملکرد کمیته‌ها اقدام شود.

برنامه‌ریزی برای استقبال از زائران اربعین در قم

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم در این جلسه بر خدمات‌رسانی شایسته و جامع به زائران ورودی به قم تأکید کرد.

سید محسن میرهادی اضافه کرد: به خاطر کنترل نسبی کرونا و رفع محدودیت‌های گذشته، پیش‌بینی می‌شود حضور زائرین غیر ایرانی در قم همزمان با اربعین حسینی پیش از سال‌های گذشته باشد.

به گفته مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم، با توجه به حضور پرشور زائران ایرانی و غیر ایرانی در اماکن مذهبی و زیارتی مختلف قم لازم است تا برنامه‌ریزی جامعی در حوزه‌های مختلف خدماتی و حمل‌ونقل و ترافیک صورت بگیرد.

وی بر ضرورت افزایش کیفیت خدمات‌رسانی به زائرین و عزاداران حسینی در شهر مقدس قم و مسیر نجف تا کربلا نیز اشاره کرد و گفت: محورهای فعالیت در ایام اربعین انجام امور جاری مانند سال‌های گذشته مانند بسترسازی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، ایمنی تکایا و حسینیه‌ها، ایستگاه‌های صلواتی، نظافت، شستشو و پاک‌سازی مسیر در داخل شهر قم و مسیر پیاده‌روی نجف به کربلا خواهد بود.

آماده‌باش کامل شهرداری قم برای اربعین حسینی

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم نیز در جلسه ستاد اربعین استان قم اظهار داشت: با توجه اهمیت خدمات‌رسانی مطلوب در اربعین حسینی، کمیته خدمات شهری با بسیج تمام امکانات و ظرفیت‌ها آمادگی همکاری با ستاد اربعین است.

مهدی اصفهانیان مقدم خاطرنشان کرد: در همین راستا جلسات متعددی برگزارشده و برنامه‌ریزی‌ها در بین سازمان‌های تابعه شهرداری و معاونت امور زائرین انجام‌شده و در مناطق هشت‌گانه خدمات ارائه خواهد شد.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم با بیان اینکه در راستای افزایش ضریب ایمنی شهر آماده‌باش سازمان آتش‌نشانی در مناطق هشت‌گانه شهری را داریم تصریح کرد: محوریت کارها در مسجد مقدس جمکران و مصلی قدس است و در کنار این مکان‌ها، مساجد و تکایاهای میزبان زائران نیز از نظر ایمنی در آماده‌باش کامل خواهند بود.

وی با تأکید بر اینکه آماده‌باش هزار و ۵۰۰ نفر از پاکبانان و نیروهای ستادی به‌صورت ۲۴ ساعتی و پیش‌بینی ۲۷۰ دستگاه ماشین‌آلات خدمات شهری کارهایی بوده که در راستای مدیریت پسماندهای شهری انجام‌شده است، گفت: اکیپ‌های مجموعه شهرداری در راستای جمع‌آوری متکدیان، معتادها و مدیریت معضلات اجتماعی در آماده‌باش کامل خواهند بود.

اصفهانیان مقدم با اشاره به اینکه زیباسازی شهر از ابتدای محرم انجام‌شده و تکمیل آن با محوریت اربعین حسینی در مناطق هشت‌گانه انجام خواهد شد، افزود: برای ایستگاه‌های صلواتی باید تأمین ایمنی به‌صورت جدی دنبال شود و این کار در تاسوعا و عاشورای حسینی به‌صورت جدی انجام شد.

وی با بیان اینکه آماده‌سازی بوستان‌های سطح شهر برای اسکان ضروری زائران در صورت نیاز در حال انجام است و خدمات‌رسانی حداکثر و مطلوب به‌طور ویژه در قم در حال دنبال شدن است عنوان کرد: در موضوعات خدمات شهری هم در راستای تأمین ماشین پرس، آتش‌نشانی، مخازن، کارتن پلاست و کیسه‌های زباله تعاملات لازم با شهرداری مهران انجام‌شده است.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم اظهار داشت: در سامانه ۱۳۷ و ستادهای هشت‌گانه علاوه بر تمامی خدمات، به سه زبان اردو، عربی و انگلیسی نیز به زائرین اربعین خدمت‌رسانی خواهد شد.